Αλλάζει ο χάρτης στο λιανικό εμπόριο

Αγορές με click away στη Θεσσαλονίκη/ Φωτογραφία Eurokinissi

Τις νέες συνήθειες των καταναλωτών, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την πολύμηνη περιπέτεια της πανδημίας, “διαβάζουν” τα επιτελεία των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο, ενώ ακόμα και οι αλυσίδες super markets που είδαν τον τζίρο τους να εκτινάσσεται αντιλαμβάνονται ότι ο ανταγωνισμός από τα δίκτυα ηλεκτρονικών πωλήσεων αλλάζει τα δεδομένα εφεξής.

Μια από τις αλλαγές που κατέγραψε πρόσφατη έρευνα της “McKinsey” είναι η απόφαση του 62% των ερωτηθέντων καταναλωτών να δοκιμάζουν νέα προϊόντα με βασικό κριτήριο την τιμή και να διατηρούν την προτίμηση τους στις καινούργιες τους επιλογές. Η ανωτέρω τάση θεωρείται ότι ευνοεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που διατηρούν ως βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τη χαμηλότερη τιμή τους, ενώ έχουν αισθητά βελτιώσει την ποιότητά τους σε σχέση με το παρελθόν. Παρά το γεγονός ότι η καταναλωτική συμπεριφορά εξελίσσεται συνεχώς, ένα στοιχείο παραμένει αναλλοίωτο: Η σημασία που οι καταναλωτές αποδίδουν στον παράγοντα «τιμή», ως κριτήριο που επηρεάζει την προτιμήσεις τους.

Η έρευνα της “McKinsey”, πέραν της καταγραφής της τιμής ως βασικού παράγοντα επιλογής νέων προϊόντων, ανάδειξε επίσης τη σημασία της και ως κριτηρίου επιλογής νέων καταστημάτων. Τα στοιχεία αυτά θέτουν ορισμένες σταθερές πάνω στις οποίες πρέπει να κινείται η πολιτική των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, προκειμένου να διατηρήσουν και να αυξήσουν την πελατεία τους. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι εταιρείες λιανεμπορίου πρέπει:

  • Να προσδιορίσουν τις τιμές που θα ικανοποιούν τους πελάτες τους, προστατεύοντας ταυτόχρονα τα δικά τους περιθώρια κέρδους.
  • Nα διαμορφώσουν μια ενιαία και συνεκτική πολιτική τιμών που θα διατρέχει και τις ηλεκτρονικές τους πωλήσεις.
  • Να μεγιστοποιήσουν την αποδοτικότητα των δράσεων προώθησης και προβολής.
  • Να χτίσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους.

Την ίδια ώρα, έρευνα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού- που απηχεί όμως και την κατάσταση στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα- αποτυπώνει την κατάσταση στον κλάδο της λιανικής αγοράς τροφίμων. Το γεγονός ότι τα supermarkets δεν έκλεισαν ποτέ κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ η εστίαση υπέστη σειρά περιοριστικών μέτρων, οδήγησε σε μεγάλη αύξηση των πωλήσεων τροφίμων κατά 11% στο 2020 (3 φορές πάνω από τον μ.ό. αύξησης κατά τα 3 προηγούμενα έτη), σύμφωνα με την αμερικανική στατιστική υπηρεσία. Η σταδιακή ανάκαμψη της εστίασης ωστόσο, ειδικά από τη στιγμή που πάνω από 60 εκ. Αμερικανοί έχουν εμβολιασθεί, οδηγεί σε παράλληλη ανάσχεση της ανάπτυξης του λιανεμπορίου τροφίμων.

Επιπροσθέτως, το παραδοσιακό λιανεμπόριο αντιμετωπίζει διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό από πλατφόρμες και υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και παράδοσης τροφίμων, ενώ το δίκτυο καταστημάτων τους επεκτείνουν και αλυσίδες εκπτωτικού λιανεμπορίου, όπως οι Αldi και η Lidl. Oρισμένοι αναλυτές προβλέπουν ότι αν ο κλάδος δεν αξιοποιήσει τα επιπλέον κέρδη του προηγουμένου έτους για να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες, αναδιάρθρωση καταστημάτων και επέκταση σε περιοχές με μεγάλη πληθυσμιακή πυκνότητα, το μερίδιο του θα υποχωρεί διαρκώς στο προσεχές μέλλον.

Οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets στην Ελλάδα ξεπέρασαν, σύμφωνα με την Convert Group, τα 100 εκατ. Ευρώ το 2020, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ. Η συνολική αξία της online αγοράς είναι σημαντικά μεγαλύτερη αν λάβουμε υπόψη τα συνοικιακά καταστήματα κλπ.

Παράλληλα, πρόσφατη έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σουπερμάρκετ online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019. Επίσης 4 στους 10 χρήστες διαδικτύου παραγγέλνουν online την κατηγορία food-delivery, η οποία έχει ξεπεράσει συνολικά ως αγορά τα 500 εκατ. ευρώ το 2020.

ΣΧΕΤΙΚΑ