Δυο προσφυγές στο διαγωνισμό για τα 750 αστικά λεωφορεία
Δύο προσφυγές οι οποίες αφορούν στους όρους του διαγωνισμού για την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, έχουν κατατεθεί στην ανεξάρτητη αρχή προδικαστικών προσφυγών σύμφωνα με πληροφορίες του economistas.
Οι προσφυγές, που έχουν υποβληθεί από δύο μεγάλες εταιρείες στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφορούν στα τεχνικά χαρακτηριστικά των νέων λεωφορείων και στους όρους συντήρησής τους, όπως αυτοί προβλέπονται στο κείμενο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Ο ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός με προϋπολογισμό 461 εκατομμύρια ευρώ, ο οποίος ξεκίνησε από το υπουργείο Υποδομών εν μέσω της προεκλογικής περιόδου και δίχως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, προβλέπει την προμήθεια 100 πετρελαιοκίνητων αρθρωτών, 330 οχημάτων φυσικού αερίου και 320 ηλεκτρικών λεωφορείων.
Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, οι εταιρείες που έχουν υποβάλει προσφυγές θεωρούν προβληματικό τον όρο του διαγωνισμού πως ο ανάδοχος θα πρέπει να αναλάβει τη συντήρηση των λεωφορείων για 15 έτη, η οποία θα πραγματοποιείται σε αμαξοστάσια των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών, στα οποία ο ανάδοχος δε θα έχει κανένα έλεγχο.
Κατά τις ίδιες πηγές, η πρόβλεψη που αφορά στη συντήρηση των 320 ηλεκτρικών λεωφορείων για 15 έτη προκαλεί προβληματισμό, δεδομένου ότι τα οχήματα αυτά ενσωματώνουν νέα τεχνολογία για την οποία η αγορά δεν γνωρίζει ακόμα τις προδιαγραφές συντήρησης.
Στις προσφυγές επισημαίνεται επίσης πως το θεσμικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία και συντήρηση των ηλεκτρικών λεωφορείων είναι ελλιπές. Για να λειτουργήσει ένα ηλεκτρικό λεωφορείο θα πρέπει να τοποθετηθούν φορτιστές κατά μήκος της διαδρομής των δρομολογίων που θα εκτελεί. Ωστόσο, στην Ελλάδα δεν είναι καθορισμένα τα σημεία στα οποία θα τοποθετηθούν τα μηχανήματα αυτά.
Σύμφωνα με το διαγωνισμό μάλιστα, ο ανάδοχος θα πρέπει να εξασφαλίσει και τις σχετικές άδειες για την απόκτηση και εγκατάσταση των φορτιστών.
Στελέχη του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας τονίζουν πως ο διαγωνισμός θα έπρεπε να έχει προετοιμαστεί καλύτερα και ότι η διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε ήταν επουσιώδης και βιαστική. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός πως ενώ ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός είναι διεθνής, το κείμενο δεν έχει μεταφραστεί σε καμία ξένη γλώσσα.
Η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται ουσιαστικά στον αέρα δεδομένου πως ακόμα δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της προμήθειας των νέων λεωφορείων. Το υπουργείο Υποδομών υποστηρίζει ότι θα εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια, ύψους 461 εκατομμυρίων ευρώ, από το ΕΣΠΑ ενώ έχει υποβάλει αίτημα και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, δίχως ωστόσο να έχει λάβει καταφατικές απαντήσεις ακόμα.
Η ανεξάρτητη αρχή προδικαστικών προσφυγών αναμένεται να ολοκληρώσει την εξέταση των δύο προσφυγών έως το τέλος Ιουλίου. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής οικονομικών προσφορών έχει μετατεθεί στις 17 Σεπτεμβρίου, από τις 5 Ιουλίου που είχε οριστεί αρχικά, δύο ημέρες πριν τη διεξαγωγή των εθνικών εκλογών.