Μεγάλος Αδελφός κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων
Μπορεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης να έφτασε στον αντίστοιχο του πετρελαίου κίνησης, μπορεί τα συστήματα εισροών- εκροών να τοποθετήθηκαν στα πρατήρια, ωστόσο και οι πολίτες πάγωσαν και το λαθρεμπόριο καλά κρατεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία και τις εκτιμήσεις των εταιριών πετρελαιοειδών, οι απώλειες κρατικών εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ, καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν «τρύπες» στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ερώτηση βουλευτών του ΚΙΝΑΛ στη Βουλή, αποκάλυψε ότι λίαν συντόμως, με ένα κόστος περίπου 1,5 εκατ. ευρώ, οι Διωκτικές Αρχές θα έχουν στα χέρια τους ένα ηλεκτρονικό «εργαλείο», ένα Μεγάλο Αδελφό, που θα βοηθά στον εντοπισμό των κυκλωμάτων.
Πρόκειται για έργο ενταγμένο στο ΕΣΠΑ της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, με αντικείμενο την ανάπτυξη συστήματος ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών- εκροών στα καύσιμα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο των δεδομένων που δημιουργούνται από τα εγκατεστημένα συστήματα εισροών – εκροών.
Όπως προβλέπει το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ, το σύστημα θα μπορεί να παράγει προειδοποιήσεις για μη κανονικές συμπεριφορές, καθώς και να παρέχει κρίσιμες πληροφορίες για τη λήψη αποφάσεων. Στην ουσία η παρέμβαση αφορά σ’ ένα πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα διασυνδέει υφιστάμενα αλλά και σχεδιαζόμενα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών υγρών καυσίμων. Τα πληροφοριακά συστήματα, τα οποία θα περιλαμβάνονται είναι:
• τα εγκατεστημένα συστήματα εισροών - εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων
• τα συστήματα εισροών - εκροών που θα λειτουργήσουν στις φορολογικές αποθήκες και στις αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης, στα πλωτά εφοδιαστικά μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου και στις ελεύθερες εγκαταστάσεις αποθήκευσης υγρών καυσίμων
• τα συστήματα εντοπισμού θέσης (AIS, GPS) στα πλωτά εφοδιαστικά μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου και στα βυτιοφόρα μεταφοράς υγρών καυσίμων.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, ως το τέλος του χρόνου θα πρέπει να έχουν γίνει τουλάχιστον 57.000 έλεγχοι από τα τελωνεία και άλλοι 20.000 από τις Κινητές Ομάδες Ελέγχου (στο 9μηνο είχαν ξεπεράσει τις 16.500), καθώς και περίπου 15.000 εκ των υστέρων έλεγχοι είτε σε έγγραφα είτε στα τελωνεία. Οι οδηγίες είναι να μην μείνουν στο απυρόβλητο ούτε οι θαλαμηγοί και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο «τρέχουν» 140 έλεγχοι από αντιλαθρεμπορικά σκάφη.
Στόχος είναι να βεβαιωθούν τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ από τελωνειακές παραβάσεις και να μπουν στα κρατικά ταμεία το λιγότερο 15 εκατ. ευρώ.