Το σενάριο για επανεκκίνηση των πτήσεων

Shutterstock

Διαβουλεύσεις με τις κυβερνήσεις ευρωπαϊκών κρατών βρίσκονται σε εξέλιξη, σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο υπογραφής διακρατικών συμφωνιών για την επανεκκίνηση των πτήσεων.

Όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, έχει επικοινωνήσει για το θέμα της αποκατάστασης των αεροπορικών μεταφορών επιβατών εντός του καλοκαιριού με τους ομολόγους του από την Κύπρο και την Ιταλία, ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να γίνουν συζητήσεις με τις κυβερνήσεις και άλλων κρατών, ενδεχομένως και εκτός Ευρώπης.

Ο στόχος της κυβέρνησης είναι η εκπόνηση σχεδίου με κανόνες που θα διέπουν τα αεροπορικά δρομολόγια έως τα μέσα Μαΐου, προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.

Στο πλαίσιο αυτό, η task force στην οποία συμμετέχουν όλα τα συναρμόδια υπουργεία και οι φορείς του τουρισμού αναμένεται να παρουσιάσει τις επόμενες ημέρες στον πρωθυπουργό προτάσεις για την επαναλειτουργία της τουριστικής βιομηχανίας.

Στην κυβέρνηση επικρατεί δυσαρέσκεια για τους αργούς ρυθμούς με τους οποίους κινούνται οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τα κράτη μέλη να αδυνατούν να συμφωνήσουν ακόμα σε απλά ζητήματα.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η διαφωνία που καταγράφεται σε ό,τι αφορά την αλλαγή των κανόνων για το μέτρο του voucher, το οποίο προσφέρουν πολλές αεροπορικές εταιρείες αντί αποζημίωσης σε επιβάτες που είχαν κρατήσεις εισιτηρίων αλλά δεν κατάφεραν να ταξιδέψουν λόγω της κρίσης του Covid – 19.

Στην πρόσφατη άτυπη σύνοδο των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, 12 χώρες (Βέλγιο, Βουλγαρία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Κύπρος, Λετονία, Μάλτα, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία και Τσεχία) ζήτησαν αλλαγή των κανόνων, προκειμένου οι αεροπορικές εταιρείες – οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας – να προσφέρουν στους επιβάτες voucher με το οποίο διατηρούν το δικαίωμα να ταξιδέψουν στο μέλλον, αντί για αποζημιώσεις.

Παρά το γεγονός ότι οι υπουργοί Μεταφορών των 12 κρατών μελών τόνισαν ότι το ζήτημα είναι εξαιρετικά επείγον, η σύνοδος ολοκληρώθηκε δίχως αποφάσεις καθώς ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θεωρούν ότι το μέτρο αυτό πλήττει τα δικαιώματα των επιβατών.

Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές το ενδεχόμενο να δοθεί νέα παράταση και μετά τις 15 Μαΐου στην απαγόρευση πτήσεων από και προς αρκετές χώρες (Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία και την Γερμανία), συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.

Το επικρατέστερο σενάριο είναι να αρθούν οι περιορισμοί στις πτήσεις μετά τις 10 Ιουνίου, περίπου δηλαδή την ίδια περίοδο που θα επιτραπούν ξανά οι ακτοπλοϊκές μετακινήσεις στα νησιά.

Σε κάθε περίπτωση η ανησυχία για την άφιξη κρουσμάτων Covid – 19 από το εξωτερικό εξακολουθεί να είναι έντονη στην κυβέρνηση. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το περιστατικό που συνέβη στις 30 Απριλίου, όταν η κυβέρνηση επενέβη προκειμένου να μην πραγματοποιηθεί πτήση εταιρείας low cost από την Αυστρία με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα πάντως με πηγές του τουριστικού κλάδου, οι προβλέψεις για τους επόμενους μήνες εξακολουθούν να είναι δυσοίωνες ακόμα και εάν ευοδωθεί το σενάριο της επανεκκίνησης των πτήσεων μέσα στον Ιούνιο.

Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, δεν έχουν ακόμα καταρτίσει σχέδια για τις πτήσεις του καλοκαιριού, δεδομένου ότι ουδείς γνωρίζει πότε θα είναι κατάλληλα τα επιδημιολογικά δεδομένα για την αποκατάσταση των αερομεταφορών ή πότε θα υποχωρήσει η έντονη ανησυχία του επιβατικού κοινού το οποίο είναι διστακτικό να πετάξει.

Σε εξίσου δύσκολη θέση βρίσκονται και οι ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων, οι οποίες με τα έως τώρα δεδομένα θα ανοίξουν ξανά στις αρχές Ιουνίου. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, οι ιδιοκτήτες εμβληματικών τουριστικών μονάδων στη Βόρεια Ελλάδα και την Πελοπόννησο εξετάζουν ακόμα και το ενδεχόμενο να μη λειτουργήσουν καθόλου το καλοκαίρι του 2020.

ΣΧΕΤΙΚΑ