Μετρό: Χωρίς ηλεκτρονικό εισιτήριο οι 3 νέοι σταθμοί -Το παρασκήνιο
Χωρίς σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αποτροπή της λαθρεπιβίβασης, θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό οι τρεις πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά την Τρίτη, 7 Ιουλίου.
Οι πολίτες που θα χρησιμοποιούν τους νέους σταθμούς θα πρέπει να επικυρώνουν τα εισιτήριά τους σε ακυρωτικά μηχανήματα λεωφορείων, τα οποία έχουν τοποθετηθεί ως μεταβατική λύση μέχρι να εγκατασταθούν πύλες εισόδου – εξόδου και αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και καρτών (ΑΜΕΚ).
Ωστόσο, αυτό δεν προβλέπεται να συμβεί για αρκετούς ακόμα μήνες, ίσως και για χρονικό διάστημα που θα υπερβεί κατά πολύ το ένα έτος, δεδομένου ότι ο ΟΑΣΑ δεν έχει καν ξεκινήσει τη διενέργεια διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου που θα αναλάβει την εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ του ΟΑΣΑ και της Hellas Smart Ticket (HST), η οποία ανέλαβε πριν από λίγα χρόνια την υλοποίηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Η τροποποίηση της σύμβασης είναι απαραίτητη, προκειμένου το σύστημα που θα εγκαταστήσει ο ανάδοχος στους έξι νέους σταθμούς να είναι διαλειτουργικό με εκείνο που έχει αναπτύξει η HST και το οποίο λειτουργεί ήδη στο δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Στη συνέχεια θα πρέπει το έργο να εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες δεδομένου ότι θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ ως αυτόνομη επένδυση, ενώ όταν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός θα ακολουθήσει η καθιερωμένη διαδικασία ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν από την υπογραφή της σύμβασης, η οποία συνήθως διαρκεί μήνες.
Το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΣΑ έχει λάβει απόφαση από τον περασμένο Δεκέμβριο για την τροποποίηση της σύμβασης, ωστόσο η διαδικασία απαιτεί χρόνο καθώς η HST, η οποία ιδρύθηκε από την LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, θα πρέπει να τη σειρά της να τροποποιήσει επιμέρους συμβάσεις με τους δικούς της προμηθευτές.
Η υπόθεση γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκη καθώς ο ισπανικός όμιλος INDRA που είχε σύμβαση με την Αττικό Μετρό για την εγκατάσταση ΑΜΕΚ στους συνολικά έξι σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά, έχει ήδη προσφύγει στα δικαστήρια ενώ είναι πολύ πιθανό να υποβάλει και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας να μην εγκατασταθεί κανένα σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους νέους σταθμούς.
Με επιστολή του στις 24 Ιουνίου προς τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, ο γενικός διευθυντής του ισπανικού ομίλου για τα σιδηροδρομικά έργα και τις αστικές συγκοινωνίες, Χουάν Αντόνιο Μάρτς Γκαρσία, αναφέρει ότι η υπόθεση αυτή «ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στην εξέλιξη και ολοκλήρωση της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό». Ο κ. Γκαρσία τονίζει επίσης ότι η παρούσα κατάσταση αποτελεί δυσφήμιση για την εταιρεία.
Το Μάρτιο του 2019 η INDRA κατέθεσε προσφυγή κατά της Αττικό Μετρό στο διοικητικό εφετείο Αθηνών, ζητώντας να τηρηθεί η σύμβαση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες το 2009 η οποία αφορά – μεταξύ άλλων – στην εγκατάσταση 55 μηχανημάτων και 6 τερματικών έκδοσης εισιτηρίων στους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά.
Όπως αναφέρουν πηγές από τον ισπανικό όμιλο, το ανεκτέλεστο έργο της σύμβασης του 2009 με την Αττικό Μετρό ανέρχεται σε περίπου 3,2 εκατομμύρια ευρώ. Κατά τις ίδιες πηγές, είναι πολύ πιθανό οι δικηγόροι της INDRA να προχωρήσουν και στην κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων λίγες ώρες πριν από την τελετή εγκαινίων των τριών νέων σταθμών, στην οποία θα παραβρεθεί ο πρωθυπουργός.
Όπως μάλιστα τονίζουν η ισπανική εταιρεία θα ενημερώσει τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ η υπόθεση έχει προκαλέσει και την έντονη δυσαρέσκεια της ισπανικής πρεσβείας στην Αθήνα.
Η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισε το Δεκέμβριο του 2018 να διακόψει τη σύμβαση με την INDRA, επικαλούμενη πρόβλημα στη συνεργασία των συστημάτων που έχει εγκαταστήσει στο μετρό ο ισπανικός όμιλος, με εκείνα που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί η εταιρεία HST.
Στην απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της Αττικό Μετρό αναφέρονται μεταξύ άλλων ότι «η συνεργασία του ήδη εγκατεστημένου συστήματος από την Αττικό Μετρό με αυτό του ΟΑΣΑ αποδείχθηκε στην πράξη δυσχερής και ακόμα δεν έχει υλοποιηθεί. Σημαντικό στοιχείο της δυσλειτουργίας αποτελεί η μη ενιαία αρχή υλοποίησης των συστημάτων. Οι προδιαγραφές του ΟΑΣΑ συνεχώς προσαρμόζονται σε νέα δεδομένα, τα οποία δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπισθούν στο πλαίσιο της υπάρχουσας σύμβασης της Αττικό Μετρό».
Ο ισπανικός όμιλος απορρίπτει τις αιτιάσεις της Αττικό Μετρό υποστηρίζοντας ότι τα συστήματα που έχει εγκαταστήσει στους σταθμούς του μετρό στο παρελθόν είναι πλήρως διαλειτουργικά με εκείνα που τοποθέτησε η HST για λογαριασμό του ΟΑΣΑ στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.