Ενεργειακός και μεταφορικός κόμβος η Αλεξανδρούπολη

NEWSROOM
Ενεργειακός και μεταφορικός κόμβος η Αλεξανδρούπολη
Φώτο: Eurokinissi

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Αλεξανδρούπολης ως διαμετακομιστικό κέντρο και ενεργειακός κόμβος και η σημαντικότητά της στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της κυβέρνησης, για την ανάπτυξή της, αναφέρθηκε στο χαιρετισμό που απέστειλε, η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας Θράκης), Κατερίνα Νοτοπούλου, κατά την διάρκεια του αναπτυξιακού συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα του Έβρου

Ένας σχεδιασμός που εντείνεται μετά και από την έξοδο από το αυστηρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής και επιδιώκει την ανάπτυξη ενός συνολικού οικοσυστήματος υποδομών στη βόρειο Ελλάδα, το οποίο περιλαμβάνει, την επέκταση των περιφερειακών διασυνδέσεων της περιοχής με τις γειτονικές χώρες, τη βελτίωση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου και την ανάπτυξη της παραγωγικής δυναμικότητας σε λιμάνια και σε αεροδρόμια.

Ο σχεδιασμός αυτός, αποτυπώνεται σύμφωνα με την υφυπουργό, στην υλοποίηση και προώθηση σημαντικών έργων. "Μετά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε τροχιά ανάπτυξης, βρίσκονται σήμερα τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Η υλοποίηση δύο σημαντικών έργων, εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς-Βάρνας, μαζί με τη γραμμή από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη, δημιουργεί πλέον ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη θα παρακάμπτει τα Δαρδανέλια και θα καταλήγει στη Μαύρη Θάλασσα", σημείωσε χαρακτηριστικά η κ. Νοτοπούλου. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην ενεργειακή πολιτική και ειδικότερα στην ολοκλήρωση σχεδόν του αγωγού TAP, την πρόσφατη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατασκευής του IGB, την έναρξη συζητήσεων για την κατασκευή αγωγού που θα ενώνει την πόλη των Σκοπίων με τη Θεσσαλονίκη αλλά και στην προετοιμασία εκκίνησης του EastMed, "ενός φιλόδοξου έργου με μεγάλη στρατηγική σημασία για την περιοχή".

"Είναι σαφές ότι σ’ αυτό το νέο περιβάλλον η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και δη η Αλεξανδρούπολη, κατέχει σημαντική θέση και επιδιώκεται ο μετασχηματισμός της σε μία ολοκληρωμένη πύλη της χώρας μας με υπηρεσίες και υποδομές προστιθέμενης αξίας", κατέληξε η κ. Νοτοπούλου.

"Η προσπάθειά μας είναι να αναδείξουμε σε πρώτο βαθμό τις δυνατότητες που μπορεί να έχει το λιμάνι και από την άλλη θέλουμε να σταθμίσουμε πως θα πρέπει να χειριστούμε το κομμάτι της υποστήριξης του λιμένα, με αντίστοιχες υποδομές και αυτές είναι τα εμπορευματικά κέντρα τα οποία προωθούμε. Σημαντικό είναι η προώθηση ενός εμπορευματικού κέντρου στην Αλεξανδρούπολη που θα λειτουργεί μαζί με το λιμάνι και δίπλα σ’ αυτό και φυσικά αυτό το οποίο πρέπει να δούμε ποια θα είναι η μορφή αυτού του κέντρου. Θα είναι ενεργειακό, κέντρο εμπορευματοκιβωτίων, θα είναι συνδυασμός και των δύο; Αυτό θέλουμε να αναδείξουμε ώστε να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση του κατάλληλου τύπου διαγωνισμού που πρόκειται να γίνει. Να τονίσω ότι δεν είναι στη λογική μας να προχωρούμε από μόνοι μας, αλλά ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θέλει συνέργεια. Σκοπός μας είναι να στηρίξουμε και να βοηθήσουμε τις δραστηριότητες του λιμανιού, όχι να τις μπλοκάρουμε". Τα παραπάνω διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Θανάσης Σχίζας.

Αναφορικά με τον χρόνο υλοποίησης του έργου, σε συνάρτηση και με τα δύο νέα διαμετακομιστικά κέντρα στη γείτονα Τουρκία, ο κ. Σχίζας εκτίμησε πως "Η Αλεξανδρούπολη έχει υψηλότερη γεωστρατηγική σημασία από άλλες περιοχές της Τουρκίας. Το σημαντικό είναι ότι είναι εκτός Βοσπόρου και Δαρδανελίων με ότι αυτό συνεπάγεται και αν ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική Εγνατία η ίδια η Αλεξανδρούπολη αποκτά μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τους γείτονες. Ο σχεδιασμός της γραμμής Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, βάση του οποίου το τρένο θα κάνει 6-8 ώρες, σαφέστατα είναι πολύ πιο γρήγορος και φθηνότερος ως προς το κομμάτι της θαλάσσιας μεταφοράς. Εμείς ήδη έχουμε κάνει μία τέτοια μελέτη κόστους-οφέλους, ποιο είναι καλύτερο η θαλάσσια οδός ή η σιδηροδρομική σύνδεση Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και τα αποτελέσματα είναι θεαματικά", είπε ο κ. Σχίζας. Τέλος ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ έκανε εκτενή παρουσίαση των προς υλοποίηση εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο Πεδίο και στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη καθώς και στο έργο και την πορεία της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Την αγωνία του για τον χρόνο υλοποίησης των σχεδιασμών και τον κίνδυνο "η Αλεξανδρούπολη να χάσει το τρένο" εάν συνεχιστεί η παραγωγή συζήτησης χωρίς όμως σημεία κατάληξης, κατέθεσε ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Βαγγέλης Λαμπάκης. "Έχουμε έναν αναξιοποίητο τόπο, θησαυρό... Γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά σε έναν δημόσιο διαγωνισμό μετά από 3,5 χρόνια;...Έρχονται εκλογές, θα προλάβουμε ότι δεν έγινε σε 3,5 χρόνια να γίνει σε λίγους μήνες;", είπε χαρακτηριστικά.

Στην αναγκαία ελκυστικότητα, της όποιας επένδυσης, στην εκτιμώμενη άνοδο των δεικτών στις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη πάνω και από το 3-4% ειδικά στα ομαδοποιημένα φορτία, στο παγκόσμιο ενδιαφέρον για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις και στη δυσκολία χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην εισήγησή του ο αν. Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του Δ.Π.Θ. και πρόεδρος του "Ελ. Βενιζέλος", Δημήτρης Δημητρίου.

Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα, Χρήστος Δούκας υπογράμμισε ότι οι σημερινές δημόσιες τοποθετήσεις στο πλαίσιο του συνεδρίου αποτελούν και δεσμεύσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