Στα 50 δισ. ο εισπρακτικός στόχος για τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ!
Μετ’ εμποδίων και μάλιστα με το... “καλημέρα”, θα πρέπει να “τρέξουν” οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ σε αυτήν τη δύσκολη χρονιά, όπου οι αβεβαιότητες της πανδημίας εξακολουθούν να σκιάζουν τον προγραμματισμό του υπουργείου Οικονομικών.
Η “τρύπα” των 295 εκατ. ευρώ στις φορολογικές εισπράξεις του Ιανουαρίου έδειξε ότι και η φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη για τα έσοδα, πόσο μάλλον όταν ο Φεβρουάριος “σημαδεύτηκε” από το lockdown στο λιανεμπόριο, ενώ και ο Μάρτιος δεν φαίνεται να είναι μήνας κανονικότητας. Αν συνυπολογίσει, δε, κανείς το ότι η εστίαση θα παραμείνει κλειστή ως τις πρώτες ημέρες του Μαίου, ενώ και ο Τουρισμός δεν αναμένεται να πάρει “μπροστά” πριν από τον Ιούνιο, αντιλαμβάνεται ότι ο στόχος για έσοδα 49,7 δισ ευρώ μοιάζει φιλόδοξος.
Κωδικοί
Στόχοι εσόδων (εκ. Ευρώ)
Φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών
26.417
Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών
286
Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας
2.847
Λοιποί φόροι επί παραγωγής
543
Φόρος εισοδήματος
15.429
Φόροι κεφαλαίου
214
Λοιποί τρέχοντες φόροι
2.412
Λοιπά Μη Φορολογικά Έσοδα
1.537
ΣΥΝΟΛΟ
49.685
Αναμφίβολα η άρση των περιορισμών στην οικονομική δραστηριότητα είναι το “κλειδί” και για τους εισπρακτικούς στόχους της ΑΑΔΕ. Το γεγονός, άλλωστε, ότι επισήμως το υπουργείο Οικονομικών εκφράζει την αγωνία του για το ενδεχόμενο παράτασης των περιορισμών, υπολογίζοντας σε περίπου 1,5 δισ ευρώ τη “ζημιά” ανά 15νθήμερο, λέει πολλά. Η ομαλοποίηση της λειτουργίας της αγοράς έχει άμεσο αντίκτυπο κυρίως στα έσοδα από ΦΠΑ, με τον πήχη να έχει τεθεί στα 17,5 δισ ευρώ, ενώ από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης έχουν προϋπολογιστεί άλλα 6,6 δισ ευρώ. Αυτό είναι το πρώτο “αγκάθι” για τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Αν δεν επιβεβαιωθεί το σενάριο της επιστροφής στην κανονικότητα από τον Απρίλιο, αυτοί οι εισπρακτικοί στόχοι απομακρύνονται.
Το άλλο “αγκάθι” είναι το περιβάλλον εντός του οποίου θα μπορέσουν οι υπηρεσίες να υλοποιήσουν το ελεγκτικό πλάνο. Ο περσινός σχεδιασμός πήγε “περίπατο” λόγω κορωνοϊού κι αυτό αποτυπώνεται στα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, όπου φαίνεται ότι οι ελεγκτές διεκπεραίωσαν κυρίως παλιές υποθέσεις, οι οποίες έχουν υψηλότερο δείκτης δυσκολίας και χαμηλότερο δείκτη εισπραξιμότητας. Ενδεικτικά, στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων, ολοκληρώθηκαν 442 έλεγχοι, δηλαδή περίπου όσοι και το 2019 (455), εκ των οποίων, όμως, μόνο οι 125 αφορούσαν φρέσκες υποθέσεις, όταν η επίδοση του 2019 ήταν η διπλάσια. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι οι εισπράξεις συνολικά έφτασαν στα 70 εκατ. Ευρώ έναντι 186 εκατ. Ευρώ το 2019.
Κομβικός θα είναι και φέτος ο ρόλος των Ράμπο των ΥΕΔΔΕ, τόσο ως προς τους στοχευμένους, προληπτικούς ελέγχους για την έκδοση των προβλεπόμενων φορολογικών στοιχείων, όσο και ως προς τις έρευνες για σοβαρές περιπτώσεις απάτης και αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας. Είναι ενδεικτικό ότι το 2020, σε μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά και για τις ελεγκτικές υπηρεσίες, οι ΥΕΔΔΕ κατάφεραν να εντοπίσουν περιπτώσεις παραβατικότητας βαρέων- βαρών, με διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο που άγγιξαν τα 420 εκατ. ευρώ, δηλαδή υπερδιπλάσια του 2019!
Το τρίτο “αγκάθι” αφορά στο σχεδιασμό για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Πριν σκάσει η “βόμβα” του κορωνοϊού, η ΑΑΔΕ έχει βάλει μπροστά ένα νέο μηχανισμό αυτοματοποιημένων διαδικασιών, με άντληση στοιχείων από διάφορες πηγές (π.χ. Κτηματολόγιο) έτσι ώστε να σχηματίζεται το προφίλ των οφειλετών κι εν συνεχεία να κινούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες αναγκαστικών μέτρων, με προτεραιότητα σε όσους “έχουν” αλλά δεν πληρώνουν. Αναμφίβολα και φέτος ο σχεδιασμός “σκοντάφτει” στις προφανείς δυσκολίες που θα έχουν φυσικά και νομικά πρόσωπα, αλλά πέραν τούτου, πολλά θα εξαρτηθούν από τις αποφάσεις που θα λάβει το υπουργείο Οικονομικών για το πώς θα αντιμετωπιστούν τα χρέη της πανδημίας, δηλαδή αν θα νομοθετηθεί μια ad hoc ευνοϊκή ρύθμιση πολλών δόσεων.