Πώς θα γίνει η διανομή του Ελληνικού -Τι θα έχει το Δημόσιο, τι περνά στη Lamda
Νομοθετική ρύθμιση αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή η κυβέρνηση τον επόμενο μήνα προκειμένου να διευθετηθεί το ζήτημα των αυθαίρετων κτηρίων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, το οποίο αποτελεί μία από τις βασικές εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν πριν από την έναρξη των έργων.
Η ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ενταχθεί σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας το οποίο θα είναι η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία που θα αναλάβει η κυβέρνηση το νέο έτος. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή για επεξεργασία και ψήφιση στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.
Στην έκταση των 6.200 στρεμμάτων που θα υλοποιηθεί η μεγαλύτερη επένδυση αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 900 κτήρια. Τα περισσότερα θα πρέπει να κατεδαφιστούν πριν από την έναρξη των έργων καθώς δεν εντάσσονται στα σχέδια της Lamda Development, ενώ στη θέση τους θα παραμείνουν 58 κτήρια τα οποία έχουν κριθεί διατηρητέα και διατηρούμενα.
Για να προχωρήσουν ωστόσο οι κατεδαφίσεις αλλά και να γίνει η μεταβίβαση της έκτασης από το Δημόσιο στον επενδύτη, θα πρέπει πρώτα να τακτοποιηθούν τα κτίσματα, δεδομένου πως σχεδόν όλα είναι αυθαίρετα και η νομοθεσία δεν επιτρέπει τη μεταβίβαση αυθαιρέτων. Ως εκ τούτου θα πρέπει τα κτήρια να τακτοποιηθούν για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. από το Δημόσιο στη Lamda Development.
Με την επικείμενη νομοθετική ρύθμιση τα κτήρια στο Ελληνικό θα χαρακτηριστούν ως νομίμως υφιστάμενα, γεγονός που θα επιτρέψει την έκδοση διαπιστωτικών πράξεων για να προχωρήσει η κατεδάφισή τους.
Σε πρώτη φάση αναμένεται να κατεδαφιστούν περίπου οκτώ κτήρια, με κόστος που θα υπερβεί τα τρία εκατομμύρια ευρώ. Οι πρώτες κατεδαφίσεις θα προχωρήσουν πριν από τη μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. στη Lamda Development, η οποία θα επωμισθεί και το κόστος των κατεδαφίσεων.
Ήδη τα στελέχη της Ελληνικό Α.Ε. και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που έχει ρόλο τεχνικού συμβούλου της κυβέρνησης για την επένδυση στο Ελληνικό, εργάζονται πυρετωδώς προκειμένου να εκδοθούν όλες οι απαραίτητες άδειες.
Για τις διοικητικές πράξεις που αφορούν στην κατεδάφιση των κτηρίων, πρέπει να γνωμοδοτήσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), δεδομένου ότι ορισμένα από αυτά βρίσκονται εντός του χαρακτηρισμένου χώρου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Εκτός από το ΚΑΣ γνωμοδότηση θα πρέπει να δώσει και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), αλλά και το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο έχει αρμοδιότητα για τα κτήρια που κατασκευάστηκαν πριν από το 1955.
Μεταξύ των κτηρίων που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα από το ΚΣΝΜ είναι το ξύλινο υπόστεγο αεροσκαφών, γνωστό ως «Παγόδα» το οποίο κατασκευάστηκε από τους Άγγλους κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Μετά το τέλος του πολέμου χρησιμοποιήθηκε από την Ολυμπιακή Αεροπορία.
Εκτός από την «Παγόδα» στη θέση τους θα παραμείνουν και τρία ακόμα υπόστεγα αεροσκαφών, τα οποία αναμένεται να φιλοξενήσουν στις εγκαταστάσεις τους ένα νέο ιστορικό αεροπορικό μουσείο.
Το πιο εμβληματικό από τα διατηρητέα είναι το κεντρικό κτήριο του ανατολικού αεροσταθμού, το οποίο κατασκευάστηκε το 1968 από τον διάσημο αρχιτέκτονα Eero Saarinen.
Για να προχωρήσει η μεταβίβαση των μετοχών στη Lamda Development πρέπει να διευθετηθεί και η εκκρεμότητα της διανομής του ακινήτου.
