Νέες φοροελαφρύνσεις: Σε δύο σενάρια το Μεσοπρόθεσμο

NEWSROOM
Νέες φοροελαφρύνσεις: Σε δύο σενάρια το Μεσοπρόθεσμο
Eurokinissi

Οι αποφάσεις για τα πλεονάσματα παραπέμπονται για το Φθινόπωρο, βάσει των όσων ανέφερε ο Επίτροπος Τζεντιλόνι κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα, αλλά αυτό δεν φαίνεται να ανησυχεί την Κυβέρνηση.

Ουσιαστικά το κρίσιμο σημείο ήταν και είναι ο Οκτώβριος, όταν δηλαδή θα πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή ο Προϋπολογισμός του 2021. Και τι μέλλει γενέσθαι με το Μεσοπρόθεσμο, που πρέπει να σταλεί στις Βρυξέλλες νωρίτερα και που καλύπτει την τετραετία 2021- 2024, άρα πρέπει να ενσωματώνει τις επιδιώξεις της κυβέρνησης για χαμηλότερα πλεονάσματα και περισσότερες φοροελαφρύνσεις; Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι ο σχεδιασμός δεν αλλάζει.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το Μεσοπρόθεσμο θα είναι «χτισμένο» σε δύο σενάρια. Το πρώτο, το σενάριο βάσης, δεν θα έχει την παραμικρή αλλαγή σε όρους πλεονασμάτων, αλλά μένει να διαπιστωθεί πόσος δημοσιονομικός χώρος εξασφαλίζεται- κατά την εκτίμηση του ΓΛΚ- μόνο από την προσδοκώμενη μεγαλύτερη επιτάχυνση της οικονομίας και την υπεραπόδοση συγκεκριμένων κωδικών του Προϋπολογισμού. Το εναλλακτικό σενάριο θα επιχειρήσει να «παντρέψει» τις προσδοκίες της ελληνικής πλευράς για το δημοσιονομικό μονοπάτι των επόμενων ετών, με τις πρώτες αντιδράσεις (feedback) από τους Ευρωπαίους στο παζάρι που θα βρίσκεται σε εξέλιξη.

Το Μεσοπρόθεσμο υπολογίζεται ότι θα υποβληθεί στις Βρυξέλλες προς το τέλος Μαίου, δηλαδή πριν από το Eurogroup του Ιουνίου, όπου αναμένονται αποφάσεις για τα ANFA- SMP, αλλά θα έχουν προηγηθεί τεχνικές διαβουλεύσεις στο πεδίο των πλεονασμάτων και δεν αποκλείεται να έχει δημοσιοποιηθεί και το ελληνικό DSA, με τις παραδοχές της ελληνικής πλευράς για τη Βιωσιμότητα του Χρέους, λαμβάνοντας υπόψιν τις τάσεις στο ΑΕΠ και πολύ περισσότερο στο κόστος δανεισμού.

Το να κάνει κανείς ασφαλή πρόβλεψη για την κατάληξη των κρίσιμων διαβουλεύσεων είναι μάλλον παρακινδυνευμένο στην παρούσα φάση, όπου οι Ευρωπαίοι δεν έχουν δημοσιοποιήσει καν τη δική τους Επικαιροποιημένη Ανάλυση Βιωσιμότητας, έτσι ώστε να φανεί αν έχουν κάνει βήματα προς την ελληνική πλευρά ή απλώς σημειωτόν. Η αναθεώρηση των προβλέψεων για το ΑΕΠ (κοντά στο 2,5%) είναι αναμφίβολα θετικό σημάδι, ωστόσο το κρίσιμο είναι το εύρος αναθεώρησης για τα επιτόκια δανεισμού.

«Εμείς θέλουμε δημοσιονομικό χώρο. Άσχετα πώς» επιμένουν οι ίδιες κυβερνητικές πηγές, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι πρόκειται για μια παρτίδα σκάκι, που μπορεί να κρύβει εκπλήξεις. Για παράδειγμα, τα έσοδα από ANFA- SMP, τα οποία υπολογίζονται σε περίπου 1,3 δις ευρώ ετησίως, επί του παρόντος δεν συνυπολογίζονται στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Αυτό, ωστόσο, δεν αποκλείεται να αλλάξει, εάν οι Ευρωπαίοι θεωρήσουν ότι είναι πιο βατή επιλογή σε σχέση με την αναθεώρηση των στόχων για τα πλεονάσματα, που πρέπει να περάσει από τα εθνικά Κοινοβούλια της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Φινλανδίας, της Εσθονίας.

Όσο για το φετινό δημοσιονομικό χώρο, που θα ανάψει το πράσινο φως για την πρώτη φάση μείωσης της εισφοράς αλληλεγγύης, η συζήτηση με τους Θεσμούς υπολογίζεται- και αυτή- γύρω στον Ιούνιο, ενισχύοντας έτσι την εικόνα ενός πολυμέτωπου παζαριού, με απρόβλεπτο αποτέλεσμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