Το Μεσοπρόθεσμο «ξεκλειδώνει» τα χαμηλότερα πλεονάσματα
Μέσα στα επόμενα 24ωρα θα φύγει από το υπουργείο Οικονομικών η εγκύκλιος προς τα υπουργεία, για την εκπόνηση του πιο κρίσιμου Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου των τελευταίων ετών, καθώς θα ενσωματώσει όλες τις προβλέψεις για το ΑΕΠ και τα πλεονάσματα της επόμενης τετραετίας.
Ο πρώτος στόχος αυτής της εγκυκλίου είναι, πάντως, να βάλει… χαλινάρι στα αιτήματα των υπουργών για αυξημένες πιστώσεις τα επόμενα χρόνια, ειδικά βαίνοντας προς την τελευταία διετία της κυβερνητικής θητείας. Αν και η απάντηση, που έχει ήδη δώσει ανεπισήμως το υπουργείο Οικονομικών, είναι ότι προέχουν οι φοροελαφρύνσεις, με την εγκύκλιο θα μπει και με τη… βούλα το «φρένο» σε απαιτήσεις, οι οποίες πολλές φορές δείχνουν να αγνοούν την πραγματικότητα.
Η πιο δύσκολη αποστολή είναι, φυσικά, προς τα έξω, καθώς το Μεσοπρόθεσμο που θα καλύψει την «καυτή» περίοδο 2021- 2014, θα πρέπει να ενσωματώσει και τους δύο στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης: μείωση πλεονασμάτων στο 2-2,5% και αύξηση του ΑΕΠ στα όρια του 3-4%.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο economistas, το Βασικό Σενάριο του Μεσοπρόθεσμου θα περιλαμβάνει απλώς τις μακροοικονομικές παραδοχές χωρίς τις αλλαγές πολιτικής κι αυτό σημαίνει πως ούτε οι δημοσιονομικοί στόχοι θα έχουν μεταβολές. Όλο το παιχνίδι θα γίνει με το Εναλλακτικό Σενάριο (Alternative), όπου θα πρέπει να ισορροπήσουν οι πρόσθετες μειώσεις φόρων, οι νέες οροφές των δαπανών και οι θετικές επιπτώσεις στο ΑΕΠ, χωρίς μάλιστα να έχουν ληφθεί οι αποφάσεις για τη μείωση των πλεονασμάτων, καθώς το Μεσοπρόθεσμο υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο προς το τέλος Απριλίου, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι θα υποβληθεί αμέσως στις Βρυξέλλες.
Ο βαθμός δυσκολίας της εξίσωσης ανεβαίνει, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι αναμένονται αποφάσεις και για την αλλαγή χρήσης των ANFA- SMP, που ακόμα κι αν δεν επηρεάσουν τελικά το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, εκτιμάται ότι θα ενισχύουν το ΑΕΠ. Σύμφωνα με υπολογισμούς, μάλλον συντηρητικούς, που έχουν γίνει στο ΓΛΚ, το μίγμα επενδύσεων που θα χρηματοδοτηθεί από αυτά τα 1,3 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, μπορεί να «σπρώξει» το ΑΕΠ τουλάχιστον 0,5%, δηλαδή να προσθέσει πάνω από 1 δισ. ευρώ στην οικονομία.
Στην ελληνική πλευρά θεωρούν ότι και τεχνικά και πολιτικά, οι Ευρωπαίοι είναι πιο έτοιμοι για το αίτημα αλλαγής χρήσης των κερδών του Ευρωσυστήματος, όπως επίσης για την εξαίρεση, από το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, των 200 εκατ. ευρώ που αφορούν σε μεταναστευτικές δαπάνες. Ωστόσο, επειδή οι φάκελοι στην πραγματικότητα «κουμπώνουν» ο ένας με τον άλλο, δεν αποκλείουν συνεκτίμηση των δεδομένων από τους Ευρωπαίους. Αυτό, πάντως, αποσυνδέεται από την αιφνίδια παραίτηση του επικεφαλής του Euroworking Group, ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα υφυπουργού Οικονομικών στην Ολλανδία, καθώς αρμόδιες πηγές παρατηρούν ότι δεν επηρεάζει τις εξελίξεις. «Δεν μπορεί να σταματήσει για ένα άτομο ολόκληρη η Ευρώπη» σημειώνει χαρακτηριστικά πηγή από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο.