Επενδύσεις: Καταργείται το ανταποδοτικό τέλος στα περιφερειακά λιμάνια
Στην κατάργηση του ανταποδοτικού τέλους που προβλέπεται να αποδίδουν υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος οι επενδυτές στους οποίους θα παραχωρηθούν δραστηριότητες στα 10 περιφερειακά λιμάνια, αναμένεται να προχωρήσει η κυβέρνηση σύμφωνα με πληροφορίες.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η θέσπιση του ανταποδοτικού τέλους από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε λογική, δεδομένου ότι ο νόμος που ψηφίστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο προβλέπει ότι μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του παραχωρησιούχου, εφόσον τεκμηριώνεται αντικειμενικά ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του οικείου οργανισμού λιμένος.
Η πρόβλεψη αυτή σε συνδυασμό με τη μέθοδο των παραχωρήσεων επιμέρους δραστηριοτήτων, στην οποία κατέληξε η προηγούμενη κυβέρνηση, λειτουργεί αποτρεπτικά για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών καθώς έχει προκαλέσει σύγχυση σε υποψήφιους επενδυτές.
Όπως αναφέρουν πηγές του economistas, εάν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για παράδειγμα παραχωρηθεί ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων – στον οποίο εστιάζεται το ενδιαφέρον των επενδυτών – το πιθανότερο είναι οι υπόλοιπες χρήσεις που θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο να είναι ελλειμματικές, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η βιωσιμότητα του οργανισμού λιμένος.
Ως εκ τούτου, ο επενδυτής θα πρέπει να καταβάλλει στον οργανισμό ανταποδοτικό τέλος πάνω από 5%, το οποίο καθορίζεται με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας.
Η κυβέρνηση επιθυμεί να διατηρήσει ανοιχτές τις επιλογές της σε ό,τι αφορά τον τρόπο αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμένων, εξετάζοντας ξεχωριστά την κάθε περίπτωση.
Η νέα προσέγγιση θα αποτυπωθεί σε νομοσχέδιο που θα ετοιμάσει το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο περιμένει να λάβει έως το τέλος του μήνα την επικαιροποίηση της μελέτης για το βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης των 10 λιμανιών που ετοιμάζει η Ernst & Young, ο σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για τις λιμενικές υποδομές.
Ο νέος νόμος θα δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των περιφερειακών λιμένων με διαφορετικούς τρόπους, όπως πώληση μετοχών και παραχώρηση ορισμένων ή ακόμα και του συνόλου των χρήσεων.
Το μοντέλο αυτό φαίνεται πως βρίσκει πιο πρόσφορο έδαφος σε δυνητικούς επενδυτές, δεδομένου ότι το κάθε λιμάνι έχει τα δικά του χαρακτηριστικά.
Στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και της Κέρκυρας για παράδειγμα οι χρήσεις είναι πολλαπλές, όπως ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, αλιεία και yachting.
Στο Βόλο εκτός από την ακτοπλοΐα είναι πιθανό να προκύψει ενδιαφέρον και για τη δημιουργία κέντρου logistics, λόγω της εγγύτητας του λιμανιού στην σιδηροδρομική γραμμή, ενώ το ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα επικεντρώνεται στα container terminals.
Στα λιμάνια που έχουν ικανοποιητικά έσοδα από πολλαπλές δραστηριότητες, το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί το μοντέλο των λεγόμενων υποπαραχωρήσεων που είχε προκρίνει η προηγούμενη κυβέρνηση συγκεντρώνει μεγαλύτερες πιθανότητες.
Για τα λιμάνια που θα εκτιμηθεί πως υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του 100% των μετοχών, θα προχωρήσει η προκήρυξη διαγωνισμών για την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους.
Τα 10 περιφερειακά λιμάνια τα οποία πρόκειται να αξιοποιηθούν είναι τα εξής: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας.
Οι μετοχές των 10 οργανισμών λιμένων, οι οποίοι έχουν συνάψει μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο έως το 2042, έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ σε ποσοστό 100%.