Τουρισμός: Ολα τα μέτρα που εξετάζονται για τα ξενοδοχεία
Κρίσιμη θεωρείται η σημερινή τηλεδιάσκεψη μεταξύ του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), δεδομένου ότι αναμένεται να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για τις προτάσεις που θα υποβάλουν στην κυβέρνηση οι δύο κορυφαίοι φορείς του τουρισμού για τη λειτουργία ξενοδοχειακών μονάδων.
Στο τέλος Απριλίου ο ΣΕΤΕ ζήτησε από εταιρείες πιστοποίησης που είναι μέλη του (TUV Hellas, TUV Austria, Cosmocert και SGS Hellas) να εκπονήσουν έως τις 11 Μαΐου πλαίσιο προτάσεων για κανονισμούς λειτουργίας σε καταλύματα και μεταφορές, ειδικότερα για την ακτοπλοΐα και τα τουριστικά λεωφορεία.
Μεταξύ των προτάσεων που εξετάζονται είναι ο ορισμός υπεύθυνου προσώπου ή ομάδας διαχείρισης κρίσης σε κάθε ξενοδοχειακή μονάδα, με αντικείμενο την επίβλεψη εφαρμογής των μέτρων τα οποία θα ληφθούν για την ασφάλεια του προσωπικού και των επισκεπτών.
Στο πλαίσιο διαχείρισης της πρωτοφανούς κρίσης, οι τουριστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να εκπονήσουν ακόμα και σχέδια για την αποφυγή πανικού και την ψυχολογική υποστήριξη του προσωπικού και των πελατών σε περίπτωση επιβεβαίωσης κρουσμάτων Covid – 19.
Τα σχέδια που έχουν παραδοθεί στο ΣΕΤΕ και εξετάζονται πριν από την οριστική υποβολή τους στην κυβέρνηση στις 11 Μαΐου, περιλαμβάνουν λεπτομερείς οδηγίες για τη διαδικασία καθαρισμών και απολυμάνσεων σε δωμάτια και κοινόχρηστους χώρους, όπως ανελκυστήρες, τουαλέτες, κτλ.
Τα σχέδια προβλέπουν και την υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης του προσωπικού των ξενοδοχείων σχετικά με τις πηγές και τους τρόπους μετάδοσης του ιού, τις ενέργειες σε περίπτωση ασθένειας από το προσωπικό, ακόμα και την επικοινωνιακή προσέγγιση των επισκεπτών.
Σε προγράμματα ειδικής εκπαίδευσης θα πρέπει να υποβληθούν τα μέλη της ομάδας διαχείρισης Covid – 19, η οποία θα συσταθεί σε κάθε ξενοδοχείο με βασικό αντικείμενο το σχεδιασμό δράσεων πρόληψης για τον περιορισμό της μετάδοσης του ιού.
Η διαδικασία υποδοχής στα ελληνικά ξενοδοχεία το φετινό καλοκαίρι θα είναι αρκετά διαφορετική, δεδομένου ότι οι υπάλληλοι παραλαβής πελατών στο σημείο άφιξης θα πρέπει να αποφεύγουν τις χειραψίες, ενώ κατά την μεταφορά τους στο χώρο του καταλύματος θα πρέπει ο οδηγός υποχρεωτικά να φοράει γάντια μίας χρήσης και προστατευτική μάσκα.
Εάν η μεταφορά γίνεται με αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης, οι επιβάτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν μόνο το πίσω κάθισμα, ενώ συνιστάται η ταυτόχρονη μεταφορά επιβατών που διαμένουν στο ίδιο δωμάτιο.
Το προσωπικό υποδοχής θα πρέπει να φοράει γάντια μίας χρήσης και προστατευτική μάσκα κατά τη διάρκεια εξυπηρέτησης του πελάτη, ενώ οι επιφάνειες θα πρέπει να απολυμαίνονται μετά από την εξυπηρέτηση κάθε πελάτη. Το ίδιο θα ισχύει για τα κλειδιά και τις κάρτες δωματίων μετά από κάθε χρήση.
Σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες προς τους πελάτες, συνιστάται να γίνονται δίχως επαφή με τη χρήση τεχνολογικών εφαρμογών (mobile apps).
