Χρονιά ρεκόρ το 2020 με έσοδα 2,4 δισ. από ιδιωτικοποιήσεις
Σε ορόσημο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων αναμένεται να εξελιχθεί το 2020, δεδομένου ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ τα έσοδα θα διαμορφωθούν σε 2,4 δισ. ευρώ, καταρρίπτοντας την προηγούμενη καλύτερη επίδοση που σημειώθηκε το 2018.
Το επόμενο έτος θα υλοποιηθούν σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, αρχής γενομένης από την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ).
Ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο έως τώρα success story του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, θα εισέλθει στην επόμενη φάση μέσα στον Ιανουάριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αξιολόγηση των 10 σχημάτων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι θετική και ως εκ τούτου όλοι οι υποψήφιοι θα έχουν ευκαιρία να υποβάλλουν οικονομικές προσφορές.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να εξασφαλίσει υψηλό τίμημα για το 30% της ΔΑΑ με πηγές της αγοράς να εκτιμούν ότι θα ανέλθει κοντά σε 1,5 δισ. ευρώ. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το τίμημα θα μπορούσε να είναι υψηλότερο, αν δεν υπήρχε ήδη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου έως το 2046.
Εκτός από την πώληση ποσοστού της ΔΑΑ, ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει την έναρξη διαγωνισμού για την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών, με τα υποψήφια σχήματα να έχουν περιθώριο έως τις 14 Φεβρουαρίου προκειμένου να εκδηλώσουν ενδιαφέρον.
Έως το τέλος Ιανουαρίου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την έναρξη της αντίστοιχης διαδικασίας για την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Σε εξέλιξη είναι και η διαδικασία βολιδοσκόπησης της αγοράς και σε ό,τι αφορά ποσοστό ύψους 35,5% του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων. Ο όμιλος Paneuropean συμφερόντων οικογένειας Λάτση, ο οποίος είναι βασικός μέτοχων των ΕΛΠΕ με 45,5% επιθυμεί να διατηρήσει το ποσοστό του στην εταιρεία.
Το 2020 αναμένεται να φέρει εξελίξεις και σε ό,τι αφορά τα 10 περιφερειακά λιμάνια, καθώς μέσα στο πρώτο τρίμηνο θα έχει ψηφιστεί το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας το οποία θα δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των λιμανιών με διαφορετικούς τρόπους και όχι μόνο με την παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων.
Στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ είναι η έναρξη των διαδικασιών για την αξιοποίηση τριών λιμανιών μέσα στο 2020. Όπως είναι ευρέως γνωστό καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης με πηγές της αγοράς να αναφέρουν ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού ύψους 67%, στα πρότυπα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.
Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβουν υπ’ όψιν στη διαδικασία και τρόπους μεγιστοποίησης του οφέλους για το Δημόσιο, δεδομένου ότι οι επενδύσεις για την κατασκευή των περιφερειακών λιμανιών κόστισαν δεκάδες εκατομμύρια στους φορολογούμενους. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για το οποίο το Δημόσιο δαπάνησε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ.
Εκτός από την Αλεξανδρούπολη, υψηλό ποσοστό ωριμότητας παρουσιάζουν τα λιμάνια της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, ενώ ενδιαφέρουσα είναι και η περίπτωση του Βόλου, ο οποίος μπορεί να αποτελέσει κέντρο logistics λόγω της εγγύτητας του λιμανιού στη σιδηροδρομική γραμμή.
Μέσα στο σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για το 2020 είναι και η εκπόνηση μελέτης σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ για το «αποτύπωμα» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, όχι μόνο στο σκέλος των εσόδων, αλλά κυρίως στη συνεισφορά του ταμείου στην προσέλκυση επενδύσεων.
Για τις 26 Ιουνίου μετατίθεται η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών σε ό,τι αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Η μετάθεση της ημερομηνίας κατά πέντε μήνες, αποφασίστηκε από το υπουργείο Υποδομών και το ΤΑΙΠΕΔ κατόπιν συνεννόησης, δεδομένου ότι σε εκκρεμότητα παραμένουν σημαντικά ζητήματα, όπως η ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών των διοδίων.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, οι σταθμοί διοδίων θα είναι σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020, ενώ έως τον Απρίλιο 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι απαραίτητες ενέργειες για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου.