Στην επόμενη κυβέρνηση το «κουβάρι» της Αττικής Οδού

Λύση στο μείζον ζήτημα της τιμής των διοδίων στην Αττική Οδό θα κληθεί να δώσει η επόμενη κυβέρνηση, μετά την έκδοση πράξης νομοθετικού περιεχομένου με την οποία αναστέλλονται οι αυξήσεις που είχε σκοπό να κάνει η εταιρεία σε δύο στάδια, αρχής γενομένης από την 1η Ιουλίου.

Σύμφωνα με πηγές που έχουν άριστη γνώση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να αναλαμβάνει νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν στη λειτουργία του οδικού άξονα. Αντίστοιχα, η σύμβαση προβλέπει πως η εταιρεία μπορεί να διεκδικήσει αποζημιώσεις εφόσον αποδείξει ότι οι ενέργειες του Δημοσίου οδηγούν σε απώλεια εσόδων.

Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου θα πρέπει να υποβληθεί στη Βουλή για κύρωση μέσα σε 40 ημέρες από την έκδοσή της ή εντός 40 ημερών από τη σύγκληση της Βουλής σε σύνοδο. Η Βουλή έχει διαλυθεί από τις 11 Ιουνίου και η επόμενη αναμένεται να συσταθεί στις 17 Ιουλίου, εκτός εάν δεν σχηματιστεί κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές.

Όπως αναφέρουν πηγές από τη Νέα Δημοκρατία σε περίπτωση που το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κερδίσει τις εκλογές και σχηματίσει κυβέρνηση, η επόμενη Βουλή θα κυρώσει την πράξη νομοθετικού περιεχομένου παγώνοντας τις αυξήσεις στα διόδια της Αττικής Οδού.

Η εξέλιξη αυτή που συγκεντρώνει και τις περισσότερες πιθανότητες ανοίγει το δρόμο για προσφυγή των μετόχων της Αττικής Οδού στη Δικαιοσύνη, όπως άλλωστε αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωση που εξέδωσε απαντώντας στην ενέργεια της κυβέρνησης.

Εάν η Αττική Οδός προσκομίσει στοιχεία τα οποία να αποδεικνύουν πως θα υποστεί απώλεια εσόδων τα επόμενα έτη από την αναστολή της αύξησης των διοδίων, τότε το Δημόσιο θα κληθεί να αποζημιώσει την εταιρεία. Η πρόσφατη ιστορία των οδικών έργων που λειτουργούν με καθεστώς παραχώρησης έχει να επιδείξει πλήθος τέτοιων παραδειγμάτων.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις αποτελούν οι αποζημιώσεις που καταβάλλει το Δημόσιο σε αρκετούς παραχωρησιούχους λόγω της μη λειτουργίας διοδίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εάν η Νέα Δημοκρατία κερδίσει τις εκλογές και σχηματίσει κυβέρνηση θα επιδιώξει να διαπραγματευθεί με τους μετόχους της Αττικής Οδού, τις εταιρείες Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως λόγω της προβληματικής – όπως την χαρακτηρίζουν – σύμβασης παραχώρησης του 1996, το σενάριο να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα το αντίτιμο των διοδίων με αντάλλαγμα την αποζημίωση της εταιρείας από τον κρατικό προϋπολογισμό ενδεχομένως να αποτελεί το βέλτιστο σενάριο.

Η Αττική Οδός υποστηρίζει ότι η αύξηση των διοδίων δεν αποτελεί μονομερή ενέργεια και ότι η απόδοση των κεφαλαίων που επένδυσαν οι μέτοχοι της εταιρείας για την κατασκευή του έργου ανήλθε έως το τέλος του 2018 σε ποσοστό 6,23%, πολύ χαμηλότερα από το συμβατικά προβλεπόμενο ανώτατο όριο του 13,1%.

Η κατασκευή του μεγαλύτερου οδικού άξονα της Αττικής κόστισε περίπου 1,31 δισ. ευρώ. Από αυτά η συμβολή του Δημοσίου ανήλθε σε 35%, το 49% εξασφαλίστηκε από τραπεζικά δάνεια, ενώ τα ίδια κεφάλαια που επένδυσαν οι μέτοχοι διαμορφώθηκαν σε 16%, δηλαδή σε περίπου 210 εκατομμύρια ευρώ.

Το 2013 ήταν η πρώτη χρονιά που πραγματοποιήθηκε διανομή μερίσματος στους μετόχους της εταιρείας, οι οποίοι συμπεριλαμβανομένου του τραπεζικού δανεισμού, επένδυσαν συνολικά 886 εκατομμύρια ευρώ από το 2000.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η Αττική Οδός από το 2013 έως και το 2018 η διανομή μερισμάτων στους μετόχους ανέρχεται σε 477 εκατομμύρια ευρώ. Τα κέρδη των προηγούμενων ετών, από το Μάρτιο του 2001 όταν ξεκίνησαν οι οδηγοί να πληρώνουν διόδια έως το 2013, διατέθηκαν για την αποπληρωμή τραπεζικών δανείων.

Όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν λεπτομερώς την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Αττική Οδός, το ζήτημα της αύξησης των διοδίων ανέκυπτε σχεδόν σε ετήσια βάση και τα προηγούμενα χρόνια.

ΣΧΕΤΙΚΑ