Η ελληνική μόδα έχει δημιουργήσει 1.300 νέες θέσεις εργασίας
Σε 1.300 υπολογίζονται οι νέες θέσεις εργασίας, που δημιουργήθηκαν στη διετία 2017-2018 στην ελληνική βιομηχανία ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, κεφαλαιοποιώντας και σε όρους απασχόλησης τη θετική πορεία ιδίως του κλάδου της ένδυσης, οι εξαγωγές του οποίου έχουν αυξηθεί αθροιστικά κατά 26% στο τριετές χρονικό διάστημα 2016-2018.
Συνολικά, η αλυσίδα της ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας απασχολεί περισσότερους από 160.000 άμεσα εργαζόμενους και πραγματοποιεί εξαγωγές ύψους 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), Βασίλης Μασσέλος, κατά την ομιλία του στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση του φορέα, απόψε, στη Θεσσαλονίκη.
Πάντως, στην εγχώρια αγορά η κατανάλωση ενδυμάτων παραμένει καθηλωμένη και θα χρειαστεί χρόνος για την πραγματική ανάκαμψή της, σύμφωνα με τον κ.Μασσέλο, ο οποίος πρότεινε από το βήμα της γενικής συνέλευσης ένα εθνικό σχέδιο παρέμβασης για τους κλάδους της μόδας, με στόχο την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της εγχώριας κρίσης. "Στην παρούσα οικονομική συγκυρία η αύξηση των εξαγωγών αποτελεί τη μοναδική στρατηγική, η οποία μπορεί να εξασφαλίσει μεσοπρόθεσμα τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων" υπογράμμισε.
Συνεχής άνοδος από το 2013, με εξαίρεση το 2015 των capital controls
Αναλυτικότερα, κάνοντας τον απολογισμό της πορείας του κλάδου, ο κ.Μασσέλος εξέφρασε την πεποίθηση ότι για την ελληνική βιομηχανία ένδυσης το 2018 ήταν μια πολύ καλή χρονιά κυρίως χάρη στις εξαιρετικές εξαγωγικές επιδόσεις. Οι ελληνικές εξαγωγές ενδυμάτων κατέγραψαν πέρυσι αύξηση -ρεκόρ, 12,2%, με αποτέλεσμα να ανέλθουν σε 682 εκατ. ευρώ. Ήταν η δεύτερη συνεχόμενη πολύ καλή χρονιά, αφού και το 2017 σημειώθηκε αντίστοιχα άνοδος 11,2%. «Από το 2013 και μετά, με εξαίρεση το 2015 λόγω των capital controls, οι εξαγωγές ενδυμάτων καταγράφουν άνοδο. Αθροιστικά η αύξηση των εξαγωγών την τριετία 2016-2018 ανήλθε σε 26%» επισήμανε ο κ.Μασσέλος, σύμφωνα με τον οποίο αύξηση κατεγράφη και στους υπόλοιπους δείκτες της ένδυσης το 2018, αφού η παραγωγή σημείωσε άνοδο 2,3%, οι πωλήσεις χονδρικής 0,8% και οι αντίστοιχες λιανικής 0,7%.
Αύξηση, έστω ελαφρά (0,8%) κατέγραψαν οι ελληνικές εξαγωγές και στην κλωστοϋφαντουργία, όπου η παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 4,2% κι οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά μειωμένες κατά 1,6%. «Εάν στις εξαγωγές συμπεριληφθούν και αυτές του βαμβακιού, η αλυσίδα ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας είναι ένας από τους τρεις σημαντικότερους εξωστρεφείς κλάδους της χώρας μας με συνολική αξία εξαγωγών 1,5 δισ. ευρώ. Η πραγματική όμως αξία των εξαγωγών είναι πολύ μεγαλύτερη αν συμπεριληφθούν και όσες γίνονται απευθείας από τις γειτονικές χώρες από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων» εξήγησε.
Πολύ καλή πορεία των εξαγωγών και το 2019, αλλά καθήλωση της κατανάλωσης εντός των συνόρων
Για το 2019, σύμφωνα με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου, οι εξαγωγές συνεχίζουν την πολύ καλή πορεία τους, ενώ αντίθετα οι πωλήσεις χονδρικής και λιανικής στην εγχώρια αγορά εμφανίζουν πολύ μεγάλη πτώση κατά 11% και 7,7% αντίστοιχα. Από τον Σεπτέμβριο του 2018 και μετά έχει παρατηρηθεί ταυτόχρονη πτώση των πωλήσεων χονδρικής και λιανικής ενδυμάτων στην εγχώρια αγορά.
«Παρά την μικρή αύξηση του ΑΕΠ, η κατανάλωση ενδυμάτων στη χώρα μας παραμένει καθηλωμένη σε χαμηλά επίπεδα. Τόσο το 2017 όσο και το 2018 η κατανάλωση ενδυμάτων παρέμεινε στάσιμη, ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2019 εμφανίζει πτώση. Είναι προφανές ότι θα χρειαστεί χρόνος για την πραγματική ανάκαμψη της εγχώριας αγοράς. Η ανάκαμψη θα εξαρτηθεί από τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας μας και από την εφαρμογή μέτρων ομαλοποίησης των συνθηκών λειτουργίας της αγοράς» τόνισε.
