Ελληνογερμανική συμμαχία στον αγροδιατροφικό τομέα
Με συμμετοχή εκπροσώπων από τον πολιτικό, αγροτικό, διπλωματικό και οικονομικό χώρο πραγματοποιήθηκε το Wine & Currant Marketing Forum, που διοργανώθηκε από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, την εταιρεία - μέλος του BASF Ελλάς ΑΒΕΕ και την Τράπεζα Πειραιώς, υπό την αιγίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Κύριο θέμα συζήτησης ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές σταφίδες και τα κρασιά, οι απαιτήσεις της γερμανικής αγοράς καθώς και οι προϋποθέσεις επίτευξης μιας επιτυχημένης επιχειρηματικής συνεργασίας μεταξύ των δυο χωρών στον αγροδιατροφικό τομέα.
Στην εκδήλωση θα πραγματοποιηθούν περισσότερες από 90 B2B συναντήσεις, μεταξύ γερμανικών εισαγωγικών εταιρειών και ελληνικών επιχειρήσεων παραγωγής κρασιού και σταφίδας, που επιλέχθηκαν από τις γερμανικές εταιρείες.
Ως «μοναδική ευκαιρία για συνεργασία των Ελλήνων παραγωγών με τους Γερμανούς εισαγωγείς» χαρακτήρισε το Φόρουμ ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βασίλης Κόκκαλης.
Ο αρμόδιος υφυπουργός μίλησε για τις ενέργειες που έχουν γίνει από πλευράς του ΥΠΑΑΤ και βοηθούν τους οινοπαραγωγούς, όπως το Πρόγραμμα Στήριξης 2019-2023, τα διαθέσιμα κονδύλια του οποίου ανέρχονται σε 9 εκατ. ευρώ καθ' έτος. Παράλληλα ο κ. Κόκκαλης υπογράμμισε ότι για την αμπελοοινική περίοδο 2018-2019 η συνολική ενωσιακή συμμετοχή ανέρχεται σε 5.213.000 ευρώ, με τον τελικό έλεγχο αλλά και τις πληρωμές να ολοκληρώνονται το αργότερο έως τις 15 Οκτωβρίου.
Μιλώντας για την κορινθιακή σταφίδα σημείωσε ότι «πρόσφατα καταβλήθηκαν 4.317.152 ευρώ σε 6.150 δικαιούχους παραγωγούς, μέσω της συνδεδεμένης ενίσχυσης» και αποκάλυψε ότι «εξετάζεται η δυνατότητα αναδιάρθρωσης της καλλιέργειας ώστε να έχει εξασφαλισμένο μέλλον». Για μια «καλή ευκαιρία για τις γερμανικές επιχειρήσεις να γνωρίσουν τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα» έκανε λόγο ο Γενικός Διευθυντής και μέλος του ΔΣ του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Αθανάσιος Κελέμης.
«Πρόκειται για μια συνάντηση των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, που μπορούν να αναδείξουν προϊόντα υψηλής διατροφικής, καθώς και γευστικής αξίας και να ανοίξουν δρόμους εξωστρέφειας προς τους καταναλωτές της Γερμανίας, της μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωζώνης» δήλωσε χαρακτηριστικά. Για «μια εκδήλωση που έχει καταλήξει να είναι θεσμός» έκανε λόγο από την πλευρά του ο Μιχάλης Μαΐλλης, πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Υπογράμμισε ότι οι δυνατότητες του τομέα της αγροδιατροφής στην Ελλάδα είναι αστείρευτες και ζήτησε από όλους να «εργαστούμε για να φτιάξουμε αναγνωρίσιμες ετικέτες στα προϊόντα. Να συνεργαστούμε».
Όπως ανέφερε «η αξία των ελληνικών εξαγωγών προς τη γερμανική αγορά φθάνει στα 2,15 δισ. ευρώ από 2,06 δισ. ευρώ πριν από ένα χρόνο». Ο διευθύνων Σύμβουλος της BASF Ελλάς ΑΒΕΕ και μέλος του ΔΣ του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Βασίλης Γούναρης επεσήμανε ότι το Φόρουμ έχει ως στόχο να δώσει ώθηση στην ελληνογερμανική συνεργασία. «Οι ελληνικές επιχειρήσεις να βρουν τη θέση που αξίζουν σε Ελλάδα και εξωτερικό» είπε σχετικά και τόνισε ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για κάτι τέτοιο «εάν ενώσουμε τις δυνάμεις μας». Από την πλευρά του ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής, Αγροτικής Τραπεζικής, του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, Αλκιβιάδης Αλεξάνδρου πρόσθεσε πως αποτελεί «στρατηγική επιλογή η στήριξη του αγροδιατροφικού τομέα», καθώς μόνο για φέτος η στήριξη αναμένεται να αγγίξει τα 4 δισ. ευρώ.
