Εξίσωση για δυνατούς λύτες η στήριξη των επιχειρήσεων

Eurokinissi

Με φόντο τις συστάσεις ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών- ακόμα και του ΔΝΤ- για διατήρηση ή και ενίσχυση των μέτρων στήριξης σε επιχειρήσεις- εργαζομένους, έως ότου φανεί φως στην άκρη του τούνελ, το ελληνικό οικονομικό επιτελείο ξεδιπλώνει το σχεδιασμό των επόμενων μηνών, έχοντας προϋπολογίσει συνολικά πάνω από 24 δισ. στη διετία 2020-2021, αλλά με το “παράθυρο” ορθάνοικτο για νέες “ενέσεις”. Αρκεί, όμως, αυτό;

Η μια όψη του νομίσματος είναι η παροχή ρευστότητας είτε με απευθείας επιχορηγήσεις είτε με φτηνά δάνεια είτε με αναστολές φορολογικών- ασφαλιστικών υποχρεώσεων είτε με μειώσεις φόρων- εισφορών. Ο Χρ. Σταϊκούρας, ενημερώνοντας τους συναδέλφους του, που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη της Συνόδου ΔΝΤ- Παγκόσμιας Τράπεζας, σημείωσε ότι η κυβέρνηση έχει λάβει έξυπνα μέτρα στήριξης του εισοδήματος των πολιτών και της ρευστότητας των επιχειρήσεων, προσανατολισμένα στην ανάκαμψη. Η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος είναι το κατά πόσο αυτές οι “ενέσεις” κατευθύνονται εκεί που πρέπει κι εδώ εγείρονται πολλές ενστάσεις από εκπροσώπους παραγωγικών φορέων.

Στην πρώτη φάση της πανδημίας και των δραματικών επιπτώσεων στην οικονομία, το οικονομικό επιτελείο κινήθηκε κι εξακολουθεί να κινείται στη λογική των οριζόντιων παρεμβάσεων, όπως για παράδειγμα η υποχρεωτική μείωση ενοικίου σε πληττόμενους ΚΑΔ ως και το Σεπτέμβριο, ενώ ανάλογη είναι η προσέγγιση και στο πλαίσιο της προαιρετικής μείωσης κατά τουλάχιστον 30% από τον Οκτώβριο κι εξής. Μια προσεκτική ματιά στους ΚΑΔ αναδεικνύει, όμως, μια στρέβλωση, που σύμφωνα με πληροφορίες έχει τεθεί υπ’ όψιν του υπουργείου Οικονομικών. Ειδικότερα, στους ΚΑΔ που μπορούν να διαπραγματευθούν τη μείωση των εμπορικών μισθώσεων, ΔΕΝ περιλαμβάνεται ο πυρήνας του λιανικού εμπορίου, παρά το ότι η πτώση του τζίρου είναι σημαντική και αποτυπώνεται σε όλα τα επίσημα στοιχεία.

Όπως τονίζουν παράγοντες του εμπορίου, είναι μάλλον οξύμωρο να ενισχύεται- και δικαίως- μια επιχείρηση εστίασης που μπορεί να έχει συγκρατήσει την πελατεία και τις απώλειες του τζίρου της, την ώρα που το παρακείμενο εμπορικό κατάστημα δεν καλύπτεται ούτε καν από το πλαίσιο προαιρετικής μείωσης ενοικίου, παρά την κάθετη πτώση του κύκλου εργασιών. Ποια είναι η λύση που αντιπροτείνεται; “Stop” στα οριζόντια μέτρα στήριξης ανά κλάδο και στόχευση στις πληττόμενες επιχειρήσεις όχι βάσει ΚΑΔ αλλά με κριτήριο την πτώση του τζίρου της. Ειδικά όσον αφορά στη μείωση του ενοικίου επαγγελματικών μισθώσεων, που αποτελεί μεγάλο μέρος του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων, η πρόταση εκ μέρους των παραγωγικών φορέων είναι αντί της μείωσης- που πλέον προϋποθέτει συναίνεση του ιδιοκτήτη- να δίδεται επιδότηση στο ύψος της φοροέκπτωσης του εκμισθωτή, δηλαδή 12% επί του ονομαστικού ενοικίου.

Πρόβλημα εντοπίζεται, επίσης, στον αλγόριθμο της επιστρεπτέας προκαταβολής, γεγονός που επισημαίνουν παράγοντες του Τουρισμού. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την απόφαση για τον γ’ κύκλο- το ίδιο προβλεπόταν και στο β’ κύκλο- κατά τον υπολογισμό του δανείου που αντιστοιχεί σε κάθε επιχείρηση, αφαιρούνται ως όφελος της οι αποζημιώσεις των 534 ευρώ, που έλαβαν οι εργαζόμενοι οι οποίοι τέθηκαν σε αναστολή σύμβασης από την 1η Μαρτίου ως τις 31 Ιουλίου.

Στρέβλωση εντοπίζεται και στο πρόγραμμα- μαμούθ των 200 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής, για επιχορήγηση κεφαλαίων κίνησης ως 50.000 ευρώ για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Βασικό κριτήριο αξιολόγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης, είναι η επίπτωση του κορωνοϊού στον κύκλο εργασιών της επιχείρησης, δηλαδή η πτώση του τζίρου. Ποιο είναι το πρόβλημα; Ότι λαμβάνεται υπόψιν ο τζίρος από 1η Απριλίου ως 30 Ιουνίου κι όπως λένε από την ΕΣΕΕ, αυτό θα αφήσει πολλές εμπορικές επιχειρήσεις εκτός χρηματοδότησης, καθώς ενώ δεν λαμβάνεται υπόψιν ο καταστροφικός Μάρτιος, συνυπολογίζεται ο Ιούνιος όπου σημειώθηκε άνοδος πωλήσεων μετά το lockdown.

ΣΧΕΤΙΚΑ