Ερωτηματικά για τη σύμβαση του «Ελ. Βενιζέλος»
Το Μάρτιο του 2016 το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με το ΔΑΑ για την παράταση της σύμβασης έως το 2046, οι οποίες κατέληξαν σε συμφωνία τον Σεπτέμβριο του 2017 έναντι τιμήματος ύψους 484 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Σύμφωνα με πηγές του Ταμείου, το ποσό ήταν υψηλότερο από την αποτίμηση που είχαν κάνει οι δύο ανεξάρτητοι εκτιμητές, η KPMG και η ICF, οι οποίοι χρησιμοποίησαν ως βάση αναφοράς το Δεκέμβριο του 2015, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις των χρηματοοικονομικών, νομικών και τεχνικών συμβούλων.
Τον Ιούνιο του 2017 κατατέθηκε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) η σύμβαση προκειμένου να εξεταστεί εαν αποτελεί κρατική ενίσχυση. Σύμφωνα πάντα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, στις αρχές του 2018 η βελτίωση της ελληνικής οικονομίας επιτρέπει στο Ταμείο να ξεκινήσει διαβούλευση με τη DG Comp, με βάση αναφοράς πλέον το 2017 και δίχως οι Ευρωπαίοι να έχουν εκφράσει ενστάσεις για το τίμημα. Η διαβούλευση ολοκληρώνεται το καλοκαίρι του 2018 με το τίμημα να υπερδιπλασιάζεται, φθάνοντας το 1,1 δισ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ μάλιστα τονίζουν πως προκειμένου να μην υπάρξει η παραμικρή υποψία κρατικής ενίσχυσης, ασκήθηκε αφόρητη πίεση στους μετόχους του ΔΑΑ με κίνδυνο να τιναχθούν οι διαπραγματεύσεις στον αέρα. Ωστόσο, δεν απαντούν στο ερώτημα γιατί τα νέα στοιχεία που ανέβασαν το τίμημα στο 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ δεν ελήφθησαν υπόψη νωρίτερα, δεδομένου πως η κατάσταση της χώρας βελτιώθηκε τη διετία 2016-2017, κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης.
Βελτίωση παρουσιάζουν και τα στοιχεία του ΔΑΑ που αφορούν σε επιβατική κίνηση και κέρδη. Είναι ενδεικτικό πως η επιβατική κίνηση καταγράφει συνεχή ανοδική πορεία από τον Οκτώβριο του 2013.
Αντίστοιχα, τα κέρδη μετά από φόρους ανέρχονται το 2016 σε 132 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένα κατά 12 εκατομμύρια συγκριτικά με το 2015, με την αύξηση να συνεχίζεται και το 2017 όταν έφθασαν τα 140 εκατομμύρια. Ο ΔΑΑ καταβάλλει κάθε χρόνο περίπου 70 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή δανείων και ο δανεισμός του λήγει το 2021.