Ανάφερε ότι η συνεργασία ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία είναι διαχρονική και χαρακτήρισε «εξαιρετικά σημαντικά» προϊόντα για τη Ελλάδα το κρασί και τη σταφίδα. Ζήτησε από τους παραγωγικούς φορείς να δοθεί έμφαση στην εξωστρέφεια σημειώνοντας ότι «η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα θα πρέπει να είναι η επόμενη μέρα τη γεωργία μας» καθώς έτσι θα σύμφωνα με τον ίδιο «θα διευρυνθούν οι εξαγωγές». Για μεγάλο ενδιαφέρον από την πλευρά των γερμανικών επιχειρήσεων στο κομμάτι του γεωργοεπισιτιστικό τομέα και στον τομέα της επεξεργασίας τροφίμων έκανε λόγο ο Επιτετραμμένος της Πρεσβείας της Γερμανίας, Marc Bogdahn.
Σημείωσε «ότι το 2018, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, η Γερμανία υπήρξε «ο σημαντικότερος εταίρος της Ελλάδας» κάτι για το οποίο είμαστε «περήφανοι» όπως χαρακτηριστικά τόνισε.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Γιάννης Βογιατζής, πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) ο οποίος ανέφερε ότι «η ΕΔΟΑΟ έχει αναπτύξει μια κουλτούρα οργάνωσης και συμφωνιών στα μέλη της». Τόνισε ότι εν μέσω κρίσης τα οινοποιεία στη χώρα μας αυξήθηκαν κατά 100%, καθώς την περίοδο 2011-2012 υπήρχαν 635 ενώ την περίοδο 2017-2018 έφτασαν τα 1.260. Ο κ. Βογιατζής παρουσίασε το όραμα του κλάδου το οποίο όπως ανέφερε είναι «η αύξηση της αντιλαμβανόμενης αξίας στη συνείδηση του καταναλωτή» καθώς «σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο, η μόνη βιώσιμη στρατηγική για το ελληνικό κρασί είναι η στρατηγική της διαφοροποίησης» προσθέτοντας ότι «το brand name του ελληνικού κρασιού για τις ξένες αγορές είναι το Wines of Greece».
«Έχουμε καταφέρει να ενώσουμε τους οινοπαραγωγούς με την εστίασε» είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αρκαδίας και αντιπρόεδρος της Ένωσης Οινοπαραγωγών Πελοποννήσου (ΕΝΟΑΠ), Γιάννης Τρουπής κάτι το οποίο και έχει «μεγάλη προβολή στο εξωτερικό» λόγω του τουρισμού. Μάλιστα μέσα στα επόμενα βήματα που σχεδιάζονται είναι η σύνδεση του οίνου με τον αγροτουρισμό και με «τη φιλοξενία της Πελοποννήσου» όπως χαρακτηριστικά σημείωσε.
Αναφορικά με τις εξαγωγές ο κ. Τρουπής δήλωσε ότι ως ΕΝΟΑΠ έχουν ένα μεγάλο μερίδιο στις εξαγωγές κρασιού προς τη Γερμανία τις οποίες και «σκοπεύουμε να αυξήσουμε». Σε περισσότερες από 40 χώρες εξάγεται η ελληνική σταφίδα, όπως τόνισε κατά την ομιλία του ο Χρήστος Σταυρόπουλος, διευθυντής Εμπορίου της Παναιγιάλειου Ένωσης Συνεταιρισμών. Η Γερμανία αποτελεί το 5% των εξαγωγών της σταφίδας, ενώ τη μερίδα του λέοντος εισάγει το Ηνωμένο Βασίλειο με 40%. Σημείωσε «έχουμε αναδείξει την ποιότητα της κορινθιακής σταφίδας σε σχέση με άλλα super foods» ενώ μίλησε και για τις ενεργητικές ιδιότητες που έχει η κατανάλωσή της στην ανθρώπινη υγεία.