Το προσωπικό μεταφοράς αποσκευών θα πρέπει να χρησιμοποιεί υποχρεωτικά γάντια μίας χρήσης κατά τη μεταφορά αποσκευών και να απολυμαίνει τον εξοπλισμό (club car, τρόλεϊ) μετά από κάθε χρήση.
Η ταυτόχρονη μεταφορά αποσκευών πελατών που μένουν στο ίδιο δωμάτιο συνιστάται, ενώ η μεταφορά αποσκευών πελατών που μένουν σε διαφορετικά δωμάτια θα μπορεί να γίνεται μόνο κατόπιν συμφωνίας.
Η διαρρύθμιση των τραπεζιών στα εστιατόρια θα πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ τους και σε κάθε τραπέζι θα επιτρέπεται η εξυπηρέτηση μόνο επισκεπτών που διαμένουν στο ίδιο δωμάτιο ή ανήκουν στην ίδια οικογένεια.
Για την τήρηση αποστάσεων ασφαλείας μεταξύ των πελατών, προτείνεται η επέκταση ή η διαμόρφωση των ωραρίων λειτουργίας των εστιατορίων όπου απαιτείται.
Στα εστιατόρια που λειτουργούν με μπουφέ θα παρέχεται απολυμαντικό χεριών στους πελάτες στην είσοδο, ενώ συστήνεται να αποφεύγεται η χρήση κοινόχρηστων σκευών και αυτόματων μηχανών σερβιρίσματος καφέ, χυμών, κτλ.
Εφόσον υπάρχει δυνατότητα, συστήνεται η παροχή φαγητού στα δωμάτια των πελατών για την αποφυγή συνωστισμού στα εστιατόρια του ξενοδοχείου.
Τα δωμάτια των ξενοδοχείων θα παραμένουν κενά για ένα 24ωρο μετά το check out και στη συνέχεια θα εκτελείται η υπηρεσία καθαρισμού και η προετοιμασία για τον επόμενο πελάτη. Επιπλέον κλινοσκεπάσματα και μαξιλάρια θα διατίθενται μόνο κατόπιν αιτήματος.
Αυστηροί κανόνες θα πρέπει να τηρούνται και στις πισίνες των ξενοδοχείων. Μεταξύ αυτών είναι η απολύμανση στις ξαπλώστρες μετά από κάθε χρήση και η απομάκρυνση υφασμάτινων επιφανειών.
Οι χώροι spa θα χρησιμοποιούνται μόνο με ραντεβού από μεμονωμένο πελάτη ή από πελάτες που διαμένουν στο ίδιο δωμάτιο. Οι πελάτες και το προσωπικό θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν γάντια και μάσκες, ενώ κατά τη διάρκεια των θεραπειών θα χρησιμοποιείται ρουχισμός μίας χρήσης από τους πελάτες.
Αποκλειστικά κατόπιν ραντεβού θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πελάτες των ξενοδοχείων και τα γυμναστήρια, υπό την προϋπόθεση ότι η χρήση θα γίνεται από μεμονωμένο πελάτη ή από πελάτες που μένουν στο ίδιο δωμάτιο.
Οι ίδιοι κανόνες αναμένεται να ισχύσουν και για τα αθλητικά γήπεδα, τα οποία θα λειτουργούν μόνο για ατομικά αθλήματα. Για το λόγο αυτό, στα γήπεδα ομαδικών αθλημάτων είτε θα πρέπει να απαγορεύεται η είσοδος είτε να απομακρύνεται ο εξοπλισμός και να υπάρχει σήμανση για την απαγόρευση χρήσης τους.
Όλα τα ξενοδοχεία πρέπει να διαθέτουν σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση υποψίας κρούσματος Covid – 19 πελατών ή προσωπικού. Το σχέδιο, το οποίο θα πρέπει να συνάδει με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, περιλαμβάνει ειδική διαδικασία ιχνηλάτησης των επαφών του κρούσματος, η οποία πρέπει να αρχίσει αμέσως μετά την ταυτοποίησή του.
Τα τουριστικά καταλύματα θα πρέπει να μεριμνήσουν ώστε να υπάρχει πρόβλεψη για διαρκή διαθεσιμότητα χώρων απομόνωσης των ύποπτων κρουσμάτων και των οικείων τους.