Το σχέδιο για την επόμενη ημέρα
Τα λεφτά είναι πολλά. Ακόμα κι αν υπάρξουν αλλαγές στο σχέδιο της Κομισιόν, ο συνδυασμός των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, με τα περίπου 19 δισ ευρώ από το επόμενο ΕΣΠΑ αποτελεί χρυσή ευκαιρία- ίσως την τελευταία- για να μπορέσει η ελληνική οικονομία να κάνει το άλμα, με ένα “ελατήριο” 50 δισ ευρώ.
Η απόφαση για τη μετάβαση στην επόμενη ημέρα ήταν ειλημμένη πολύ πριν από την πανδημία και γι’ αυτό ανατέθηκε ο στρατηγικός σχεδιασμό σε Επιτροπή Σοφών, υπό το νομπελίστα οικονομολόγο Χ. Πισσαρίδη, με στόχο να παραδώσει τις εισηγήσεις της στον Πρωθυπουργό μέσα στο Φθινόπωρο. Πλέον, μετά τις εξελίξεις στις Βρυξέλλες, όλα θα (πρέπει να) τρέξουν πιο γρήγορα, καθώς τα κράτη- μέλη θα πρέπει να έχουν έτοιμες εισηγήσεις σχεδίων προς χρηματοδότηση τον Οκτώβριο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το βάρος θα πέσει:
• στον Τουρισμό, ειδικά μετά το φετινό σοκ
• στον αγροτοδιατροφικό τομέα, όπου ήδη υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ και το Ισραήλ
• στη μεταποίηση, όπου η Ελλάδα υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού όρου
• στον ψηφιακό μετασχηματισμό Κράτους κι επιχειρήσεων
• στην ενέργεια
Ειδικά όσον αφορά στην Ενέργεια, είναι ειλημμένη η απόφαση για “πράσινη” στροφή και στην Αθήνα παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τη συζήτηση που “φουντώνει” στις Βρυξέλλες, για το πώς ακριβώς θα συνδεθεί το Πολυετές Δημοσιονομικό Σχέδιο 2021- 2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης, με τη μετάβαση σε ένα τελείως διαφορετικό, “πράσινο” οικονομικό περιβάλλον.
Σε αυτό ακριβώς το ευρωπαϊκό πλαίσιο θα “κουμπώσει” το τολμηρό σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση της χώρας, με “δίχτυ” προστασίας για τις περιοχές που θα πληγούν, δηλαδή τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Το Σχέδιο θα περιλαμβάνει πλέγμα μέτρων και προβλέψεων που θα αφορούν, μεταξύ άλλων, επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, μετεκπαίδευση των εργαζομένων, εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων παραγωγής.
Κεντρικό στόχο της κυβέρνησης αποτελεί και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ήδη, έχει συγκροτηθεί Διυπουργική Επιτροπή, η οποία είναι επιφορτισμένη με την εκπόνηση Εθνικού Επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης εντός του 2020, το οποίο θα περιλαμβάνει το σχεδιασμό και την εφαρμογή προγράμματος κινήτρων, τον καθορισμό της χωροθέτησης και τη διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των ηλεκτρικών υποδομών φόρτισης. . Ως στόχοι διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης έχουν τεθεί η αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά από κάτω του 1% για το 2019 σε τουλάχιστον 8,7% επί των νέων ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών (2020-2024), και σε 30% το έτος 2030.