Αδιέξοδο στην τηλεδιάσκεψη για το νέο σχήμα επιδότησης
Για πάνω από 2 ώρες, οι τεχνοκράτες της Κομισιόν, του ΔΝΤ, της ΕΚΤ και του ESM επέμειναν να αντιμετωπίζουν τα ελληνικά επιχειρήματα ως... αλαμπουρνέζικα και κάπως έτσι η τηλεδιάσκεψη για το νέο σχήμα επιδότησης των δανείων, που συνδέονται με πρώτη κατοικία, ολοκληρώθηκε χωρίς την παραμικρή σύγκλιση.
Η συζήτηση εξαρχής είχε υψηλό βαθμό δυσκολίας, όχι γιατί το νέο σχήμα είναι κάτι εξαιρετικά περίπλοκο ή κρύβει παγίδες για τις τράπεζες, αλλά γιατί πολύ απλά οι ξένοι τεχνοκράτες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα θέματα σε “κενό”, σαν μην έχει συμβεί το παραμικρό, σαν να μην έχει καταρρεύσει ο σχεδιασμός όλων των χωρών λόγω πανδημίας. Και με αυτό ακριβώς το σκεπτικό ζητάνε να μπουν τα ίδια ακριβώς αυστηρά κριτήρια, που ίσχυαν με το νόμο 4605/2019.
Όταν είχε ανακοινώσει το οικονομικό επιτελείο ότι το πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας θα αντικατασταθεί από ένα σχήμα επιδότησης για τους κορωνοϊόπληκτους και μάλιστα όχι μόνο για τα “κόκκινα” αλλά και για τα ενήμερα δάνεια, οι πιο υποψιασμένοι περίμεναν ότι το αυτονόητο, δηλαδή η στήριξη αυτών των νοικοκυριών, θα “κολλούσε” στις γνωστές “δυσκαμψίες” των ξένων τεχνοκρατών. Και αυτό ακριβώς συμβαίνει.
Οι αρχικές ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών δεν σχολιάστηκαν ούτε θετικά ούτε αρνητικά από τους Θεσμούς, καθώς περίμεναν τα στοιχεία από τις τράπεζες, που θα έδειχναν την περίμετρο προστασίας. Με βάση αυτά τα στοιχεία, που κοινοποιήθηκαν στους ξένους τεχνοκράτες, οι εν δυνάμει δικαιούχοι επιδότησης κορωνοϊόπληκτοι είναι 330 χιλιάδες και τα δάνεια που τους αντιστοιχούν είναι 17- 20 δισ ευρώ. Το πρώτο σοκ για τους ξένους τεχνοκράτες λίγο ως πολύ ξεπεράστηκε, όταν η ελληνική πλευρά τους επεσήμανε ότι ο όγκος των προς επιδότηση δανείων μεγάλωσε επειδή συμπεριλαμβάνονται και ενήμερα. Αυτό που δεν ξεπεράστηκε είναι η πρόθεση του οικονομικού επιτελείου να μην εξαιρεθεί κανείς.
Το βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς και στη χθεσινή άκαρπη τηλεδιάσκεψη ήταν ότι σε τέτοιες έκτακτες συνθήκες, δεν έχει νόημα να βάλεις π.χ. κριτήριο συνολικής ακίνητης περιουσίας γιατί πολύ απλά το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι στο μηδέν, άρα και να θελήσει κάποιος να πουλήσει για να ξεχρεώσει, είναι αμφίβολο εάν θα το πετύχει. Επιπλέον, επισημάνθηκε ότι στο αντίστοιχο πρόγραμμα επιδότησης στο 100% των τόκων επιχειρηματικών δανείων, που “τρέχει” το υπουργείο Ανάπτυξης, δεν μπήκε κανένα κριτήριο περιουσιακό, παρά μόνο η προϋπόθεση της μείωσης τζίρου- που είναι τυπική λόγω του lockdown- και η ρήτρα μη απολύσεων.
Οι ξένοι τεχνοκράτες δεν επέδειξαν την παραμικρή διάθεση παζαριού και επέμειναν ότι η περίμετρος των δικαιούχων πρέπει να περιοριστεί. “Τι άλλαξε δηλαδή με πέρσι;” ήταν η απίστευτη ατάκα που ακούστηκε, όταν ένας από τους ξένους επέμεινε ότι θα πρέπει να ισχύσουν τα ίδια ακριβώς κριτήρια με αυτά στο καθεστώς προστασίας της α’ κατοικίας που εξέπνευσε, δηλαδή:
• το οικογενειακό εισόδημα να μην υπερβαίνει τις 12.500 ευρώ, με προσαύξηση 8.500 ευρώ για τον σύζυγο και 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο μέλος και μέχρι τα τρία εξαρτώμενα μέλη
• η ακίνητη περιουσία, πέραν της κύριας κατοικίας, καθώς και τα μεταφορικά μέσα να έχουν συνολική αξία που δεν υπερβαίνει τις 80.000 ευρώ
• οι καταθέσεις, τα χρηματοπιστωτικά προϊόντα και τα πολύτιμα μέταλλα, σε νομίσματα ή ράβδους, να έχουν συνολική αξία που δεν υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ.
Η ελληνική πλευρά, για να κάμψει τις αντιρρήσεις, αντιπρότεινε το εξής: αν κάποιος επιδοτηθεί με το νέο σχήμα π.χ. για 6 μήνες, να είναι υποχρεωμένος να πληρώσει τουλάχιστον τους επόμενους 6 μήνες ο ίδιος, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να επιστρέφει το σύνολο της επιδότησης. Ούτε αυτό στάθηκε, όμως, δυνατόν να γεφυρώσει τις διαφορές και κάπως έτσι ο φάκελος παραπέμπεται στις διαβουλεύσεις με τους επικεφαλής των Θεσμών στα μέσα Ιουλίου...