Η αναθεωρημένη σύμβαση για τους όρους της επένδυσης που κυρώθηκε από τη Βουλή το 2016, προβλέπει ότι μετά το πέρας των 99 ετών της παραχώρησης το 70% του ακινήτου θα περιέλθει στην πλήρη κυριότητα του Δημοσίου και το υπόλοιπο 30% θα παραμείνει υπό τον έλεγχο του επενδυτή.
Εδώ και λίγες ημέρες, οι προτάσεις του Δημοσίου για τη διανομή του ακινήτου βρίσκονται στα χέρια των στελεχών της Lamda Development.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, οι δύο πλευρές αναμένεται να συμφωνήσουν ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει το μητροπολιτικό πάρκο και τους κοινόχρηστους και τους κοινωφελείς χώρους. Οι δύο τελευταίοι μαζί με το πάρκο, θα αποτελέσουν περίπου το 70% της συνολικής έκτασης.
Στους κοινόχρηστους χώρους περιλαμβάνονται δρόμοι, πλατείες και οι υπόλοιπες υποδομές τις οποίες θα αναλάβει να διαχειριστεί και να συντηρήσει ο Φορέας Διαχείρισης Κοινόχρηστων Χώρων.
Στο φορέα, ο οποίος έχει λάβει τη μορφή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελή χαρακτήρα, συμμετέχουν εκπρόσωποι των τριών όμορων δήμων (Ελληνικού – Αργυρούπολης, Αλίμου και Γλυφάδας), των υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών και της Lamda Development.
Την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση των κοινωφελών χώρων, όπως σχολεία, αστυνομικά τμήματα και αθλητικές εγκαταστάσεις, θα αναλάβουν οι τρεις δήμοι, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους.
Σύμφωνα με τη σύμβαση για την επένδυση στο Ελληνικό, στην κυριότητα του επενδυτή θα παραμείνει μετά το τέλος της περιόδου παραχώρησης των 99 ετών, έκταση ίση με το 30% βόρεια από τη λεωφόρο Ποσειδώνος, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για το τμήμα του ακινήτου νότια του οδικού άξονα.
Όπως τονίζουν πηγές με γνώση των συζητήσεων μεταξύ των δύο πλευρών, αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο ορισμένες υποδομές που θα κατασκευαστούν νότια της Ποσειδώνος, να περάσουν στον έλεγχο του Δημοσίου.
Κατά τις ίδιες πηγές, το σενάριο που εξετάζεται σοβαρά είναι να περιέλθει στην κυριότητα του Δημοσίου το πολυτελές ξενοδοχείο σε σχήμα καραβιού που θα χτιστεί δίπλα στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά και το boutique mall το οποίο θα κατασκευαστεί σε κοντινή απόσταση.
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα για την χρηματοδότηση της επένδυσης στο Ελληνικό ολοκληρώθηκε με την επιτυχημένη ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της Lamda Development, η οποία υπερκαλύφθηκε κατά 58 εκατομμύρια ευρώ με τις προσφορές επενδυτικών κεφαλαίων να ανέρχονται σε 708 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που έχει υλοποιηθεί στη χώρα, εκτός του τραπεζικού κλάδου, από το 2008.
Εκτός από τους μετόχους της Lamda Development στη διαδικασία συμμετείχαν και ξένοι επενδυτές, γεγονός που αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της εμπιστοσύνης του έργου του Ελληνικού.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) η οποία έφτασε στο 4% της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. Μετά από την εξέλιξη αυτή, η EBRD απέκτησε το 2% του μετοχικού κεφαλαίου της Lamda Development.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, η διαδικασία ήταν εντυπωσιακή για την εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά, δεδομένου ότι ο Δεκέμβριος παραδοσιακά, είναι ο μήνας με την ισχνότερη συναλλακτική δραστηριότητα, καθώς τα περισσότερα επενδυτικά χαρτοφυλάκια κλείνουν τα βιβλία τους τον Νοέμβριο.
Κατά την περίοδο διαπραγμάτευσης του δικαιώματος, η τιμή της μετοχής της εταιρείας κινήθηκε ανοδικά σε ποσοστό 3,52%, ενώ την ίδια στιγμή ο γενικός δείκτης τιμών σημείωση πτώση κατά 1,42%.