Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου
Σε τελματώδη κατάσταση βρίσκονται τα περισσότερα μεγάλα έργα που έχουν δρομολογηθεί την τελευταία τετραετία, δεδομένου πως σε φάση υλοποίησης βρίσκονται επενδύσεις σε υποδομές με προϋπολογισμό μόλις 900 εκατομμυρίων ευρώ, την ώρα που η αξία των έργων που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016 – 2019 ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο συνέδριο Athens Investment Forum, εδώ και αρκετούς μήνες παραμένουν κολλημένα έργα αξίας 2,3 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα με προϋπολογισμό 900 εκατομμυρίων ευρώ για τα οποία έχουν υπογραφεί συμβάσεις, περισσότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ αφορούν στα οκτώ τμήματα του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος και στο νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε 65).
Οι εργασίες για την κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε 65 είναι σε εξέλιξη, ωστόσο άγνωστο παραμένει τι μέλλει γενέσθαι με τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, ο οποίος με αξία περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο έργο που έχει προγραμματιστεί για τη δυτική Ελλάδα στο άμεσο μέλλον.
Το πρόβλημα της έλλειψης έργων γίνεται ακόμα εντονότερο, δεδομένου ότι εξαιρουμένων επενδύσεων που θα υλοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης και με συμπράξεις δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), δεν προβλέπεται να δημοπρατηθεί κανένα άλλο μεγάλο έργο για τα επόμενα δύο έτη.
Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου AΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης αναφέρθηκε στην ανάγκη αλλαγής του τρόπου δημοπράτησης έργων, προκειμένου να μην επαναληφθούν φαινόμενα υπέρογκων εκπτώσεων οι οποίες ενίοτε υπερβαίνουν ακόμα και το 50%.
Για τις επενδύσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι οποίες θα ανέλθουν τα επόμενα έτη μεταξύ έξι και οκτώ δισ. ευρώ, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Πέτρος Σουρέτης.
Ο κ. Σουρέτης αναφέρθηκε στην υπεραξία που δημιουργούν οι επενδύσεις στις κατασκευές, δεδομένου ότι για κάθε ένα εκατομμύριο δημιουργούνται 45 θέσεις εργασίας, ενώ τόνισε ότι η υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ στη διαχείριση απορριμμάτων μπορεί να δώσει ώθηση στις επενδύσεις. Πρότεινε μάλιστα τη σύσταση ενός κεντρικού οργάνου συντονισμού υποδομών με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, του υπουργείου Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Αποβλήτων.
Κοινή παραδοχή των στελεχών του κατασκευαστικού κλάδου αποτέλεσε ότι η υλοποίηση νέων επενδύσεων είναι εφικτή με ΣΔΙΤ και μέσω των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης.