Για το 2021 μετατίθεται η πώληση του 30% της ΔΑΑ
Η πανδημία του κορωνοϊού ανατρέπει πλήρως τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ σε ό,τι αφορά την περαιτέρω αξιοποίηση του σημαντικότερου περιουσιακού στοιχείου του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, ήτοι τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Σε αυτό το πλαίσιο, αποφασίστηκε να μετατεθεί για το 2021 η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προγραμματισμός του ΤΑΙΠΕΔ προέβλεπε ότι μέσα στο Μάρτιο επρόκειτο να τεθεί σε λειτουργία η ψηφιακή βάση δεδομένων (virtual data room) από την οποία οι υποψήφιοι επενδυτές θα μπορούσαν να αντλήσουν στοιχεία για τη ΔΑΑ. Μετά τις δραματικές εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων, το επικρατέστερο σενάριο είναι η αναστολή λειτουργίας της ψηφιακής βάσης δεδομένων και πληροφοριών για τουλάχιστον τρεις μήνες.
Κατά τις ίδιες πηγές, τα εννέα υποψήφια σχήματα θα ενημερωθούν τις επόμενες ημέρες για την καθυστέρηση που θα προκύψει στην ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η παράταση του διαγωνισμού είναι επιβεβλημένη και για πρακτικούς λόγους, δεδομένου ότι λόγω των αυστηρών μέτρων που ισχύουν για τον περιορισμό του κορωνοϊού δεν είναι εφικτό για τους εκπροσώπους των ενδιαφερόμενων να επισκεφθούν το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Οι επισκέψεις υποψηφίων επενδυτών στις εγκαταστάσεις των περιουσιακών στοιχείων που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ αποτελούν πάγια διαδικασία σε κάθε διαγωνισμό.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να λάβει αποφάσεις για την επανεκκίνηση του διαγωνισμού τον Ιούνιο, αφού πρώτα εκτιμήσει τις συνθήκες που θα επικρατούν τότε σε ό,τι αφορά την πανδημία του Covid – 19.
Καλά πληροφορημένες πηγές εκτιμούν ότι η αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας για διάστημα τριών μηνών αποτελεί το καλό σενάριο, δεδομένου ότι οι συνθήκες που επικρατούν στην αγορά των αερομεταφορών είναι άνευ προηγουμένου και ουδείς μπορεί να προβλέψει πως θα εξελιχθεί η πανδημία.
Δεν αποκλείεται μάλιστα ορισμένα από τα υποψήφια σχήματα να αποχωρήσουν από το διαγωνισμό, καθώς βασική προτεραιότητα των επενδυτών σε αυτή την πρωτοφανή κρίση είναι η διαφύλαξη των κεκτημένων.
Η ταχύτατη εξάπλωση του κορωνοϊού αποτελεί μεγάλο πλήγμα για το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί τη «ναυαρχίδα» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
To Δημόσιο έχει ήδη εισπράξει 1,131 δισ. ευρώ δίχως ΦΠΑ από τους μετόχους της ΔΑΑ για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου έως το 2046, ενώ οι προσδοκίες ήταν υψηλές και για το τίμημα από την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, δεδομένου ότι οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, η πρωτόγνωρη οικονομική κρίση που έχει ξεσπάσει λόγω του κορωνοϊού ενδέχεται να οδηγήσει σε αναθεώρηση των εκτιμήσεων για το 30%, λόγω του μεγάλου οικονομικού πλήγματος που αναμένεται να υποστεί η ΔΑΑ το 2020.
Σύμφωνα με την τελευταία κατάσταση οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας η οποία αφορά στο 2018, τα έσοδα της ΔΑΑ ανήλθαν σε 478,7 εκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 45 εκατομμυρίων ευρώ σε σχέση με το 2017.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έφτασαν τα 325,5 εκατομμύρια ευρώ το 2018, έναντι 284,5 εκατομμυρίων ευρώ το 2017, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 31 εκατομμύρια ευρώ, υπερβαίνοντας οριακά τα 171 εκατομμύρια ευρώ.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της ΔΑΑ για το 2019, τα οποία θα δημοσιευτούν σύντομα, αναμένεται να είναι ακόμα καλύτερα, δεδομένου ότι η επιβατική κίνηση σημείωσε νέο ιστορικό ρεκόρ με 25,5 εκατομμύρια επιβάτες.
Η επιβατική κίνηση σημείωσε αύξηση ύψους 4,3% και τους δύο πρώτους μήνες του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2019, ωστόσο η εικόνα που έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες 15 ημέρες είναι εξαιρετικά ζοφερή καθώς το πτητικό έργο καταγράφει μείωση της τάξεως του 90%.