Κόντρα κυβέρνησης με Υπερταμείο για 23 αεροδρόμια
Σχέδια για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών, αγνοώντας το Υπερταμείο στο οποίο έχουν μεταφερθεί εδώ και περίπου 2,5 έτη, με νόμο που προώθησε η κυβέρνηση.
Με απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη, η εταιρεία «Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι και Διαχείρισης Έργων Υποδομής Α.Ε.», με αμοιβή 120.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αναλαμβάνει χρέη χρηματοοικονομικού συμβούλου στην προετοιμασία για την κατάρτιση ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος θα διερευνήσει τις εμπορικές χρήσεις που μπορούν να παραχωρηθούν και τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν στα αεροδρόμια, προκειμένου να εξετάσει τρόπους συνεργασίας του Δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα για την αξιοποίηση των αερολιμένων. Ο στόχος είναι η υλοποίηση ολοκληρωμένου σχεδίου παραχώρησης για την ανάπτυξη των 23 αεροδρομίων, μέσω των οποίων διακινήθηκαν το 2018 περίπου 1,5 εκατομμύριο επιβάτες.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.
Σύμφωνα με τα έως τώρα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, τα οποία έχουν πραγματοποιηθεί ερήμην της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) που είναι αρμόδια για την αξιοποίηση των αεροδρομίων, ορισμένες χρήσεις πρόκειται να παραχωρηθούν σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ ή συμβάσεων παραχώρησης. Μεταξύ αυτών ενδέχεται να είναι τα εμπορικά καταστήματα και οι χώροι στάθμευσης.
Μελέτη για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια είχε εκπονήσει στο παρελθόν και το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο είχε χωρίσει τα αεροδρόμια σε 3 ομάδες με βάση την επιβατική τους κίνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες ωστόσο, η μελέτη δεν είναι πλέον επίκαιρη δεδομένου πως βασίζεται σε στοιχεία του 2015 τα οποία έχουν αλλάξει σημαντικά.
Από τα περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ξεχωρίζει εκείνο της Καλαμάτας, το οποίο εξυπηρέτησε περίπου 300.000 επιβάτες το 2018. Εκτός από την Καλαμάτα, εντυπωσιακή αύξηση παρουσιάζουν το πρώτο τρίμηνο του 2019 τα αεροδρόμια της Σητείας, της Μήλου και της Νάξου, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο το 2018. Στη Νάξο η κίνηση ανήλθε σε 86.212 επιβάτες και κατέγραψε αύξηση 52,2%, ενώ στη Μήλο οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 61,8% φτάνοντας τους 75.500. Μέσω του αεροδρομίου της Σητείας διακινήθηκαν 62.000 επιβάτες το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου με την αύξηση να υπερβαίνει το 90%.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Σπίρτζης αγνοεί το Υπερταμείο. Τον περασμένο Οκτώβριο, ο υπουργός, με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή, έδινε τη δυνατότητα στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών να συνάπτουν συμβάσεις με ιδιωτικούς οδικούς μεταφορείς για την εκτέλεση δρομολογίων. Στην ίδια τροπολογία, για την οποία το διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ δεν είχε λάβει γνώση, υπήρχε διάταξη που επέτρεπε στη ΣΤΑΣΥ να δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό.
Τον ίδιο μήνα αίσθηση είχε προκαλέσει η δημόσια τοποθέτηση του κ. Σπίρτζη, ενώπιον στελεχών της διοίκησης του ΟΑΣΑ και συνδικαλιστών, πως καταβάλλει προσπάθειες προκειμένου ο έλεγχος των συγκοινωνιών να επανέλθει στο υπουργείο του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να γίνουν προσπάθειες το επόμενο χρονικό διάστημα για να βρεθεί κοινός τόπος μεταξύ του υπουργού Υποδομών και του Υπερταμείου αναφορικά με το ζήτημα των 23 περιφερειακών αεροδρομίων. Το εγχείρημα αυτό, ωστόσο, κρίνοντας από το πρόσφατο παράδειγμα της κόντρας μεταξύ του κ. Σπίρτζη και του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενδέχεται να έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας.