«Θολό» το τοπίο από τις 120 δόσεις
Η αυλαία των 120 δόσεων προς την εφορία και τον ΕΦΚΑ πέφτει σήμερα, ωστόσο τα στοιχεία για το πόσοι μπήκαν στην πλατφόρμα, πόσοι υπέβαλαν αίτηση και τελικά πόσοι ενεργοποίησαν τη ρύθμιση, είναι μάλλον συγκεχυμένα και θα παραμείνουν έτσι ως το τέλος της εβδομάδας, οπότε από τα στοιχεία των τραπεζών θα φανεί πόσοι πλήρωσαν την α’ δόση.
Οι τελευταίες πληροφορίες από την ΑΑΔΕ αναφέρουν ότι από τις 5 Σεπτεμβρίου, που ενεργοποιήθηκε η πλατφόρμα με τις βελτιώσεις στις 120 δόσεις, ρύθμισαν συνολικά χρέη 3,850 δισ. ευρώ περίπου 310.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα. Στην πρώτη φάση της ρύθμισης είχαν υπαχθεί 318.101 ΑΦΜ, με συνολικά χρέη περίπου 2,5 δισ. ευρώ, ωστόσο είναι λίαν αμφίβολο εάν μπορούν να αθροιστούν αυτοί οι αριθμοί, καθώς με την ενεργοποίηση των βελτιώσεων, είναι πολλοί που μεταπήδησαν από την αρχική φάση, στη βελτιωμένη έκδοση των 120 δόσεων. Μια πρώτη συνολική αποτίμηση, κάνει λόγο για περίπου 450.000 ΑΦΜ, ενώ όσον αφορά στα χρέη προς τον ΕΦΚΑ φαίνεται ότι περίπου 260.000 οφειλέτες ρύθμισαν συνολικά χρέη 3,3 δισ ευρώ.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν επιβεβαιώθηκαν οι εκτιμήσεις για υπαγωγή 900.000 οφειλετών στην αποκαλούμενη «ρύθμιση της τελευταίας ευκαιρίας» κι αυτό δεν είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικό για το προσδοκώμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Δεν είναι τυχαίο ότι και η ελληνική πλευρά και οι Θεσμοί χαρακτηρίζουν τις 120 δόσεις ως μια από τις αβεβαιότητες για τον Προϋπολογισμό του 2020, παρά το ότι οι ξένοι τεχνοκράτες έχουν αναθεωρήσει την εκτιμώμενη «ζημιά».
Κάνοντας έναν πρώτο απολογισμό των 120 δόσεων, μπορεί να πει κανείς ότι όντως η ελάχιστη δόση των 20 ευρώ και το χαμηλό επιτόκιο του 3%, ήταν ισχυρό κίνητρο. Όχι όμως για όλους. Φορολογούμενοι με σχετικά υψηλότερες οφειλές, δηλαδή άνω των 10.000- 20.000 ευρώ, λόγω των εισοδηματικών κριτηρίων που ίσχυσαν (τεκμαρτός προσδιορισμός δυνατής μηνιαίας καταβολής με βάση το εισόδημα του 2017), δεν μπόρεσαν να φτάσουν ούτε στις μισές από τις 120 δόσεις κι αν λάβει κανείς υπόψιν τις τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις, οι οποίες παραμένουν ίδιες και απαράλλαχτες, είναι προφανές ότι είτε δεν μπήκαν καν στη ρύθμιση είτε θα τη χάσουν λίαν συντόμως αφού δεν θα μπορούν να σηκώσουν το διπλό βάρος δόσεων και τρεχουσών υποχρεώσεων.
Υπό αυτήν την έννοια, η βελτιωμένη εκδοχή της πάγιας ρύθμισης θα μπορούσε να λειτουργήσει ως γέφυρα για αυτές τις πολλές περιπτώσεις οφειλετών, ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αύξηση των 12 δόσεων σε 24, θα ξεκινήσει από τη νέα χρονιά και δεν θα καλύπτει τα χρέη του 2019.
Στο συρτάρι φαίνεται ότι μένει και το σχέδιο για μια νέα περαίωση παλιών εκκρεμών υποθέσεων. Με δεδομένο ότι η παραγραφή, πλέον, είναι κατά βάση 5ετής κι έχουν κλείσει τα «παράθυρα» για ελέγχους σε βάθος 10- 15 ετών, τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς για την σκοπιμότητα μιας τέτοιας ρύθμισης, βρήκαν «τοίχο» στους Θεσμούς, οι οποίοι σε όλους τους τόνους διακηρύττουν ότι στην Ελλάδα η κουλτούρα πληρωμών είναι βαθιά διαβρωμένη. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού δεν έχουν ενσωματωθεί έσοδα από αυτήν την πηγή…