Στην κόψη του ξυραφιού ο δημοσιονομικός σχεδιασμός

Φωτο: ΙΝΤΙΜΕ

Τα περιθώρια ανοχής των Ευρωπαίων δοκιμάζει η κυβέρνηση, φέρνοντας προς ψήφιση στη Βουλή ένα πακέτο μέτρων, τα οποία είναι δεδομένο, πλέον, ότι ξεπερνούν τον εκτιμώμενο δημοσιονομικό χώρο, άρα θέτουν εν αμφιβόλω τη δέσμευση για πλεονάσματα 3,5% σε βάθος τετραετίας.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, που βρίσκεται στις Βρυξέλλες, για φέτος το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι ο Προϋπολογισμός θα εμφανίσει υπερπλεόνασμα 1,14 δις ευρώ. Ωστόσο, τα μέτρα που έφτασαν στη Βουλή, δηλαδή οι αλλαγές στο ΦΠΑ και η μόνιμη «13η σύνταξη», έχουν συνολικό κόστος 1,271 δις ευρώ, δηλαδή υπερκαλύπτουν ακόμα και τις εκτιμήσεις του ΓΛΚ, χωρίς να αφήνουν το παραμικρό, σύνηθες «μαξιλάρι»- πέρα από το Αποθεματικό- που πάντα προβλέπεται για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Στην Ειδική Έκθεση του ΓΛΚ, που συνοδεύει την επίμαχη τροπολογία, γίνεται αναφορά- γενικώς και αορίστως- στην κάλυψη του κόστους των αλλαγών του ΦΠΑ από άλλες πηγές εσόδων, χωρίς, όμως, ούτε καν να «φωτογραφίζονται», γεγονός που καθιστά ακόμα πιο αβέβαιη τη θετική απόκριση των Θεσμών.

Ακόμα πιο «θολό» είναι το τοπίο, όσον αφορά στο εξαιρετικά δύσκολο 2020. Το κόστος των μειώσεων του ΦΠΑ υπολογίζεται σε 667 εκατ. ευρώ και σε συνδυασμό με τα 830 εκατ. ευρώ της μόνιμης (;) «13ης σύνταξης», φτάνει στα 1,497 δις ευρώ. Το πρόβλημα είναι ότι ο επόμενος Προϋπολογισμός θα πρέπει να σηκώσει και τα 1,9 δις ευρώ της διατήρησης του αφορολογήτου, άρα ο λογαριασμός αγγίζει τα 2,4 δις ευρώ, χωρίς να συνυπολογιστούν οι υπόλοιπες εξαγγελίες του Ζαππείου, δηλαδή η περαιτέρω μείωση του χαμηλού ΦΠΑ από το 13% στο 11%, η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση της έκτακτης εισφοράς για εισοδήματα ως 20.000 ευρώ, τα ειδικά μέτρα για τις ακριτικές περιοχές κ.λ.π.

Η παραπάνω εικόνα ενισχύει την αίσθηση των Ευρωπαίων- γιατί ακόμα δεν έχει γίνει αποτίμηση και κοστολόγηση εκ μέρους τους- ότι το 3,5% απομακρύνεται, γεγονός που συνιστά παραβίαση της Συμφωνίας του περασμένου Ιουνίου. Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι είναι στη διακριτική της ευχέρεια το πώς θα πετύχει το στόχο του 3,5%, ωστόσο οι Ευρωπαίοι δεν συμμερίζονται αυτήν την άποψη, αμφισβητώντας ούτως ή άλλως ότι είναι επιτεύξιμο αυτό το πλεόνασμα, μετά από τις εξαγγελθείσες παροχές.

Ακόμα κι αν ο Ε. Τσακαλώτος αποφύγει το… στενό μαρκάρισμα των ομολόγων του στο Eurogroup της Πέμπτης, είναι βέβαιο ότι στο… μετεκλογικό Euroworking Group της 3ης Ιουνίου, οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες θα ζητήσουν εξηγήσεις ειδικά για την προσπάθεια by pass του 3,5%, με τη δέσμευση 5,5 δις ευρώ σε ειδικό λογαριασμό ως εγγύηση. Εκτός του ότι λογιστικά μια τέτοια κίνηση δεν στέκει- όπως αποκάλυψαν στο economistas πηγές με γνώση του θέματος- αφού δεν γίνεται κάλυψη ελλειμμάτων με ταμειακά διαθέσιμα προηγούμενων ετών, ευρωπαϊκές πηγές τονίζουν ότι η Ελλάδα δεσμεύθηκε ρητώς τον περασμένο Ιούνιο για πλεονάσματα 3,5%. «Οποιαδήποτε αλλαγή, προϋποθέτει νέα απόφαση του Eurogroup», σημειώνουν…

ΣΧΕΤΙΚΑ