Νέα στοιχεία σοκ για τις επιπτώσεις σε αερομεταφορές- τουρισμό

Shutterstock

Τα πρώτα «πακέτα» μέτρων στήριξης στις αερομεταφορές απορροφήθηκαν, ωστόσο οι προσδοκίες για ανάκαμψη της τουριστικής βιομηχανίας ως τώρα, δεν επιβεβαιώνονται και ο δύσκολος- τουριστικά- χειμώνας είναι μπροστά, με τα σύννεφα της αβεβαιότητας να πυκνώνουν.

«Κινούμαστε με το 10% των κανονικών μας επιπέδων. Πρέπει να ανανεώσουμε τις εκκλήσεις μας για χρηματοδοτική υποστήριξη και μάλιστα επειγόντως», είναι το μήνυμα του επικεφαλής της ΙΑΤΑ, Alexandre de Juniac, μεταφέροντας την απογοήτευση για την άτολμη αντιμετώπιση του προβλήματος από τις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα από το Συμβούλιο των Υπουργών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, που δεν κατάφερε να καταλήξει σε ένα κοινό πλαίσιο ενεργειών. Τι διακυβεύεται; Πάνω από 46 εκατομμύρια θέσεις εργασίας!

Σύμφωνα με το Air Transport Action Group, αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε κίνδυνο περίπου 41,2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον τουριστικό και ταξιωτικό τομέα λόγω της πανδημίας, καθώς και 4,8 εκατομμύρια θέσεις απασχόλησης στα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρίες. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα αεροδρόμια υποφέρουν από μια μείωση των εσόδων τους της τάξης του 60%, ενώ τα έσοδα των αεροπορικών εταιριών έχουν υποστεί καθίζηση τουλάχιστον 50%, δηλαδή περίπου 420 δις δολάρια!

Ποια είναι η προτεινόμενη λύση από τους δύο κλάδους, που πλήττονται καίρια από την πανδημία; Τεστ παντού και πριν από κάθε ταξίδι, ως αντίμετρο στα κλειστά σύνορα και στους δραστικούς περιορισμούς των μετακινήσεων. Ήδη, αεροπορικές εταιρίες παρέχουν τεστ ως υπηρεσία στους πελάτες τους, όπως επίσης αεροδρόμια, ενώ «ζυμώνεται» το άνοιγμα της σύνδεσης Νέα Υόρκη- Λονδίνο με προληπτικά τεστ για όλους τους επιβάτες.

Στο στόχαστρο έχει μπει η αδυναμία ή απροθυμία των Ευρωπαϊκών θεσμών να καταλήξουν ακόμα και τώρα, μετά από τόσους μήνες, σε κοινούς κανόνες για τις μετακινήσεις, με αποτέλεσμα κάθε χώρα να ακολουθεί τα δικά της πρωτόκολλα και να εφαρμόζει τις δικές της απαγορεύσεις, αγνοώντας επιδεικτικά την Οδηγία της 13ης Μαίου για άρση των περιορισμών μεταξύ χωρών με όμοια επιδημιολογική εικόνα, αλλά και τη γνωμοδότηση του ECDC ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί έχουν αμφίβολη αποτελεσματικότητα. Από την άλλη, με την έξαρση των κρουσμάτων σε όλη την Ευρώπη, που οδήγησε ακόμα και την Ολλανδία να επιβάλει μερικό lockdown, φαντάζει μάλλον απίθανο να εισακουστούν οι εκκλήσεις αεροπορικών εταιριών και αεροδρομίων για κοινούς κανόνες.

Και κάπως έτσι καταλήγουμε στην ανάγκη νέων, «γενναίων» πακέτων μέτρων στήριξης, προκειμένου να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας, χωρίς όμως να δημιουργούνται νέα χρέη στον κλάδο. Επί της ουσίας, το ζητούμενο είναι ενισχύσεις/επιχορηγήσεις και όχι νέα δάνεια, που αυξάνουν κατακόρυφα τον κίνδυνο για «κανόνια» στο ορατό μέλλον.

Ως προς την ελληνική πραγματικότητα, η μείωση κατά 72% των διεθνών πτήσεων στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το Σεπτέμβριο, επιβεβαιώνει την έκταση του προβλήματος. Οι ξενοδόχοι, μετά από μια απογοητευτικά σύντομη θερινή σεζόν, που άφησε τα εποχιακά καταλύματα με πτώση τζίρου ως 70%, λένε ότι «θα βαδίσουν σε αχαρτογράφητα νερά ως το Μάρτιο» και ήδη βάζουν στο τραπέζι μέτρα, όπως η παράταση της επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών, η κάλυψη από τον Προϋπολογισμό του επιδόματος καλοκαιρινής άδειας, μια νέα ad hoc ρύθμιση οφειλών σε 100 δόσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