Αρρυθμίες στις αιτήσεις για το “Γέφυρα 2”

Το κτήριο του υπουργείου Οικονομικών/ Φωτογραφία Eurokinissi

Περίπου 7.000 αιτήσεις υπαγωγής στο πρόγραμμα επιδότησης επιχειρηματικών δανείων, το “Γέφυρα 2”, έχουν υποβληθεί ως τώρα, αλλά στο υπουργείο Οικονομικών περιμένουν ότι όσο πλησιάζουμε προς την καταληκτική προθεσμία της 9ης Μαΐου, ο ρυθμός θα ανέβει στις 10.000 αιτήσεις ανά εβδομάδα. Η εκτίμηση είναι ότι στο τέλος του δρόμου, θα είμαστε κοντά στον αρχικό στόχο των 100.000 επιδοτούμενων επιχειρήσεων.

Η διαδικασία ρίχνει, πάντως, φως σε στρεβλώσεις και αδικίες, για τις οποίες θα απαιτηθεί παρέμβαση και διόρθωση στην Υπουργική Απόφαση για τα κριτήρια υπαγωγής στο πρόγραμμα. Η κοινή συνισταμένη των προβλημάτων, που αναφέρονται στο υπουργείο Οικονομικών, αφορά στην “τυφλή” εφαρμογή του κριτηρίου πτώσης του τζίρου σε σχέση με το 2019, χωρίς δηλαδή να λαμβάνονται υπόψιν τα ειδικά χαρακτηριστικά επιχειρήσεων ή και ολόκληρων κλάδων.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ξενοδοχείων στον Έβρο, τα οποία έμειναν ανοικτά και επιδοτήθηκαν για τη φιλοξενία προσφύγων. Αποτέλεσμα; Εμφάνισαν πλασματικά αύξηση τζίρου το 2020, με αποτέλεσμα να “κόβονται” από την επιδότηση. Άλλη περίπτωση, οι σχολές οδηγών, οι οποίες μετά το black out στις εξετάσεις διπλωμάτων το 2019, “άνοιξαν” το 2020, με αποτέλεσμα να καταγράφουν αύξηση εσόδων και να απορρίπτονται οι αιτήσεις υπαγωγής στο “Γέφυρα 2”. Το πιο σοβαρό πρόβλημα εντοπίζεται στις νέες επιχειρήσεις, ακόμα και σε αυτές που άνοιξαν τους τελευταίους μήνες του 2019, καθώς το κριτήριο τζίρου τους “πετάει” έξω με συνοπτικές διαδικασίες. Το ίδιο πρόβλημα παρουσιάστηκε και σε προηγούμενους γύρους Επιστρεπτέας Προκαταβολής, για να διορθωθεί τελικά με ειδική πρόβλεψη στις νέες επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με την Απόφαση για τους όρους λειτουργίας της ειδικής πλατφόρμας, το Σύστημα εντοπίζει τις οφειλές που επιδέχονται επιδότησης βάσει των στοιχείων που έχουν αποσταλεί από τους Χρηματοδοτικούς φορείς και διενεργεί τους ακόλουθους ελέγχους για το σύνολο των οφειλών για την εκπλήρωση των κριτηρίων υπαγωγής:

