Διαγωνισμός για νέα λεωφορεία χωρίς... χρηματοδότηση
Τη διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την προμήθεια έως και 750 αστικών λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με προϋπολογισμό 461 εκατομμύρια ευρώ, δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών δίχως ωστόσο να έχει εξασφαλίσει ακόμα την απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Η υλοποίηση του διαγωνισμού είναι αμφίβολη, δεδομένου πως το έργο δεν έχει ενταχθεί ακόμα στο ΕΣΠΑ της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, η οποία ξεκίνησε το 2014 και λήγει το 2020.
Είχε προηγηθεί η ακύρωση απόφασης από το υπουργείο Υποδομών για την προμήθεια 92 νέων λεωφορείων, για την οποία υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να ακυρώσει την προμήθεια νέων λεωφορείων μέσω της Περιφέρειας, προκειμένου να πραγματοποιήσει νέο διαγωνισμό για περισσότερα οχήματα, διεκδικώντας χρηματοδότηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η χρηματοδότηση των 461 εκατομμυρίων ευρώ που απαιτείται για την αγορά των 750 λεωφορείων δεν μπορεί να καλυφθεί εξ’ ολοκλήρου από το υπουργείο Περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να αναζητούνται πόροι και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Οι χειρισμοί του υπουργείου Υποδομών έχουν οδηγήσει σε καθυστερήσεις, δεδομένου πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει διευκρινήσεις για την τροποποίηση του σχεδιασμού σε ό,τι αφορά την αγορά νέων λεωφορείων.
Η απόφαση για την έγκριση χρηματοδότησης 30 εκατομμυρίων ευρώ από την Περιφέρεια στον ΟΑΣΑ, εγκρίθηκε από τη Ρένα Δούρου στις 20 Δεκεμβρίου του 2018.
Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών ακύρωσε τη διαδικασία για την αγορά 80 λεωφορείων με κινητήρες diesel αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και 12 ηλεκτροκίνητων.
Η προμήθεια αυτή θα αποτελούσε σημαντική ενίσχυση στον στόλο της ΟΣΥ, ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Είναι ενδεικτικό πως από τα περίπου 2.000 λεωφορεία και τρόλεϊ που διαθέτει η ΟΣΥ, σχεδόν τα μισά είναι καθηλωμένα λόγω τεχνικών προβλημάτων. Περίπου 650 από αυτά είναι παλαιάς τεχνολογίας EURO 1 και 2 με ό,τι αυτό σημαίνει για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη, η Διεύθυνση Προμηθειών του υπουργείου Υποδομών θα προβεί στη διενέργεια του διαγωνισμού για την προμήθεια των νέων λεωφορείων, εφόσον εξασφαλιστεί η απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Ο διαγωνισμός προβλέπει την αγορά 100 πετρελαιοκίνητων αρθρωτών λεωφορείων μήκους 18 μέτρων, κατηγορίας EURO 6, 330 οχημάτων φυσικού αερίου 12 μέτρων και 320 ηλεκτρικών λεωφορείων μήκους 12 μέτρων.
Η χρονική διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 17 έτη από την ημερομηνία υπογραφής της, ενώ προβλέπεται επίσης η συντήρηση και επισκευή των αστικών λεωφορείων για χρονικό διάστημα 15 ετών.
Στην απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη, με την οποία αναλαμβάνει τη διενέργεια του διαγωνισμού η Διεύθυνση Προμηθειών του υπουργείου Υποδομών, αναφέρεται πως η προμήθεια θα χρηματοδοτηθεί από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Η απόφαση αναφέρει επίσης πως «δεν υφίσταται ανάληψη νομικών δεσμεύσεων μέχρι την οριστική ένταξη του έργου σε επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020».