Έρχονται έργα 2 δισ. για τους σιδηροδρόμους
Έργα με αξία άνω των δύο δισεκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου θα κληθεί να δρομολογήσει τα επόμενα έτη η κυβέρνηση που θα προκύψει από την εκλογική αναμέτρηση του Ιουλίου.
Πρόκειται για παρεμβάσεις κυρίως στην Πελοπόννησο, τη Μακεδονία και τη Θράκη, οι οποίες θα εκσυγχρονίσουν το σιδηρόδρομο ανοίγοντας το δρόμο για την προσέλκυση επενδύσεων στους κλάδους των μεταφορών και των logistics.
Η πρώτη μεγάλη πρόκληση αφορά στη σύνδεση της Πάτρας με τη σιδηροδρομική γραμμή, δεδομένου πως πρόκειται για έργο στο οποίο έχουν σημειωθεί σοβαρές καθυστερήσεις.
Το πρώτο τμήμα της γραμμής, από το Κιάτο έως τη Ροδοδάφνη κοντά στο Αίγιο, αναμένεται να παραδοθεί σε περίπου δύο μήνες. Σε εξέλιξη βρίσκονται και τα έργα στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, το οποίο αποτελεί το δεύτερο τμήμα της γραμμής Κιάτο – Πάτρα.
Ωστόσο, άγνωστο παραμένει πότε η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή θα συνδεθεί με το λιμάνι της Πάτρας, καθώς θα πρέπει να διέρχεται μέσα από τον αστικό ιστό. Ο σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ προβλέπει υπόγεια χάραξη σε μήκος 6,5 χιλιομέτρων από το Ρίο έως την περιοχή του Αγίου Διονυσίου.
Το έργο ωστόσο δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμη ενώ προβληματισμό προκαλεί το υψηλό εκτιμώμενο κόστος, ύψους 130 εκατομμυρίων ευρώ. Σε ό,τι αφορά το τμήμα από τον Άγιο Διονύσιο έως το νέο λιμάνι της Πάτρας, εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τα έργα για το υπόγειο τμήμα των 6,5 χιλιομέτρων εντός της πόλης της Πάτρας θα ολοκληρωθούν το 2023.
Το σύνολο των έργων για τη σιδηροδρομική σύνδεση με την Πάτρα εκτιμάται σε περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, το δρομολόγιο Αθήνα – Πάτρα θα έχει διάρκεια δύο ωρών.
Στο πλαίσιο της υλοποίησης της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας, ολοκληρώνονται οι προμελέτες για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη, μήκους 180 χιλιομέτρων και με εκτιμώμενο κόστος περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Το πρώτο τμήμα του έργου αφορά στη σύνδεση του λιμανιού της Καβάλας με το δίκτυο Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης, με προϋπολογισμό ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ.
Κομμάτι του ίδιου έργου είναι και η δημιουργία νέας γραμμής από την Αμφίπολη έως την Ξάνθη, με μήκος 35 χιλιόμετρα και με προϋπολογισμό σχεδόν 250 εκατομμύρια ευρώ.
Στη σιδηροδρομική Εγνατία εντάσσεται και η σύνδεση μεταξύ της Αλεξανδρούπολης και του λιμανιού του Μπουργκάς στη Βουλγαρία. Για το θέμα αυτό έχει συσταθεί κοινή ομάδα εργασίας μεταξύ των δύο χωρών, με βασικό στόχο των δύο χωρών να αποτελεί η παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου και η προσέλκυση εμπορευματικών φορτίων.
Ωστόσο, δεν είναι ξεκάθαρο ακόμα πως θα χρηματοδοτηθεί το έργο το οποίο για να καταστεί βιώσιμο θα χρειαστεί η συνδρομή της ΕΕ αλλά και ιδιωτών.
Ένα από τα έργα που αναμένεται να δημοπρατηθεί τους επόμενους μήνες αφορά στην εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Βόλος – Λάρισα, το οποίο εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ.
Πηγές από τη Νέα Δημοκρατία αναφέρουν πως αποτελεί επιτακτική ανάγκη η εκπόνηση δεκαετούς πλάνου συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο μπορεί να γίνει με τη σύμπραξη δημοσίου ιδιωτών (ΣΔΙΤ).