Ξεκινάει η μεγαλύτερη επένδυση της Cosco - Αντιδρούν τοπικοί φορείς
Έως το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για την επέκταση του επιβατικού προβλήτα κρουαζιέρας, η οποία θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση που θα πραγματοποιήσει η Cosco Shipping στο λιμάνι του Πειραιά τα επόμενα χρόνια.
Ανάδοχος του έργου έχει κηρυχθεί η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ, με προσφορά ύψους 103 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ. Η κατασκευή του νέου προβλήτα, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε διάστημα τριών ετών από την έναρξη των έργων, θα δώσει νέα ώθηση στον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας κρουαζιέρας (home port).
Το έργο, το οποίο χρηματοδοτείται σε ποσοστό 95% από ευρωπαϊκούς πόρους, θεωρείται το πλέον ώριμο μεταξύ εκείνων που περιλαμβάνονται στο επενδυτικό σχέδιο της Cosco για τον ΟΛΠ, ύψους άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ.
Η επέκταση του επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας, όπως και οι υπόλοιπες επενδύσεις που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας η Cosco, αναμένεται να συζητηθούν εκτενώς κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί στην Ελλάδα ο Πρόεδρος της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ.
Οι Κινέζοι επιθυμούν να αυξήσουν τις επενδύσεις που θα πραγματοποιήσουν τα επόμενα έτη στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με την κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Η επένδυση στον νέο προβλήτα, εφόσον εγκριθεί, θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ και θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο που θα υλοποιηθεί στον Πειραιά επισκιάζοντας τον προβλήτα κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Προέδρου της Κίνας αναμένεται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με το οποίο η κυβέρνηση θα δεσμευθεί να διευκολύνει τις επενδύσεις που θα υλοποιήσει η Cosco τα επόμενα έτη.
Η επικείμενη έναρξη των έργων για την κατασκευή του νέου προβλήτα κρουαζιέρας έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση του συνδυασμού «Ενεργοί Πολίτες Κοινότητας Α – Όχι λιμάνι στην Πειραϊκή», ο οποίος κατέλαβε την τρίτη θέση στο πρώτο δημοτικό διαμέρισμα Πειραιά στις αυτοδιοικητικές εκλογές με 3.215 ψήφους.
Εκπρόσωποι του συνδυασμού και κάτοικοι του Πειραιά έχουν στείλει εξώδικη δήλωση προς τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας, αλλά και αναφορά προς τη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς, την Περιφέρεια Αττικής και τους επιθεωρητές περιβάλλοντος, καταγγέλλοντας σοβαρές ελλείψεις στον φάκελο χρηματοδότησης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου.
Όπως υποστηρίζουν, ο ΟΛΠ δεν έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση για την χρήση υλικών από τον πυθμένα του λιμανιού, τα οποία είναι τοξικά και επικίνδυνα. Στο εξώδικο και τις αναφορές που εστάλησαν στις αρμόδιες αρχές, οι κάτοικοι της περιοχής αναφέρουν επίσης ότι η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου δεν είναι σε ισχύ και ως εκ τούτου η υλοποίηση του έργου είναι παράνομη.
Οι πολίτες που αντιδρούν στο έργο επικαλούνται πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία ο ΟΛΠ δεν είναι υποχρεωμένος να εφαρμόζει την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων για τα έργα που αναθέτει, προκειμένου να υποστηρίξουν ότι ο οργανισμός δεν θα έπρεπε να δικαιούται ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τα έργα αυτά.
Επισημαίνουν επίσης, ότι όταν ολοκληρωθεί το έργο θα προκύψει σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα από την αύξηση φορτηγών και λεωφορείων για τη διακίνηση των χιλιάδων επιβατών και τον εφοδιασμό των κρουαζιερόπλοιων.
Τόσο στο εξώδικό όσο και στις αναφορές που έχουν υποβάλλει οι κάτοικοι του Πειραιά που είναι αντίθετοι στο έργο, τονίζουν ότι επιφυλάσσονται για το ενδεχόμενο προσφυγών στα αρμόδια δικαστήρια. Μεταξύ των νομικών που έχουν αναλάβει την εκπροσώπησή τους είναι και η επικεφαλής της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης απορρίπτουν τις αιτιάσεις όσων αντιδρούν στην επένδυση. Όπως αναφέρουν στο economistas, το έργο έχει περιβαλλοντική αδειοδότηση η οποία εξακολουθεί να είναι σε ισχύ.
Η πρώτη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων εξεδόθη το 2006 και είχε χρονική διάρκεια 10 ετών. Το 2016, όταν δηλαδή ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco και ενώ ήταν σε εξέλιξη η εκπόνηση του master plan του οργανισμού, η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ανανεώθηκε για δύο έτη ακόμα.
Ο ΟΛΠ υπέβαλε εμπρόθεσμα αίτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος για την ανανέωση των περιβαλλοντικών αδειών το 2018. Ο νόμος ορίζει ότι οι περιβαλλοντικοί όροι είναι σε ισχύ μέχρι να αποφασίσουν οι αρμόδιοι φορείς εάν θα τους ανανεώσουν ή όχι, εφόσον η αίτηση για την ανανέωσή τους έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι έως τώρα δεν έχουν ασκηθεί προσφυγές κατά της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, ενώ προσθέτουν ότι οι αναφορές για την επικινδυνότητα των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν από τον πυθμένα του λιμανιού δεν συνοδεύονται από σχετικές αναλύσεις.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της χρηματοδότησης, διατείνονται ότι το 2013 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση του έργου με πόρους του ΕΣΠΑ. Η απάντηση της DG Comp επιβεβαιώθηκα και το 2015 έπειτα από ερώτημα της Περιφέρειας Αττικής, η οποία θα διαθέσει τα κονδύλια για την χρηματοδότηση του έργου σε ποσοστό 95%.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ολοκλήρωση των έργων της επέκτασης του μετρό και του ΤΡΑΜ προς τον Πειραιά τα επόμενα έτη αναμένεται να οδηγήσει σε άμβλυνση τυχόν κυκλοφοριακών προβλημάτων που θα προκύψουν από τη λειτουργία του νέου προβλήτα κρουαζιέρας.