Σανίδα σωτηρίας για τα έσοδα η έκπτωση του 25%
Ακόμα καλύτερη ήταν, τελικά, η εικόνα των εσόδων, αφού τα οριστικά στοιχεία από τις εισπράξεις της τελευταίας ημέρας έδειξαν ότι το κίνητρο της έκπτωσης 25% ήταν πολύ ισχυρό.
Τα προσωρινά στοιχεία είχαν δείξει ότι στο παρά 1’ μπήκαν στα κρατικά ταμεία 705 εκατ. ευρώ, ωστόσο τα νέα στοιχεία που δημοσιοποίησε το ΓΛΚ “φωτογραφίζουν” μεγαλύτερες εισπράξεις, με αποτέλεσμα η πραγματική μείωση των καθαρών εσόδων να περιορίζεται σε μόλις 409 εκατ. ευρώ.
Ο πραγματικός “καθρέπτης” είναι οι εισπράξεις, που καταχωρίζονται ως “ΦΠΑ λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών”, καθώς εδώ αθροίζονται τα έσοδα από την κατανάλωση, πλην καυσίμων. Οι εν λόγω εισπράξεις ήταν μειωμένες κατά 91 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο κι αυτό επιβεβαιώνει ότι υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον για την έκπτωση του 25%, απ’ όσους είχαν “σπάσει” τις πληρωμές ΦΠΑ σε δόσεις με ρύθμιση. Αυτό το θετικό στοιχείο είναι, όμως, που προβληματίζει για το Μάιο, καθώς ενώ έχει επεκταθεί η έκπτωση του 25% για εμπρόθεσμες πληρωμές φόρων και δόσεων ρυθμίσεων, η έκπτωση για πληρωμές ΦΠΑ δεν θα επαναληφθεί.
Πηγές από το ΓΛΚ σημειώνουν στο economistas ότι τα στοιχεία που έρχονται από τις τράπεζες δείχνουν βελτίωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κι αυτό σημαίνει ότι στις δραστηριότητες που επανέρχονται, καταγράφεται κινητικότητα. Οι ίδιες πηγές σπεύδουν, πάντως, να προειδοποιήσουν ότι ακόμα κι έτσι, οι εισπράξεις του Μαΐου και του Ιουνίου θα αποτυπώσουν τη σκληρή πραγματικότητα της καραντίνας κι ως εκ τούτου θα είναι κακοί μήνες για τα έσοδα. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνά κανείς ότι αυτά τα στοιχεία, από τους τζίρους Μαρτίου- Μαΐου, θα χρησιμοποιηθούν από το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να καταλήξει στις αποφάσεις για το εύρος της μείωσης στη φετινή προκαταβολή φόρου.
Ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στο πεδίο των εσόδων από τα καύσιμα, καθώς αν και καταγράφεται σημαντική υστέρηση έναντι του στόχου, η εικόνα δεν είναι εικόνα κατάρρευσης. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν, πάντως, ότι η εικόνα του Μαΐου θα είναι ιδιαιτέρως επιβαρυμένη, όχι μόνο λόγω της κάθετης πτώσης της κατανάλωσης- ως αποτέλεσμα του lock down- αλλά και εξαιτίας της “βουτιάς” που έκαναν οι διεθνείς και οι λιανικές τιμές των καυσίμων.
Τα στοιχεία του ΓΛΚ για τον Απρίλιο- όπου ουσιαστικά αποτυπώνεται ο τζίρος του προηγούμενου μήνα- δείχνουν υστέρηση 72 εκατ. ευρώ στο ΦΠΑ και 63 εκατ. ευρώ στον ΕΦΚ καυσίμων, ενώ συνολικά στο τετράμηνο η “τρύπα” από τα έσοδα των καυσίμων διαμορφώθηκε στα 274 εκατ. ευρώ. Από το Φεβρουάριο, άλλωστε, είχε καταγραφεί πτώση του όγκου συναλλαγών στα καύσιμα κατά 7,2% και με βάση τα στοιχεία που επικαλούνται οι επαγγελματίες του κλάδου, η πτώση τον Απρίλιο θα πρέπει να αναμένεται σε πρωτοφανή επίπεδα (κάποιοι μιλάνε για πτώση άνω του 70%).
Με αυτά τα δεδομένα, η “τρύπα” στα έσοδα του Μαίου θα είναι πολύ μεγαλύτερη, αν συνυπολογίσει κανείς και την άνευ προηγουμένου υποχώρηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου ως τα 15 δολάρια το βαρέλι. Τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Καυσίμων δείχνουν, άλλωστε, ότι η μέση λιανική τιμή της αμόλυβδης τον περασμένο μήνα έφτασε στα όρια του 1,31 ευρώ και σε συνδυασμό με τον περιορισμό της κατανάλωσης, αναμένεται να επιβαρύνουν τις εισπράξεις του Προϋπολογισμού.
Με την άρση του απαγορευτικού των μετακινήσεων και το άνοιγμα των επιχειρήσεων, το οικονομικό επιτελείο προσδοκά ότι τουλάχιστον οι απώλειες εσόδων από τα καύσιμα θα περιοριστούν. Επιπλέον, οι διεθνείς τιμές ανακάμπτουν στα επίπεδα των 35 δολαρίων, ωθώντας και την εγχώρια τιμή της αμόλυβδης στα όρια του 1,35%. Ο αρχικός στόχος εσόδων από τα καύσιμα ήταν 6,4 δισ ευρώ, οι εισπράξεις στο τετράμηνο διαμορφώθηκαν στα 1,78 δισ και προσδοκία του οικονομικού επιτελείου είναι η αναπόφευκτη αναθεώρηση του στόχου να είναι λελογισμένη.