Υγραέριο: Κλείνει η «τρύπα» για λαθρεμπόριο
Αμ’ έπος, αμ’ έργον. Μόλις εντοπίστηκε και αναδείχθηκε η τεράστια «τρύπα» στο νομικό πλαίσιο που διέπει τη διάθεση υγραερίου, η ΑΑΔΕ έσπευσε να εκδώσει τη σχετική Απόφαση, που φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως ασφαλιστική δικλείδα και να δυσκολέψει τα κυκλώματα, επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του economistas.
Το «κλειδί» της Απόφασης είναι η διασύνδεση των ταμειακών με τις αντλίες, που άγνωστο για ποιόν λόγο, δεν προβλεπόταν ως τώρα. Η υποχρέωση διασύνδεσης είναι καθολική για όλες τις οντότητες – εκμεταλλευτές πρατηρίων καυσίμων. Οι οντότητες που διαθέτουν λιανικώς ή χονδρικώς υγραέριο ή πεπιεσμένο φυσικό αέριο προς πώληση μέσω αντλίας, εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης, τα τιμολόγια και τα παραστατικά διακίνησης υποχρεωτικά με τη χρήση φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, συνδεδεμένου με την αντλία διάθεσης υγραερίου ή πεπιεσμένου φυσικού αερίου, άμεσα, όπου απαιτείται, με την ολοκλήρωση κάθε παράδοσης αυτών από την αντλία διάθεσης. Επίσης, οι οντότητες – προμηθευτές υγραερίου κίνησης ή πεπιεσμένου φυσικού αερίου σε πρατήρια, εκδίδουν τα παραστατικά με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών.
Με όλο το πλέγμα των ρυθμίσεων επιτυγχάνεται:
• Αυτόματη έκδοση παραστατικών πώλησης μέσω της διασύνδεσης της αντλίας με τον φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό (ΦΗΜ).
• Τοπική ηλεκτρονική καταγραφή των ποσοτήτων και των αξιών των πωλήσεων υγραερίου και πεπιεσμένου φυσικού αερίου και διαβίβαση αυτών των πληροφοριών, μέσω των ΦΗΜ, στη βάση δεδομένων της Α.Α.Δ.Ε. στο τέλος της ημέρας.
• Πρόσβαση των ελεγκτικών Υπηρεσιών στα δεδομένα αγορών και πωλήσεων με συνέπεια τον αποτελεσματικότερο επιχειρησιακό σχεδιασμό και τη βελτίωση της διαδικασίας επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο.
• Αποτελεσματικότερη διασταύρωση των ποσοτήτων αγορών και πωλήσεων με συνέπεια την ταχύτερη περαίωση του ελέγχου.
Όπως αποκάλυψε το economistas στις 9 Νοεμβρίου, οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ, όταν ξεκίνησαν αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε πρατήρια πώλησης υγραερίου, βρέθηκαν αντιμέτωποι ακόμα και με μπράβους, καθώς τα «λεφτά είναι πολλά». Είναι ενδεικτικό ότι στον πρώτο γύρο εφόδων, 7 στα 10 πρατήρια βρέθηκαν με καραμπινάτες παραβάσεις της τελωνειακής και φορολογικής νομοθεσίας!
Το πρόβλημα ξεκινά από την τεράστια διαφορά στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης μεταξύ υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης. Στο κίνησης είναι 430 ευρώ/τόνο, ενώ στο βιομηχανικό μόλις 120 ευρώ/τόνο, δίνοντας έτσι μεγάλο κίνητρο στα κυκλώματα λαθρεμπορίας. Αυτό που δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση είναι ότι το υγραέριο μπορεί να έχει θεωρητικά διαφορετική χρήση, ωστόσο έχει ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά είτε διατίθεται για την κίνηση οχημάτων είτε σε βιομηχανία, χωρίς να έχει έστω κάποιο συστατικό όπως το διαφορετικό χρώμα στο πετρέλαιο θέρμανσης, που να κάνει πιο εύκολο τον έλεγχο δια γυμνού οφθαλμού.
Οι έφοδοι του ΣΔΟΕ στην πραγματικότητα ανέδειξαν τις απίστευτες «τρύπες» στο νομοθετικό πλαίσιο. Εκτός του ότι η δειγματοληψία δεν είναι δυνατή, ως τώρα δεν προβλεπόταν ούτε η λειτουργία συστήματος εισροών- εκροών όπως στις βενζίνες και στο πετρέλαιο ούτε η διασύνδεση των αντλιών με την ταμειακή του πρατηρίου!
Οι έλεγχοι έδειξαν αυτό που υποπτεύονταν στο επιτελείο του ΣΔΟΕ. Φορτία υγραερίου, που υποτίθεται ότι κατευθύνονται σε βιομηχανίες, καταλήγουν σε πρατήρια και πωλούνται ως υγραέριο κίνησης, με τη διαφορά του ΕΦΚ να καταλήγει στα ταμεία των κυκλωμάτων. Από τη στιγμή, που η αντλία δεν ήταν συνδεδεμένη με την ταμειακή, οι επιτήδειοι «πείραζαν» τις αντλίες στο τέλος της ημέρας, έτσι ώστε να δείχνουν μικρότερη κατανάλωση- όπως γίνεται στους μετρητές χιλιομέτρων των αυτοκινήτων- και να δικαιολογείται εύκολα η ποσότητα που παραμένει στις δεξαμενές του πρατηρίου σε ενδεχόμενο εύκολο.