«Ψάχνονται» για νέο περιβαλλοντικό φόρο οι Ευρωπαίοι!

Φώτο: Shutterstock

Μπορεί η Ευρωζώνη να διολισθαίνει σε επιβράδυνση μακράς διαρκείας, με το ενδεχόμενο ύφεσης να μη φαντάζει, πλέον, απίθανο, ωστόσο οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τουλάχιστον κάποιοι από αυτούς, αποφάσισαν ότι θα πρέπει να ανοίξουν τώρα θέμα επιβολής ενός νέου «πράσινου» φόρου.

Δεδομένο είναι ότι οι κατά τα άλλα ευαισθητοποιημένοι Ευρωπαίοι δεν έχουν να επιδείξουν… τρελές πρωτοβουλίες για την προστασία του Περιβάλλοντος και δράσεις για την κλιματική αλλαγή, παρά το ότι οι φυσικές καταστροφές έχουν γίνει ο κανόνας, στοιχίζοντας όχι μόνο δισεκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις, αλλά και ανθρώπινες ζωές. Ωστόσο, το να σκέφτεται κανείς ότι επιβάλλοντας ένα νέο φόρο, θα λύσει το πρόβλημα, μάλλον έχει άγνοια κινδύνου ή απλώς ρίχνει τη μπάλα στην εξέδρα. Αυτό ακριβώς έγινε στη συνεδρίαση του Ecofin στο Ελσίνκι, όπου η τελευταία συζήτηση των υπουργών Οικονομικών άναψε «φωτιές».

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά βάση Ολλανδοί, Σουηδοί αλλά και Γερμανοί έβαλαν στο τραπέζι την πρόβλεψη ενός ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις (aviation tax), με βάση τη θεωρία «ο ρυπαίνων πληρώνει». Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπήρξε αντίδραση κυρίως από τους «μικρούς» του Νότου (Μάλτα, Κύπρος), αλλά και οι υπόλοιποι του Νότου δεν έδειξαν να… ενθουσιάζονται από την ιδέα μιας επιπλέον φορολογίας, την ώρα που η συζήτηση υποτίθεται ότι πρέπει να γίνει σε άλλη κατεύθυνση για την ευρωπαϊκή οικονομία.

Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία μελέτης του Tax Foundation, οι πτήσεις στην Ευρώπη θεωρούνται φτηνές, ωστόσο περίπου οι μισές χώρες επιβάλλουν κάποιου είδους φόρο στις αεροπορικές μετακινήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Στην πραγματικότητα, μόνο Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Νορβηγία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο χρεώνουν φόρο στο εισιτήριο, ενώ άλλες χώρες επιβαρύνουν τις πτήσεις μόνο με ΦΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο αυτήν τη στιγμή έχει τον υψηλότερο φόρο στις πτήσεις, χρεώνοντας 40,04 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 7η θέση με 9,72 ευρώ. Ενδιαφέρον είναι, επίσης, το στοιχείο ότι ενώ ΗΠΑ, Καναδάς, Ιαπωνία χρεώνουν Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα καύσιμα των αεροπλάνων, στην Ευρώπη υπάρχει εξαίρεση.


Το θέμα του νέου «πράσινου» φόρου, ακόμα κι αν τελικά δεν επιβαρύνει τις αεροπορικές πτήσεις αλλά εφαρμοστεί αλλού, θα συζητηθεί και στις επόμενες συνεδριάσεις του Ecofin, καθώς όπως αναφέρουν πληροφορίες του economistas, το θέμα έχει δρομολογηθεί και δεν πρόκειται να «παγώσει», καθώς οι «Βόρειοι» θέλουν να επιδείξουν για περιβαλλοντικό έργο. Πολλές φορές, άλλωστε, στο πρόσφατο παρελθόν έγιναν συζητήσεις για μια κοινή αντιμετώπιση της φορολογίας των αυτοκινήτων, με μείωση των Τελών Ταξινόμησης, δηλαδή των φόρων για την απόκτηση, αλλά μεγάλη αύξηση των φόρων στα καύσιμα ή και των Τελών Κυκλοφορίας, στη λογική του ότι πρέπει να επιβαρύνονται όσοι κάνουν μεγαλύτερη χρήση ρυπογόνων μέσων.

Στην περίπτωση που η συζήτηση για το νέο «πράσινο» φόρο τείνει προς την έναρξη διαδικασίας έκδοσης Οδηγίας ή Απόφασης, η θέση της Ελλάδας θα είναι ότι σε έναν τέτοιο φόρο θα πρέπει να μπει αντίβαρο, καθώς σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργεί στη λογική της δημιουργίας «κουμπαρά» για περιβαλλοντικές δράσεις. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα υποστηρίξει ότι σε αντιστάθμισμα ενός τέτοιου φόρου, θα πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση της φορολογίας στην εργασία, η οποία επιβαρύνεται και με ιδιαιτέρως υψηλές εισφορές.

ΣΧΕΤΙΚΑ