Όλο το παρασκήνιο για την πρόωρη εξόφληση του ΔΝΤ
Ραγδαίες θα είναι οι εξελίξεις στο “καυτό” μέτωπο της αναθεώρησης των δημοσιονομικών στόχων και όπως επισημαίνουν στο economistas πηγές κοντά στη διαδικασία, όσοι έμειναν στις δηλώσεις Ευρωπαίου αξιωματούχου για τις τεχνικές δυσκολίες υπολογισμού των εσόδων από τα ANFA- SMP, δεν έχουν υπόψιν τους το μυστικό “κλειδί”: την επικείμενη αναθεώρηση της Ανάλυσης Βιωσιμότητας Χρέους, το περιβόητο DSA.
Το ζητούμενο για την ελληνική πλευρά δεν είναι απλώς τα κέρδη του Ευρωσυστήματος να “πέσουν” σε επενδύσεις, αφού αυτή η δυνατότητα προβλέπεται ούτως ή άλλως στην κρίσιμη απόφαση του Eurogroup του περσινού Ιουνίου. Η όλη συζήτηση των τελευταίων ημερών περιστρέφεται γύρω από το πώς θα υπολογίζονται αυτά τα κονδύλια στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα δηλαδή στο πλεόνασμα με τους κανόνες της Ενισχυμένης Εποπτείας- ως τώρα εξαιρούνται- και κάπου εδώ προέκυψε η “κόμπλα” με τον Ευρωπαίο αξιωματούχο.
Τι ανέφερε ο αξιωματούχος και προκάλεσε σύγχυση; Ότι αυτά τα περίπου 1,2 δισ ευρώ δεν μπορούν να συνυπολογιστούν στο πλεόνασμα, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν “διπλοεγγραφή”. Τι εννοούσε; Όταν ο ESM εκπόνησε την τελευταία Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους, “αφαίρεσε” αυτές τις εισπράξεις από τα ANFA- SMP από τις δανειακές ανάγκες της χώρας, συνεπώς συνυπολογίστηκαν στα επίπεδα του Χρέους. Κατά τον αξιωματούχο, αν “αφαιρεθούν” κι από τα πλεονάσματα, τότε θα ληφθούν δύο φορές υπόψιν για τη δυναμική περιορισμού του Χρέους.
Το πρόβλημα είναι ότι η παραπάνω λογικοφανής ανάλυση δεν λαμβάνει υπόψιν μια σημαντική παράμετρο της Ανάλυσης Βιωσιμότητας, στην οποία θα πρέπει να ρίξει το βάρος και η ελληνική πλευρά, στις κρίσιμες διαβουλεύσεις που αναμένεται να ξεκινήσουν επισήμως στο Euroworking Group του Οκτωβρίου ή του Νοεμβρίου. Το “κλειδί” είναι η δραστική μείωση της ετήσιας δαπάνης για τόκους, όχι μόνο λόγω μείωσης επιτοκίου- όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς εύκολα στο ταμπλό της αγοράς- αλλά κυρίως λόγω της μεγάλης μείωσης της διαφοράς επιτοκίου (credit spread), σε σχέση με τα όσα είχαν υπολογίσει οι Ευρωπαίοι πριν από περίπου 18 μήνες. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στην προηγούμενη χρονιά η δαπάνη για τόκους ήταν περίπου 1,5 δισ ευρώ μικρότερη από τις εκτιμήσεις των Ευρωπαίων.
“Το DSA πρέπει να αλλάξει” παρατηρεί η ίδια πηγή, με φόντο τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι έχει ήδη ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση, όπου είναι προφανές ότι θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και να συνυπολογιστούν από τη μια η δραστική μείωση της δαπάνης για τόκους κι από την άλλη τα κέρδη του Ευρωσυστήματος. Αυτό που σημειώνουν αρμόδιες πηγές, είναι ότι αυτό που πρέπει να κατανοήσουν όλες οι πλευρές είναι ότι τα έσοδα από τα ANFA- SMP, δεν πρέπει να “πάνε” στον αριθμητή του κλάσματος Χρέος/ΑΕΠ αλλά στον παρονομαστή, μέσω του ΠΔΕ, καθώς κάθε 1 μονάδα ενίσχυσης του ΑΕΠ αποδίδει 1,8 μονάδες στο Χρέος.
Την ίδια ώρα, όλα είναι έτοιμα για την εκκίνηση της διαδικασίας πρόωρης εξόφλησης των “αλμυρών” δανείων του ΔΝΤ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του economistas, τα προηγούμενα 24ωρα υπήρξε επικοινωνία της ελληνικής πλευράς με τον ESM κι όπως γνωστοποίησε ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ, στο Eurogroup της Παρασκευής, ο υπουργός Οικονομικών θα υποβάλει επισήμως το σχετικό αίτημα στην Ευρωομάδα. Δεν θα πρέπει, πάντως, να περάσει απαρατήρητο ότι λόγω των καθυστερήσεων που υπήρξαν από την προηγούμενη κυβέρνηση στη “στρωμένη” διαδικασία- από πέρσι είχε δρομολογηθεί- η Ελλάδα έχει ήδη πληρώσει το 1 δισ ευρώ από τα 3,7 δισ ευρώ αυτών των ακριβών δανείων, με αποτέλεσμα το αρχικό όφελος των 150 εκατ. ευρώ να περιορίζεται στα μισά.