Προστασία πρώτης κατοικίας με επιδότηση εξετάζει η κυβέρνηση
Η απελευθέρωση των πλειστηριασμών και η δια νόμου υποχρεωτική τέλεσή τους με ηλεκτρονικές διαδικασίες, μοιάζουν με... παιδική χαρά μπροστά σε αυτό που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση μόλις εκπνεύσει η ισχύς του νόμου Κατσέλη.
Όπως αναφέρουν νομικοί κύκλοι, περίπου 2,5 εκατομμύρια πολίτες εμπλεκόμενοι σε δάνεια, περιμένουν με κομμένη την ανάσα τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η κυβέρνηση, ώστε τουλάχιστον η πρώτη κατοικία να παραμείνει υπό προστασία, με δεδομένο ότι όσο οι τράπεζες θα πιέζονται να «ξεφορτωθούν» τα «προβληματικά» τους δάνεια -περίπου 25 δισ. ευρώ το 2019 κι άλλα 20 δισ. ευρώ ως το 2021- τόσο θα μεταφέρουν αυτήν την πίεση στα νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που εξετάζει η κυβέρνηση είναι η μεταφορά ανάλογου μοντέλου με αυτό που εφαρμόστηκε στην Κύπρο, δηλαδή αντί ενός απαγορευτικού πλειστηριασμών βάσει αξίας ακινήτου σε συνδυασμό με εισοδηματικά κριτήρια, να επιδοτεί το κόστος των δόσεων, που θα προκύπτουν από ρυθμίσεις “κόκκινων” δανείων σε νοικοκυριά με πολύ χαμηλό εισόδημα.
Ανάλογη επιδότηση προβλέπεται και σήμερα για νοικοκυριά με εισόδημα ως 24.000 ευρώ (τρίτεκνες- πολύτεκνες οικογένειες), ωστόσο πρόκειται για θεσμοθετημένη διαδικασία στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη- Σταθάκη, ενώ το νέο μοντέλο προϋποθέτει γενναίες ρυθμίσεις εκ μέρους των τραπεζών π.χ. «πάγωμα» στο 50% του δανείου κι αποπληρωμή του 50% σε βάθος χρόνου, όπου και θα παρεμβαίνει το Κράτος με την επιδότηση, γεγονός που καθιστά αμφίβολη την αποτελεσματική προστασία της πρώτης κατοικίας.
Από την πλευρά τους οι τράπεζες, που γνωρίζουν ότι η κυβέρνηση θέλει να “παίξει” με εισοδηματικά κριτήρια, δείχνουν να προτιμούν πιο απλές άρα και πιο γρήγορες διαδικασίες, βάζοντας τον πήχη προστασίας σε κατοικίες αξίας το πολύ ως 100.000 ευρώ.
Αυτό που σημειώνουν έμπειροι νομικοί είναι ότι το πρόβλημα της εκπνοής του νόμου Κατσέλη δεν αφορά μόνο σε “κόκκινα” στεγαστικά δάνεια, αλλά και σε επαγγελματικά δάνεια μικρομεσαίων, που χορηγήθηκαν με εξασφάλιση την πρώτη κατοικία αυτών των δανειοληπτών. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο σύνθετο, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο νόμος Κατσέλη- Σταθάκη αντιμετώπιζε συνολικά τις οφειλές σε τράπεζες, εφορίες κι ασφαλιστικά ταμεία, κάτι που δεν πρόκειται να συνεχιστεί από την επόμενη χρονιά.
Σημειωτέον ότι όποια λύση επιλεγεί από την κυβέρνηση, θα πρέπει να λάβει την τυπική έγκριση από τη Φρανκφούρτη. Αν και η Ελλάδα δεν βρίσκεται, πλέον, σε πρόγραμμα, άρα δεν τελεί υπό την πίεση των δανειστών που επέβαλαν τις αλλαγές στο νόμο Κατσέλη, οι όποιοι περιορισμοί στις κινήσεις των τραπεζών, θα πρέπει- κατά το κοινώς λεγόμενο- να «αρέσουν» στην ΕΚΤ.