  1. Εντοπίζει δάνεια τα οποία δεν εξυπηρετούνται και επιπλέον έχουν καταγγελθεί μέχρι και την ημερομηνία της αίτησης, που καταλαμβάνουν ποσοστό μεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50%) επί του συνόλου των δανείων που έχουν λάβει από χρηματοδοτικούς φορείς για οποιαδήποτε αιτία. 
  2. Εντοπίζει οφειλές οι οποίες εξαιρούνται βάσει νόμου (ενδεικτικά μη επιχειρηματικές οφειλές, με Εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου ή/και Επιδότηση Ελληνικού Δημοσίου, με ενεργή επιδότηση στο πλαίσιο του ν. 4714/2020) και τις χαρακτηρίζει ως «μη επιδεκτικές) και τις χαρακτηρίζει ως «μη επιδεκτικές επιδότησης». 
  3. Εντοπίζει καταγγελμένες οφειλές κατά την ημερομηνία αναφοράς και κατηγοριοποιεί το σύνολο των οφειλών στον ίδιο Χρηματοδοτικό φορέα ως «με καταγγελία». 
  4. Εντοπίζει τη μεγαλύτερη σε υπόλοιπο οφειλή ανά Χρηματοδοτικό φορέα και κατηγοριοποιεί το σύνολο των οφειλών στον ίδιο Χρηματοδοτικό φορέα, βάσει της ληξιπροθεσμίας οφειλής κατά την ημερομηνία αναφοράς. Αν δεν υπάρχει καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή, το Σύστημα κατηγοριοποιεί το σύνολο των οφειλών στον ίδιο Χρηματοδοτικό φορέα ως «χωρίς καθυστέρηση». Σε περίπτωση που υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή, το Σύστημα κατηγοριοποιεί το σύνολο των οφειλών στον ίδιο Χρηματοδοτικό φορέα ως «με καθυστέρηση». 
  5. Ελέγχει την πλήρωση των κριτηρίων επιλεξιμότητας ανά κατηγορία αιτούντα και οφειλής. Σε περίπτωση μη πλήρωση κάποιου κριτηρίου, η εν λόγω οφειλή χαρακτηρίζεται ως «μη επιδεκτική επιδότησης». 


Το Σύστημα, για το σύνολο των οφειλών που χαρακτηρίστηκαν ως «επιδεκτική επιδότησης» προεγκρίνει αυτόματα την επιδότηση του Δημοσίου και οι Χρηματοδοτικοί φορείς αντλούν από το Σύστημα μέσω webservice τα στοιχεία των οφειλών, οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως επιδεκτικές ή μη επιδότησης, κι εν συνεχεία προβαίνουν σε έλεγχο για την ύπαρξη ενεργού πλάνου δόσεων. Σε περίπτωση που μία εκ των οφειλών είναι ληξιπρόθεσμη για χρονικό διάστημα άνω των 90 ημερών ή με καταγγελία, μπορεί να λάβει επιδότηση μόνο μετά από ρύθμιση σύμφωνα με την εσωτερική πολιτική κάθε Χρηματοδοτικού φορέα. Εφόσον οι Χρηματοδοτικοί φορείς έρθουν σε συμφωνία με τον οφειλέτη, ρυθμίζει την/τις οφειλή/οφειλές. Σε περίπτωση όπου όλες οι οφειλές προς τους Χρηματοδοτικούς φορείς είναι σε καθυστέρηση 90 ημερών, ο Χρηματοδοτικός φορέας τις κεφαλαιοποιεί.

Ο ΟΠΕΚΑ καταβάλλει μέσω ΔΙΑΣ την επιδότηση του Δημοσίου για τις οφειλές των αιτήσεων που είναι επιδεκτικές προς επιδότηση (σύμφωνα με τα στοιχεία που του παρέχει η ΗΔΙΚΑ Α.Ε.), πιστώνοντας τον ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό που έχει δηλωθεί από τον Χρηματοδοτικό φορέα.

Το Σύστημα ελέγχει εάν συντρέχουν οι προβλεπόμενες αιτίες διακοπής ή/και υποχρέωσης επιστροφής της καταβληθείσας επιδότησης του Δημοσίου. Σε αυτήν την περίπτωση, το Σύστημα παράγει τη βεβαίωση διακοπής (εφόσον υφίσταται), ενημερώνει τον οφειλέτη για την διακοπή της επιδότησης και την υποχρέωσή του να επιστρέψει το ποσό της επιδότησης που έχει λάβει. Κατόπιν, ενημερώνει σχετικά τους εμπλεκόμενους Χρηματοδοτικούς φορείς.

ΣΧΕΤΙΚΑ