Προεκλογικό πανηγύρι στον άξονα Πάτρα - Πύργος

Economista
ECONOMISTA
Πάτρα - Πύργος
Φωτό: Eurokinissi

«Εγκαθίσταται ο ανάδοχος και τα μηχανήματα ξεκινάνε να σκάβουν», ανέφερε πριν λίγες μέρες στη Βουλή ο υπ. Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζης, για να συμπληρώσει «σας καλώ την Μ. Τρίτη να δείτε τα μηχανήματα που ξεκινάνε τις εργασίες».

Οι φράσεις αυτές αφορούσαν μια προσπάθεια του κ. Σπίρτζη να επικοινωνήσει την έναρξη του πολύπαθου οδικού άξονα που θα συνδέσει την Πάτρα με τον Πύργο, ένα έργο που ήταν μεταξύ των «κομμένων» των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων, που ολοκληρώθηκαν στα τέλη του 2017.

Άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του, ο κ. Σπίρτζης προχώρησε στην επαναπροκήρυξη του έργου λίγους μήνες μετά, αφού επέλεξε ένα μοντέλο υλοποίησης που είχε να εφαρμοστεί για χρόνια (και δεν έχει εφαρμοστεί έκτοτε), καθώς προχώρησε στον τεμαχισμό ενός άξονα 75 χιλιομέτρων σε οκτώ επιμέρους εργολαβίες, τέσσερις στο Νομό Ηλείας και άλλες τόσες στο Νομό Αχαΐας.

Σήμερα, αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία της υπογραφής των πρώτων τεσσάρων εξ αυτών, όλων στην Αχαΐα. Ωστόσο, τα σχόλια του Υπουργού έχουν προκαλέσει την εύλογη αμηχανία – για να το θέσει κανείς κομψά, φορέων του κατασκευαστικού κλάδου, οι οποίοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα.

Αυτό, γιατί ουσιαστικά πρόκειται να στηθεί ένα προεκλογικό «πανηγυράκι», όπως το χαρακτηρίζουν άνθρωποι της αγοράς, ανάλογο της εποχής των... Μαυρογιαλούρων, δεδομένου ότι από την υπογραφή της σύμβασης και μέχρι να εγκατασταθούν τα εργοτάξια που διαφημίζει ο υπουργός, απαιτούνται αρκετές εβδομάδες ακόμα.

«Ουσιαστικά, την Μ. Τρίτη θα παρελάσουν κάποιες μπουλντόζες, έτσι για το θεαθήναι και μόλις σβήσουν οι κάμερες, θα αποχωρήσουν πάραυτα, προτού επιστρέψουν, αν όλα πάνε καλά, προς το καλοκαίρι», σημειώνει στέλεχος του κλάδου, που γνωρίζει τον τρόπο παραγωγής των δημοσίων έργων.

Ο λόγος είναι απλός. Από την υπογραφή της κάθε σύμβασης δημοσίου έργου και μετά, ο ανάδοχος θα πρέπει να προχωρήσει σε μια σειρά από διαδικασίες, προτού μπορέσει να εγκαταστήσει το εργοτάξιό του. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου, ο κάθε ανάδοχος θα πρέπει εντός 30 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, να συντάξει και να υποβάλλει προς έγκριση στο Υπ. Υποδομών, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, όπως επίσης και οργανόγραμμα του εργοταξίου.

Επίσης, θα πρέπει να λάβει τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις ασφαλείας και μια σειρά από άλλα προαπαιτούμενα, τα οποία απαιτούν κάποιο χρόνο. Όλα τα παραπάνω είναι πάγιες διαδικασίες, που ακολουθούνται σε κάθε δημόσιο έργο και κατά κανόνα ολοκληρώνονται εντός ενός διμήνου, εφόσον δεν υπάρξει κάποια επιπλοκή.

Εκτός όλων των παραπάνω προαπαιτούμενων, μια ακόμα προϋπόθεση για να ξεκινήσουν οι εργασίες εκσκαφών, είναι να έχει ληφθεί η άδεια από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες της περιοχής των εργασιών, όπως επίσης και να έχει οριστεί η ομάδα επίβλεψης του έργου. Αναρωτιούνται επομένως εύλογα κάποιοι “κακεντρεχείς”, πώς θα γίνουν εργασίες χωρίς επίβλεψη; Επομένως, γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο, ότι επί της ουσίας η εκκίνηση του έργου θα αργήσει ακόμα να γίνει.

Η υπουργική ανάγκη να φανεί ότι ξεκινά το έργο έγκειται στο ότι ο άξονας Πάτρας-Πύργου έχει ήδη απαιτήσει περίπου τέσσερα χρόνια από την δημοπράτηση μέχρι την ανάθεσή του, λόγω των καθυστερήσεων που προέκυψαν και με την λήψη της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μάλιστα, ακόμα κι έτσι, το έργο δεν πρόκειται να προχωρήσει παρά μόνο κατά το ήμισυ, καθώς το σκέλος που αφορά στις εργολαβίες του νομού Ηλείας έχει σωρεία επιπλοκών. Καταρχάς υφίστανται προσφυγές για μια εργολαβία, από εταιρείες που θεωρούν ότι δεν θα έπρεπε να έχουν αποκλειστεί από την συνέχεια του διαγωνισμού.

Αλλά ο σημαντικότερος λόγος αφορά στην μέχρι στιγμής αδυναμία του ομίλου Καλογρίτσα, στον οποίο έχουν ανατεθεί οι δύο εκ των τεσσάρων εργολαβιών, να προσκομίσει τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