Εθνικό σχέδιο παρέμβασης για τους κλάδους της μόδας με τρεις άξονες
«Έχει γίνει πλέον κοινή πεποίθηση όλων ότι η επιβίωση και η ανάπτυξη του κλάδου περνά μέσα από την εξωστρέφεια» σημείωσε ο κ.Μασσέλος και πρόσθεσε ότι ο ΣΕΠΕΕ ζητά την έμπρακτη στήριξη της εξαγωγικής προσπάθειας των επιχειρήσεων από την Πολιτεία. Προς αυτή την κατεύθυνση, η διοίκηση έχει προτείνει την κατάρτιση ενός εθνικού σχεδίου παρέμβασης για τους κλάδους μόδας, με τους εξής τρεις βασικούς άξονες:
Πρώτον, την ανάπτυξη των εξαγωγών, για την οποία προτείνεται στοχευμένο πρόγραμμα αντίστοιχο με αυτό που εφήρμοσαν χώρες όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία. «Το πρόγραμμα αυτό θα περιλαμβάνει οριζόντιες δράσεις όπως οργάνωση δειγματισμών, αποστολών και συμμετοχών σε εκθέσεις του εξωτερικού, προσκλήσεις ξένων αγοραστών, δημιουργία βάσεων πληροφοριών αγοραστών και ανάπτυξη διαδικτυακού τόπου προβολής της ελληνικής μόδας. Την ευθύνη των δράσεων αυτών θα πρέπει να έχουν οι κλαδικοί σύνδεσμοι, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης. Ένα πρώτο βήμα έγινε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία έχει την μεγαλύτερη συγκέντρωση ο κλάδος, όπου αποφασίστηκε να ξεκινήσει πιλοτικά ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των επιχειρήσεων σε δύο διεθνείς εκθέσεις το β’ εξάμηνο του 2019. Στόχος μας είναι να αναπτυχθεί η συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και να επεκταθεί το πρόγραμμα σε περισσότερες χώρες προκειμένου να μπορεί να ενισχυθεί μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων» εξήγησε ο κ.Μασσέλος.
Δεύτερον, το εθνικό σχέδιο για τους κλάδους της μόδας προτείνεται να ενισχύσει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. «Η έλλειψη ρευστότητας εξαιτίας της πτώσης των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά, της αρνητικής χρηματοδότησης από τις τράπεζες, του υψηλού κόστους του χρήματος και της εξοντωτικής φορολογίας αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα του κλάδου σήμερα. Πρώτη προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης για την ενίσχυση της ρευστότητας των εξαγωγικών και των συνεργαζόμενων με αυτές επιχειρήσεων είναι η άμεση επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου του ΦΠΑ στους δικαιούχους. Η πρακτική της έμμεσης χρηματοδότησης του κράτους μέσω της παρακράτησης του ΦΠΑ είναι μάλλον κοντόφθαλμη γιατί οδηγεί σε συρρίκνωση τις εξαγωγικές επιχειρήσεις με ολέθριες επιπτώσεις στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας και άρα στα ίδια τα κρατικά έσοδα σε όρους καθαρής παρούσας αξίας. Παράλληλα, θα πρέπει να καταργηθεί η εισφορά 0,6% του Ν. 128/75 για τα δάνεια η οποία επιβαρύνει το ήδη υψηλό κόστος των επιχειρήσεων» υπογράμμισε.
Τρίτον, κατά τον κ.Μασσέλο, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας πρέπει επίσης να ενθαρρυνθεί μέσω του εθνικού σχεδίου δράσης. «Προς αυτήν την κατεύθυνση χρειάζεται καταρχήν να δοθεί έμφαση στην σταδιακή μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων σε ποσοστό που δε θα ξεπερνά το 15%, στην μείωση του μη μισθολογικού κόστους προκειμένου να τονωθεί η απασχόληση και επίσης στη μείωση του κόστους της ενέργειας των επιχειρήσεων. Επίσης η εκπαίδευση και η κατάρτιση αποτελούν βασικούς παράγοντες της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην αναβάθμιση των δομών που υποστηρίζουν τον κλάδο τόσο του ΤΕΙ Σχεδιασμού και Παραγωγής Ενδυμάτων στο Κιλκίς όσο και του τμήματος Ύφασμα – Ένδυση της 2ης ΕΠΑΣ στη Θεσσαλονίκη. Και στις δύο δομές θα πρέπει να αναβαθμιστεί το περιεχόμενο σπουδών και να ενισχυθεί η υλικοτεχνική υποδομή και το διδακτικό προσωπικό τους» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ.
Η Ελλάδα να επενδύσει στα αειφορικά κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, «από το χωράφι ως το ράφι» Πρόσθεσε ότι η βιώσιμη ανάπτυξη και η κυκλική οικονομία θα πρέπει να αποτελέσουν βασική στρατηγική του κλάδου στην Ελλάδα και θα πρέπει να σχεδιαστούν και να ενισχυθούν στοχευμένες δράσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. «Η Ελλάδα διαθέτει μια πλήρως καθετοποιημένη αλυσίδα βαμβακιού, από την πρώτη ύλη έως το τελικό προϊόν. Τα sustainable κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, "από το χωράφι έως το ράφι", θα πρέπει να αποτελέσουν μια ουσιαστική στροφή διαφοροποίησης της χώρα μας, η οποία θα πρέπει να ενισχυθεί από την πολιτεία μέσω τόσο του αναπτυξιακού νόμου όσο και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων και μέτρων πολιτικής».