Σκέψεις για αλλαγές στη σύμβαση ΟΛΠ - Δημοσίου
Το ενδεχόμενο τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο καλείται να αποφασίσει εάν θα ικανοποιήσει το αίτημα του κινεζικού ομίλου Cosco Shipping για απόδοση του 16% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς νωρίτερα από τον Αύγουστο του 2021.
Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, το θέμα είναι υπό διερεύνηση από το υπουργείο Οικονομικών το οποίο δεν έχει λάβει ακόμα οριστικές αποφάσεις.
Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου, το 16% των μετοχών του Οργανισμού θα μεταβιβαστεί στην Coscο έως τον επόμενο Αύγουστο, υπό την προϋπόθεση ότι μέχρι τότε θα έχουν ολοκληρωθεί υποχρεωτικές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά ύψους 294 εκατομμυρίων ευρώ.
Η Cosco Shipping αποτελεί από το 2016 το βασικό μέτοχο του ΟΛΠ, δεδομένου ότι απέκτησε το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, με τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης να προβλέπει ότι ο κινεζικός όμιλος θα αποκτήσει ένα επιπλέον 16% όταν ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις.
H κινεζική εταιρεία έχει καταβάλλει από τις 8 Αυγούστου 2016 το ποσό των 88 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο τίμημα για το 16% των μετοχών του ΟΛΠ.
Το ενδεχόμενο ολοκλήρωσης των έργων έως τον επόμενο Αύγουστο είναι πλέον εξαιρετικά αμφίβολο, δεδομένου ότι δεν έχουν ακόμα εκδικαστεί από το ΣτΕ οι προσφυγές για τη μεγαλύτερη από τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΠ, η οποία αφορά στην επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας προϋπολογισμού 103 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ.
Η συζήτηση στην ολομέλεια του ΣτΕ, η οποία έχει αναβληθεί δύο φορές, αναμένεται πλέον να πραγματοποιηθεί στις 5 Μαρτίου 2021. Η εκδίκαση των αιτήσεων ακύρωσης που έχουν υποβάλει το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και κάτοικοι της πόλης είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι μέχρι να ολοκληρωθεί δεν είναι δυνατό να εκτελεστούν εργασίες βυθοκορήσεων, δηλαδή να απομακρυνθούν υλικά από τον πυθμένα του λιμανιού.
Τα στελέχη του ΟΛΠ προβληματίζονται και από το γεγονός ότι δεν έχουν ακόμα ανανεωθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Η πρώτη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας εκδόθηκε το 2006 και είχε διάρκεια 10 ετών.
Όταν ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco το 2016 και ενώ ήταν σε εξέλιξη η εκπόνηση του master plan του Οργανισμού, η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ανανεώθηκε για δύο έτη ακόμα.
Ο ΟΛΠ υπέβαλε εμπρόθεσμα αίτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος για την ανανέωση των περιβαλλοντικών αδειών το 2018. Ο νόμος ορίζει ότι οι περιβαλλοντικοί όροι είναι σε ισχύ μέχρι να αποφασίσουν οι αρμόδιοι φορείς εάν θα τους ανανεώσουν ή όχι, εφόσον η αίτηση για την ανανέωσή τους έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου είναι θέμα χρόνου, ενώ στη συνέχεια οι υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος θα ξεκινήσουν την εξέταση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το σύνολο των επενδύσεων ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ οι οποίες περιλαμβάνονται στο master plan του ΟΛΠ.
Η δυσαρέσκεια της Cosco Shipping, η οποία στο τέλος Νοεμβρίου έστειλε επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ με τους προβληματισμούς της, εντείνεται και από την πρόσφατη απόφαση που έλαβε κατά πλειοψηφία το δημοτικό συμβούλιο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία η μεταφορά αδρανών υλικών για την κατασκευή του προβλήτα πρέπει να γίνεται δια θαλάσσης.
Αντίστοιχη απόφαση είχε λάβει και το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής τον περασμένο Μάιο. Οι αποφάσεις των δύο οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν είναι δεσμευτικές, ωστόσο όπως υποστηρίζουν στελέχη του ΟΛΠ δημιουργούν μείζον πρόβλημα.
Η ενόχληση της Cosco Shipping έχει φτάσει έως το Μέγαρο Μαξίμου, με κυβερνητικά στελέχη να διαμηνύουν ότι θα γίνουν σεβαστές οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.