Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση της Cosco στον Πειραιά
Θέμα χρόνου θεωρείται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΟΛΠ και της κατασκευαστικής εταιρείας ΤΕΚΑΛ προκειμένου να ξεκινήσει το έργο για την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας, το οποίο με κόστος ύψους 103 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση της Cosco Shipping στο λιμάνι του Πειραιά την επόμενη τριετία.
Όπως αναφέρουν πηγές που παρακολουθούν την εξέλιξη της διαδικασίας, στο τέλος της περασμένης εβδομάδας το συμβούλιο διοίκησης του ΟΛΠ έδωσε το πράσινο φως στην υπογραφή της σύμβασης του έργου. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η πιθανότερη ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης μεταξύ του ΟΛΠ και του αναδόχου είναι στις 29 Ιανουαρίου.
Πρόκειται για επένδυση που θα αναβαθμίσει σημαντικά τις υποδομές του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και θα δώσει νέα ώθηση στον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας κρουαζιέρας (home port). Το έργο, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί σε ποσοστό ύψους 95% από ευρωπαϊκούς πόρους του υφιστάμενου ΕΣΠΑ, θεωρείται το πλέον ώριμο μεταξύ των επενδύσεων άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ που περιλαμβάνονται στο master plan της Cosco για τον ΟΛΠ.
Οι εργασίες για το νέο προβλήτα κρουαζιέρας θα ολοκληρωθούν σε διάστημα τριών ετών από την υπογραφή της σύμβασης, ενώ στο έργο θα απασχοληθούν περισσότεροι από 150 εργαζόμενοι.
Μετά την υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση των υποδομών κρουαζιέρας, η διοίκηση του ΟΛΠ αναμένεται να επικεντρωθεί στη βασική της προτεραιότητα, η οποία αφορά στην κατασκευή του προβλήτα IV, μέσω του οποίου θα υπάρχει η δυνατότητα διακίνησης 2,8 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (TEUs) ετησίως.
Ο κινεζικός όμιλος Cosco Shipping, ο οποίος είναι ο βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, θεωρεί ότι πρόκειται για έργο μείζονος σημασίας δεδομένου ότι θα αποτελέσει το εφαλτήριο για να γίνει ο Πειραιάς το πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, με ετήσια προβλεπόμενη δυναμικότητα 10 εκατομμυρίων TEUs.
Σύντομα αναμένεται να υποβληθούν τα σχέδιά του ΟΛΠ στην αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) για την κατασκευή του νέου προβλήτα, ο οποίος εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ. Αν εγκριθεί το έργο, τότε οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν τα επόμενα έτη στο λιμάνι του Πειραιά θα υπερβούν τα 800 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΛΠ προγραμματίζει και τη δημοπράτηση έργου για την επισκευή και αναβάθμιση του εξοπλισμού στον προβλήτα Ι.
Ο προβλήτας είχε παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου έως το 2016, όταν ολοκληρώθηκε η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΠ στην Cosco Shipping.
Το έργο εντάσσεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις που έχει αναλάβει ο ΟΛΠ στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, με τον προϋπολογισμό του να ανέρχεται σε 8 εκατομμύρια ευρώ δίχως ΦΠΑ. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει παρεμβάσεις για την επισκευή των γερανογεφυρών που είναι εγκαταστημένες στον προβλήτα με τις οποίες γίνεται η φόρτωση και εκφόρτωση των containers.
Η διοίκηση του ΟΛΠ προγραμματίζει και την αντικατάσταση των οχημάτων που χρησιμοποιούνται στον προβλήτα Ι για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Τα οχήματα (straddle carriers) που ανέρχονται σε μερικές δεκάδες κινούνται με πετρέλαιο και σταδιακά πρόκειται να αντικατασταθούν με ηλεκτροκίνητα οχήματα.