Έλεγχοι για μαϊμού ανέργους στις συγκοινωνίες - Βουτιά στα έσοδα
Συζητήσεις για τον εξορθολογισμό της κοινωνικής πολιτικής στα μέσα μεταφοράς και κυρίως για το σκέλος που αφορά στους περίπου 250.000 ανέργους οι οποίοι κατέχουν κάρτες δωρεάν μετακινήσεων αναμένεται να ξεκινήσουν τα αρμόδια υπουργεία, δεδομένου ότι υπάρχουν στοιχεία που παραπέμπουν σε στρεβλώσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις πολιτών που δηλώνουν άνεργοι, οι οποίοι ωστόσο σε καθημερινή βάση κάνουν το ίδιο δρομολόγιο με τα μέσα μεταφοράς, γεγονός που παραπέμπει σε άτομα που εργάζονται. Μία από τις ενδεικτικές περιπτώσεις αφορά σε άνεργο ο οποίος κάθε πρωί μετακινείται από το κέντρο της Αθήνας στο σταθμό του αεροδρομίου.
Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που τέθηκε σε ισχύ σταδιακά από το φθινόπωρο του 2017 παρέχει αναλυτικά στοιχεία σε ό,τι αφορά τις διαδρομές που πραγματοποιούν οι κάτοχοι των προσωποποιημένων καρτών, επιτρέποντας με ακρίβεια τον υπολογισμό του κόστους της κοινωνικής πολιτικής που ισχύει για τις μετακινήσεις στα μέσα μεταφοράς.
Ως εκ τούτου, το κόστος για τις ειδικές κατηγορίες πολιτών που είναι δικαιούχοι δωρεάν κομίστρου, όπως άνεργοι και ΑμεΑ, αυξήθηκε κατά περίπου 300% το 2018, φτάνοντας σχεδόν τα 40 εκατομμύρια ευρώ έναντι 13,8 εκατομμυρίων ευρώ το 2017, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ωστόσο, το υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ δεν έχουν ακόμα προχωρήσει στην απόδοση του ποσού στον ΟΑΣΑ, παρά το γεγονός ότι η σχετική κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Υποδομών και Εργασίας εκδόθηκε το Δεκέμβριο του 2018.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης αναφέρουν ότι το υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ έχουν καταβάλει μόλις 8 εκατομμύρια ευρώ από το σύνολο των 39,8 εκατομμυρίων που προέβλεπε η ΚΥΑ του περασμένου Δεκεμβρίου. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο ΟΑΣΑ προσέφυγε στη δικαιοσύνη με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του υπουργείου Εργασίας – την οποία κέρδισε – για την πληρωμή των περίπου 32 εκατομμυρίων ευρώ που παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Εκτός από τις στρεβλώσεις που εντοπίζονται στην κοινωνική πολιτική και την αδυναμία των υπουργείων να εξοφλήσουν τις οφειλές τους στον ΟΑΣΑ, έντονο προβληματισμό στο υπουργείο Υποδομών προκαλεί και η σημαντική μείωση των εσόδων από την πώληση καρτών και εισιτηρίων.
Η ανησυχία μάλιστα εντείνεται, δεδομένου ότι τα έσοδα μειώνονται παρά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη Βουλή ο Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε ερώτηση της Σοφίας Σακοράφα από το ΜΕΡΑ 25, το σύνολο των εσόδων στις αστικές συγκοινωνίες – δίχως την ετήσια κρατική επιδότηση – ανήλθε το 2018 σε 197,3 εκατομμύρια ευρώ.
Τα έσοδα σημείωσαν αύξηση σε σχέση με το 2017, όταν δεν είχε εφαρμοστεί ακόμα το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η οποία ωστόσο οφείλεται αποκλειστικά στο ποσό που συμφώνησε να πληρώσει το υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ στον ΟΑΣΑ. Τα έσοδα ανήλθαν το 2017 σε 172,9 εκατομμύρια ευρώ, με την αποζημίωση των υπουργείων να είναι μόλις 13,8 εκατομμύρια ευρώ έναντι 39,8 εκατομμυρίων το 2018.
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι οι θυγατρικές του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) εισέπραξαν μόλις 53,4 εκατομμύρια ευρώ από την πώληση καρτών το 2018, 8,3 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα συγκριτικά με το 2017 όταν το αντίστοιχο ποσό έφτασε τα 61,7 εκατομμύρια ευρώ.
Η μείωση των εσόδων από την πώληση εισιτηρίων και καρτών είναι ακόμα μεγαλύτερη σε σχέση με προηγούμενα έτη. Το 2014 για παράδειγμα, η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ εισέπραξαν περίπου 67 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα συγκριτικά με το 2018. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Σεπτέμβριο του 2014 η τιμή του εισιτηρίου μειώθηκε από το 1,40 ευρώ στο 1,20 ευρώ.
Τα έσοδα των εταιρειών συγκοινωνιών αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση κατά περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ το 2019 σε σχέση με το 2018, φτάνοντας τα 210 εκατομμύρια ευρώ.
Απαντώντας στη Σοφία Σακοράφα, ο κ. Κεφαλογιάννης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης της τιμής των εισιτηρίων, δεδομένου ότι η κυβέρνηση εξετάζει τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 23% που ισχύει τώρα στο 13%.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι συμφωνεί επί της αρχής με τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές, δίχως να έχει λάβει ακόμα οριστική απόφαση. Πηγές με γνώση του θέματος αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει στη σύναψη προκαταρκτικής συμφωνίας με τα αστικά ΚΤΕΛ, προκειμένου να μειωθεί το εισιτήριο από το 1,20 ευρώ στο 1,10 ευρώ για τα δρομολόγια στις πόλεις της περιφέρειας, σε περίπτωση που μειωθεί ο ΦΠΑ στις μεταφορές. Σε περίπτωση που ευοδωθεί στο σενάριο της μείωσης του φόρου, αναμένεται να ξεκινήσουν συζητήσεις και για τη μείωση του κομίστρου των ΚΤΕΛ που πραγματοποιούν υπεραστικά δρομολόγια.