Κοντά σε συμφωνία Δημόσιο - παραχωρησιούχοι για αποζημιώσεις

Περίπου 30 εκατ. ευρώ διεκδικεί η Αττική Οδός / Eurokinissi

Σε εξέλιξη είναι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Δημοσίου και των εταιρειών που έχουν αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση των μεγάλων οδικών αξόνων σχετικά με τα αιτήματα αποζημιώσεων που έχουν υποβάλει οι τελευταίες.

Οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητόδρομων διεκδικούν περισσότερα από 80 εκατομμύρια ευρώ, επικαλούμενοι την απώλεια εσόδων που είχαν λόγω της εφαρμογής μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας που έλαβε την περασμένη άνοιξη η κυβέρνηση για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού.

Το υψηλότερο ποσό, περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ, διεκδικεί η Αττική Οδός η οποία αποτελεί τον οδικό άξονα με τη μεγαλύτερη κίνηση.

Τον περασμένο Απρίλιο όταν ήταν σε ισχύ τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο μειώθηκε κατά 72,5%. Από την αρχή έως και τις 29 Απριλίου 2020 πραγματοποιήθηκαν στην Αττική Οδό μόλις 63.793 διελεύσεις οχημάτων ανά ημέρα, την ώρα που την αντίστοιχη περίοδο το 2019 ο αριθμός των διελεύσεων ανήλθε σε 231.777 ημερησίως.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η θέση του Δημοσίου είναι ότι οι απώλειες της Αττικής Οδού αλλά και του αυτοκινητόδρομου Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη), ο οποίος διεκδικεί 6,4 εκατομμύρια ευρώ, καλύπτονται από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των δύο εταιρειών.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το ενδεχόμενο να ικανοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό οι διεκδικήσεις των υπόλοιπων παραχωρησιούχων (Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε. και Κεντρική Οδός), οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 48 εκατομμύρια ευρώ, συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες.

Η χαλάρωση των δημοσιονομικών περιορισμών το 2020 λόγω της πανδημίας του Covid – 19 κάνει την καταβολή αποζημιώσεων ευκολότερη, όπως επίσης και το γεγονός ότι το Δημόσιο επιθυμεί να επιλυθεί συναινετικά το θέμα και να μην ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός της διαιτησίας.

Στην περίπτωση αυτή η ανησυχία είναι ότι το Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλλει στους παραχωρησιούχους υψηλότερα ποσά σε αποζημιώσεις από αυτά που διεκδικούν τώρα.

Εκτός από τα αιτήματα των εταιρειών που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες, η κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε επίσης με την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τη Fraport Greece, στην οποία έχουν παραχωρηθεί 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Τον περασμένο Μάρτιο και οι δύο εταιρείες, επικαλούμενες γεγονότα ανωτέρας βίας, είχαν ζητήσει από τα αρμόδια υπουργεία να τεθούν σε ισχύ έκτακτα μέτρα με βάση τις διατάξεις των συμβάσεων παραχώρησης των αεροδρομίων.

Η ΔΑΑ και η Fraport Greece ζητούσαν, μεταξύ άλλων, αναστολή των υποχρεώσεων προς το Δημόσιο, στις οποίες περιλαμβάνονται οι ετήσιες αμοιβές παραχώρησης και οι εισφορές προς το Δημόσιο.

Η κυβέρνηση και οι εταιρείες αεροδρομίων έχουν καταλήξει σε συμφωνία με την οποία ικανοποιούνται ορισμένα από τα αιτήματα που υπέβαλαν οι παραχωρησιούχοι.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία με τη Fraport Greece προβλέπει την παράταση της σύμβασης παραχώρησης που αφορά στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Η εταιρεία ανέλαβε τη λειτουργία των αεροδρομίων για 40 έτη τον Απρίλιο του 2017.

Στις 23 Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, συναντήθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρόεδρο της Fraport AG, Στέφαν Σούλτε, τον αντιπρόεδρο της Fraport Greece, Χρήστο Κοπελούζο και το διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Αλεξάντερ Τσινέλ.

Όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ, στη συνάντηση εκφράστηκε ικανοποίηση για την εξεύρεση αμοιβαία επωφελούς λύσης για τα εκκρεμή ζητήματα, τα οποία αφορούν στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

ΣΧΕΤΙΚΑ