Οι φορολογούμενοι πληρώνουν τα «δώρα» Σπίρτζη
Με εκατομμύρια ευρώ αναμένεται να επιβαρυνθούν οι φορολογούμενοι λόγω της απόφασης του υπουργού Υποδομών να επιτρέψει την ελεύθερη διέλευση των μόνιμων κατοίκων του Δήμου Ωρωπού και της κοινότητας Βαρνάβα, από τα μετωπικά διόδια Αφιδνών και από τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων στο Καπανδρίτι και τη Μαλακάσα.
Την απαλλαγή από την πληρωμή διοδίων ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, σε εκδήλωση στο Καπανδρίτι η οποία είχε έντονο ψηφοθηρικό χαρακτήρα. Ο δήμος Ωρωπού και η κοινότητα Βαρνάβα, που είναι μέρος του δήμου Μαραθώνα, περιλαμβάνονται στο ανατολικό τμήμα του υπόλοιπου Αττικής, στο οποίο ο Χρήστος Σπίρτζης θα είναι υποψήφιος στις επόμενες βουλευτικές εκλογές.
Όπως διευκρίνισε, η απαλλαγή θα ξεκινήσει να ισχύει τρεις ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές και θα διαρκέσει έως ότου τεθεί σε λειτουργία το νέο ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων, για το οποίο ο διαγωνισμός βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, το νέο σύστημα διοδίων δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από το τέλος του 2022.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας «Νέα Οδός», η οποία είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, από την πληρωμή διοδίων εξαιρούνται οχήματα κατηγορίας 2, στην οποία εμπίπτουν τα περισσότερα συμβατικά αυτοκίνητα.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η συμφωνία με το υπουργείο Υποδομών προβλέπει την αποζημίωση της εταιρείας λόγω της απώλειας εσόδων που θα προκύψει.
Το υπουργείο Υποδομών επέλεξε να λάβει την απόφαση αυτή για τους μόνιμους κατοίκους Ωρωπού, παρά το γεγονός πως από το 2014 υπάρχει ειδικό εκπτωτικό πρόγραμμα για εκείνους. Σύμφωνα με αυτό, οι μόνιμοι κάτοικοι του δήμου πληρώνουν 2,10 ευρώ αντί για 3,30 ευρώ στα μετωπικά διόδια Αφιδνών.
Το πρόγραμμα μάλιστα προσφέρει εκπτώσεις έως και 50% για τους οδηγούς που πραγματοποιούν περισσότερες από 50 διελεύσεις το μήνα από μετωπικά και πλευρικά διόδια.
Οι κάτοικοι του δήμου Ωρωπού έχουν εκφράσει στο παρελθόν τη διαμαρτυρία τους με έντονο τρόπο στη λειτουργία σταθμών διοδίων κοντά στην περιοχή τους. Το Φεβρουάριο του 2014, εξαγριωμένοι κάτοικοι της περιοχής είχαν πυρπολήσει τις εγκαταστάσεις του πλευρικού σταθμού διοδίων στη Μαλακάσα.
Μπορεί οι μόνιμοι κάτοικοι του Ωρωπού και του Βαρνάβα να μην πληρώνουν διόδια από τις 23 Μαΐου, ωστόσο το λογαριασμό θα παραλαμβάνει το σύνολο των φορολογουμένων.
Οι νέες αποζημιώσεις που θα καταβάλλει στην εταιρεία το Δημόσιο, θα προστεθούν στο ποσό των περίπου 15 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως που πληρώνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό στην κοινοπραξία «Νέα Οδός», λόγω της μη λειτουργίας πλευρικών σταθμών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο.
Οι δύο σταθμοί θα έπρεπε να λειτουργούν εδώ και περίπου πέντε έτη, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης η οποία ψηφίστηκε από τη Βουλή το 2007 και τροποποιήθηκε το 2013.
Εκτός από τη «Νέα Οδό» το Δημόσιο αποζημιώνει με περισσότερα από ένα εκατομμύριο ευρώ το χρόνο και την εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», καθώς δεν έχει τεθεί σε λειτουργία σταθμός διοδίων στα Τέμπη, ο οποίος θα έπρεπε να λειτουργεί από το Μάρτιο του 2017.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Σπίρτζης επιδεικνύει ιδιαίτερη σπουδή για το θέμα των διοδίων. Πριν από λίγους μήνες έλαβε απόφαση με την οποία εξαιρούσε από την πληρωμή διοδίων στην Εγνατία Οδό τους μόνιμους κατοίκων πολλών περιοχών της Βόρειας Ελλάδας.
Η απόφαση μάλιστα του υπουργού ελήφθη μονομερώς, ενώ είχε ξεκινήσει διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας.
Ο κ. Σπίρτζης έχει επίσης υποστηρίξει επανειλημμένως πως οι μόνιμοι κάτοικοι της Κρήτης θα απαλλαγούν από την πληρωμή διοδίων όταν ολοκληρωθούν τα έργα για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα του νησιού. Οι αναφορές του υπουργού για την εξαίρεση από τα διόδια των μόνιμων κατοίκων του νησιού, προκαλούν προβληματισμό σε τραπεζικά στελέχη τα οποία τονίζουν πως εάν συμβεί αυτό, τότε θα είναι δύσκολο να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση για το έργο.