Πακέτο στήριξης 300 εκατ. για τις αερομεταφορές
Σε περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ θα ανέλθει το πακέτο στήριξης που θα παρουσιάσει η κυβέρνηση για τη στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών, το οποίο περιλαμβάνει μέτρα για την ενίσχυση των αεροπορικών εταιρειών, των εταιρειών αεροδρομίων (ΔΑΑ και Fraport Greece) και των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κρατικό πακέτο στήριξης προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αναστολή προκαταβολής φόρου εισοδήματος για τις εταιρείες αερομεταφορών, ειδικές διατάξεις για τη φορολόγηση των εργαζομένων στον κλάδο, αποζημίωση για τις προσφερόμενες θέσεις των αεροπορικών εταιρειών την περίοδο Απριλίου – Μαΐου και την επιδότηση από το Δημόσιο των ασφαλιστικών και εργοδοτικών εισφορών του προσωπικού που απασχολείται στις πληττόμενες επιχειρήσεις.
Κρίσιμο ρόλο στην εκπόνηση του σχεδίου έπαιξε η εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών McKinsey & Company, η οποία επεξεργάστηκε τους βασικούς άξονες του προγράμματος που εγκρίθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου.
Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση των μέτρων που θα ληφθούν, η σημαντικότερη παρέμβαση αφορά στην αναστολή της υποχρέωσης για την προκαταβολή φόρου εισοδήματος δεδομένου ότι θα δώσει σημαντική ανάσα στις εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών.
Το πακέτο στήριξης προβλέπει αποζημίωση στις αεροπορικές εταιρείες ύψους 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση για την περίοδο Απριλίου – Μαΐου, με το συνολικό κόστος του μέτρου αυτού να κυμαίνεται μεταξύ έξι και οκτώ εκατομμυρίων ευρώ.
Μεταξύ των μέτρων είναι και διευκολύνσεις στη φορολόγηση του προσωπικού και κυρίως των χειριστών στις αεροπορικές εταιρείες. Η ειδική φορολογική μεταχείριση για ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων αποφασίστηκε δεδομένου ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιδοτείται υψηλό ποσοστό των μισθών του προσωπικού των αεροπορικών εταιρειών, το οποίο στην περίπτωση των χειριστών φτάνει ακόμα και το 70% σε ορισμένες χώρες.
Η κυβέρνηση αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να ικανοποιήσει και το αίτημα των επιχειρήσεων του κλάδου των αερομεταφορών σε ό,τι αφορά την επιδότηση των ασφαλιστικών και εργοδοτικών εισφορών για τις εταιρείες που θα ενταχθούν στο μηχανισμό ενίσχυσης απασχόλησης.
Κατά τις ίδιες πηγές, το Δημόσιο θα αναλάβει την επιδότηση των εισφορών για συνολικά 11.000 εργαζομένους για όλη τη διάρκεια ισχύος του μηχανισμού ενίσχυσης απασχόλησης, ο οποίος θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται τον Ιούνιο και θα έχει διάρκεια έως το τέλος Σεπτεμβρίου.
Ένα από τα μέτρα που εξετάστηκαν από την κυβέρνηση ήταν και το ενδεχόμενο ενίσχυσης των αεροπορικών εταιρειών και κυρίως της Aegean με το ποσό που εισπράττει το Δημόσιο από το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων (ΤΕΑΑ).
Το συνολικό ποσό από το ΤΕΑΑ ανέρχεται σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Από αυτά το Δημόσιο εισπράττει περίπου το 30% ενώ το υπόλοιπο καταλήγει στις εταιρείες αεροδρομίων.
Εν τέλει αποφασίστηκε να μην ενταχθεί το μέτρο αυτό στο πακέτο στήριξης, καθώς ήταν πιθανό να δημιουργούσε προβλήματα σε ό,τι αφορά την έγκρισή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ ήταν πιθανό να προκαλούσε και την αντίδραση των εταιρειών αεροδρομίων.
Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες αεροδρομίων, δηλαδή τη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας και τη Fraport Greece στην οποία έχουν παραχωρηθεί τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις από την κυβέρνηση για την ικανοποίηση των βασικών τους αιτημάτων.
Και οι δύο εταιρείες έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση την αναστολή της πληρωμής της ετήσιας αμοιβής παραχώρησης και της εισφοράς προς το Δημόσιο για το 2020, λόγω της κατακόρυφης πτώσης των εσόδων από τα μέσα Μαρτίου και έπειτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τη Fraport Greece δεν έχουν εξελιχθεί με τον πλέον ομαλό τρόπο, με αποτέλεσμα την προσφυγή στη διαιτησία. Ο δισταγμός μάλιστα της κυβέρνησης να ικανοποιήσει τα αιτήματα της εταιρείας, η οποία ζητάει επίσης την παράταση της σύμβασης παραχώρησης, έχει προκαλέσει την αντίδραση της γερμανικής κυβέρνησης.