Όλο το πλαίσιο για την επιδότηση των πάγιων δαπανών
Ως “κλειδί”, για τη στήριξη επιχειρήσεων- μικρών και μεγάλων- που δεν καλύφθηκαν από το “εργαλείο” της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, χαρακτηρίζεται από το οικονομικό επιτελείο, το πλαίσιο ενισχύσεων για τις μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες.
Αυτό που γίνεται, πάντως, σαφές είναι ότι το χρήμα δεν θα πέσει στα “τυφλά” κι αυτό αποτυπώνεται απολύτως στους όρους και τις προϋποθέσεις της ειδικής ενίσχυσης, οι οποίοι τελούν υπό την εποπτεία των Κοινοτικών Αρχών:
- Η ενίσχυση χορηγείται το αργότερο στις 30 Ιουνίου 2021 και καλύπτει μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν κατά την περίοδο μεταξύ 1ης Μαρτίου 2020 και 30ής Ιουνίου 2021, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια μέρους της εν λόγω περιόδου («επιλέξιμη περίοδος»)·
- Η ενίσχυση χορηγείται βάσει καθεστώτος σε επιχειρήσεις που κατά τη διάρκεια της επιλέξιμης περιόδου υφίστανται μείωση του κύκλου εργασιών κατά τουλάχιστον 30 % σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019
- Μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες είναι οι πάγιες δαπάνες που πραγματοποίησαν οι επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της επιλέξιμης περιόδου, οι οποίες δεν καλύπτονται ούτε από τα κέρδη (δηλαδή έσοδα μείον μεταβλητές δαπάνες) κατά την ίδια περίοδο ούτε από άλλες πηγές, όπως ασφάλιση, προσωρινά μέτρα ενίσχυσης ή στήριξη από άλλες πηγές
- Η ένταση της ενίσχυσης δεν υπερβαίνει το 70 % των μη καλυπτόμενων πάγιων δαπανών, με εξαίρεση τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπου η ένταση ενίσχυσης δεν υπερβαίνει το 90 % των μη καλυπτόμενων πάγιων δαπανών.
- Οι ζημίες των επιχειρήσεων, όπως εμφανίζονται στις καταστάσεις κερδών και ζημιών τους, κατά τη διάρκεια της επιλέξιμης περιόδου θεωρείται ότι συνιστούν μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες. Οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται βάσει των προβλεπόμενων ζημιών, ενώ το τελικό ποσό της ενίσχυσης προσδιορίζεται μετά την πραγματοποίηση των ζημιών βάσει ελεγμένων λογαριασμών ή, με κατάλληλη αιτιολόγηση που θα παράσχει το υπουργείο Οικονομικών στην Κομισιόν (για παράδειγμα σε σχέση με τα χαρακτηριστικά ή το μέγεθος συγκεκριμένων τύπων επιχειρήσεων), βάσει φορολογικών λογαριασμών. Κάθε πληρωμή που υπερβαίνει το τελικό ποσό της ενίσχυσης, θα ανακτάται
- Η συνολική ενίσχυση δεν υπερβαίνει τα 3 εκατ. ευρω ανά επιχείρηση, αν και το υπουργείο Οικονομικώνμ αναζητά κάτι καλύτερο. Η ενίσχυση μπορεί να χορηγείται με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, εγγυήσεων και δανείων, με την προϋπόθεση ότι η συνολική ονομαστική αξία των εν λόγω μέτρων δεν υπερβαίνει το συνολικό ανώτατο όριο των 3 εκατ. Ευρώ ανά επιχείρηση. Όλα τα αριθμητικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται είναι ακαθάριστα, δηλαδή προ της αφαίρεσης φόρων ή άλλης επιβάρυνσης·
- Οι ενισχύσεις στο πλαίσιο του μέτρου αυτού δεν σωρεύονται με άλλες ενισχύσεις για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες
- Η ενίσχυση δεν μπορεί να χορηγείται σε επιχειρήσεις που ήταν ήδη προβληματικές κατά την 31η Δεκεμβρίου 2019. Κατ’ εξαίρεση, μπορούν να χορηγηθούν ενισχύσεις σε πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις, που ήταν ήδη προβληματικές στις 31 Δεκεμβρίου 2019, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάγονται σε συλλογική διαδικασία αφερεγγυότητας βάσει του εθνικού δικαίου και δεν έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης ή ενίσχυση αναδιάρθρωσης.
Την ίδια ώρα κι ενώ το οικονομικό επιτελείο προετοιμάζεται πυρετωδώς για την αναπροσαρμογή των μέτρων στήριξης, που θα μπορέσουν να οδηγήσουν επιχειρήσεις κι εργαζόμενους στην “επόμενη ημέρα”, τα στοιχεία της UNCTAD για τη ροή των ξένων επενδύσεων και οι προβλέψεις για το 2021, προκαλούν “παγωμάρα”.
Στις αναπτυγμένες οικονομίες, οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις στη διάρκεια του “μαύρου” 2020 “βούτηξαν” 69%, στα προ 25ετίας επίπεδα! Ειδικά όσον αφορά στην Ευρώπη, τα στοιχεία είναι “κατάμαυρα”, καθώς οι ΑΞΕ υποχώρησαν σε αρνητικά επίπεδα (-4 δισ δολάρια), καθώς ακόμα και χώρες που κάνουν πρωταθλητισμό, όπως η Ολλανδία, υπέστησαν πανωλεθρία. Η πτώση της τάξης του 71% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οδήγησε τις ΑΞΕ στα 110 δισ δολάρια από 373 δισ δολάρια το 2019, καθώς το φάσμα της αποεπένδυσης σκέπασε Γερμανία, Ιταλία, Αυστρία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο.
Αυτό που προβληματίζει είναι ότι και για το 2021 οι προβλέψεις δεν είναι θετικές (5-10% υποχώρηση), καθώς εκτιμάται ότι οι επενδυτές θα παραμείνουν διστακτικοί και η αντίστροφη μέτρηση δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2022. Όσον αφορά, δε, στις ΑΞΕ που θα πραγματοποιηθούν στη διάρκεια του έτους, εκτιμάται ότι θα αφορούν κυρίως σε συγχωνεύσεις- εξαγορές και όχι σε επενδύσεις επί νέων projects.