Τα σχέδια του Υπουργείου Υποδομών για την Αττική Οδό

Economista
ECONOMISTA
Τα σχέδια του Υπουργείου Υποδομών για την Αττική Οδό

Στο σημείο «μηδέν» εξακολουθεί να βρίσκεται η υπόθεση της παράτασης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας (της Αττικής Οδού συμπεριλαμβανομένης), 18 μήνες μετά την σύσταση σχετικής επιτροπής εντός του Υπουργείου Υποδομών, που θα επεξεργαζόταν, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, σχέδιο για την μείωση των διοδίων και την ταυτόχρονη υλοποίηση συμπληρωματικών έργων υποδομής, με αντάλλαγμα την επέκταση της διάρκειας των σχετικών συμβάσεων.

Ωστόσο, εν όψει και των εκλογών της Κυριακής, φαίνεται πως στο Υπουργείο Υποδομών έχουν αρχίσει να καταλήγουν στην στρατηγική που θα ακολουθηθεί, ώστε να σχηματοποιηθεί κι επικοινωνηθεί μέχρι και τις βουλευτικές εκλογές, όποτε κι αν γίνουν αυτές. Αυτό φανερώνει μια σειρά πρωτοβουλιών που έχουν λάβει χώρα κατά την διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων.

Καταρχάς, μετά από σειρά ανατροπών, ο Υπουργός, κ. Χρ. Σπίρτζης φαίνεται να καταλήγει στον διαχωρισμό μεταξύ της Αττικής Οδού και των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων. Δηλαδή, η Αττική Οδός επιχειρείται να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά από τα υπόλοιπα έργα και να δοθεί προτεραιότητα σε αυτήν, με βασικό επιχείρημα ότι η διάρκεια της σύμβασης ολοκληρώνεται το φθινόπωρο του 2024 και ότι τα επιμέρους χαρακτηριστικά αυτής είναι εντελώς διαφορετικά από των υπολοίπων συμβάσεων παραχώρησης.

Τις σχετικές επαφές με το Υπουργείο επιβεβαίωσαν στελέχη της κοινοπραξίας της Αττικής Οδού, προσθέτοντας ότι «έχουμε προτείνει μια σειρά σεναρίων/επιλογών στους αρμοδίους, ώστε να προχωρήσουν στην τελική τους απόφαση, με βάση και τις επιδιώξεις τους». Σύμφωνα με πληροφορίες, καταρχάς η προβλεπόμενη παράταση θα είναι διετούς διάρκειας, όπως προβλέπεται και στους όρους της υφιστάμενης σύμβασης. Παράλληλα, έχει υποβληθεί μια σειρά προτάσεων από την κοινοπραξία, η οποία προβλέπει ακόμα και μείωση των διοδίων, αν και αυτή δεν προβλέπεται να είναι οριζόντια, αλλά αντιθέτως θα εξαρτάται από την ώρα διέλευσης. Δηλαδή, σε ώρες αιχμής, το τίμημα θα είναι το σημερινό, ενώ σε ώρες μη αιχμής και τα σαββατοκύριακα θα μπορεί να είναι χαμηλότερο. Εκτός από τα διόδια, έχουν προταθεί και συναφή κατασκευαστικά έργα, όπως για παράδειγμα η επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου μέχρι το Λαύριο, ένα έργο, το οποίο η κοινοπραξία της Αττικής Οδού φαίνεται να κοστολογεί περί τα 200 εκατ. ευρώ (κατ' άλλους το κόστος είναι αρκετά χαμηλότερο).

Εφόσον όμως λήξει η υφιστάμενη σύμβαση, το Υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται πλέον να προκρίνει την προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την εκμετάλλευση της υφιστάμενης Αττικής Οδού, με τον ανάδοχο να έχει την παράλληλη υποχρέωση να εκτελέσει ένα μεγάλο μέρος των περίφημων επεκτάσεων της Αττικής Οδού, ένα πακέτο έργων της τάξεως του 1,5-2 δις ευρώ σε διάφορα σημεία της Αττικής, όπως π.χ. η οδική και σιδηροδρομική επέκταση μέχρι τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας (μέσω αεροδρομίου), η αστική σήραγγα Κατεχάκη – Βουλιαγμένης και η επέκταση της Λεωφ. Κύμης.

Αναφορικά με τις υπόλοιπες παραχωρήσεις των οδικών αξόνων, επιχειρείται να αντιμετωπιστούν ενιαία. Δηλαδή, το υπουργείο προωθεί την ταυτόχρονη επέκτασή τους, πιθανώς για πάνω από δύο χρόνια. Σε αντάλλαγμα, οι παραχωρησιούχοι αναμένεται να προχωρήσουν στην υλοποίηση έργων συνολικής αξίας της τάξεως των 3-4 δις ευρώ σε βάθος χρόνου, από συμπληρωματικούς-κάθετους οδικούς άξονες, μέχρι αντιπλημμυρικά έργα. Για παράδειγμα, η κοινοπραξία Μορέας, που εκμεταλλεύεται το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη, έχει προτείνει να εκτελέσει έργα, όπως οι άξονες Καλό Νερό - Τσακώνα και Καλαμάτα - Ριζόμυλος. Αντίστοιχα, η Ιονία Οδός έχει προτείνει μεταξύ άλλων τη σύνδεση με την πόλη του Αγρινίου και η Ολυμπία Οδός σειρά άλλων συνδέσεων κάθετων αξόνων και αντιπλημμυρικών έργων.

ΣΧΕΤΙΚΑ