Τα εμπόδια στις τρεις ρυθμίσεις οφειλών
Ούτε σε ένα, ούτε σε δύο, αλλά σε τρία μέτωπα, καλείται να ανταπεξέλθει η κυβέρνηση, προκειμένου να κερδίσει το στοίχημα της ανασυγκρότησης της ρημαγμένης οικονομίας και τα μηνύματα δεν επιτρέπουν άκρατη αισιοδοξία. Τουναντίον.
Κατ’ αρχάς, στο μέτωπο των ρυθμίσεων για την α’ κατοικία, μετά από την επίπονη διαδικασία για την οριστικοποίηση του νέου πλαισίου, που άφησε εκτός νυμφώνος τουλάχιστον 50.000 «κόκκινους» δανειολήπτες, η ώρα της κρίσης ήτοι της λειτουργίας της πλατφόρμας, έρχεται με πολλά εμπόδια. Θεωρητικά, η πλατφόρμα θα αρχίσει να δέχεται αιτήσεις από τις αρχές του Μαΐου, ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση όλες οι επίμαχες διαδικασίες θα γίνονται… χειροκίνητα!
Συγκεκριμένα, οι τράπεζες έχουν διαμηνύσει ότι θα συνδεθούν με το σύστημα στις 30 Ιουνίου, επιδιώκοντας ως τότε να έχουν παράξει ένα δικό τους αυτοματοποιημένο σύστημα, που θα επεξεργάζεται τα στοιχεία των αιτούμενων ρύθμισης και θα προτείνει διευκολύνσεις (δόσεις, περίοδο αποπληρωμής κ.λ.π.). Έως τότε, όσοι αιτούνται ρύθμισης- και προστασίας- θα πρέπει να εισαγάγουν χειροκίνητα στην πλατφόρμα όσα στοιχεία αφορούν στις εκκρεμότητες τους με τις τράπεζες, ενώ αντιθέτως όλα τα φορολογικά και ασφαλιστικά δεδομένα θα αντλούνται αυτομάτως μέσω Taxis.
Αν και ανάλογο πρόβλημα υπήρξε στην πρώτη φάση λειτουργίας του Εξωδικαστικού, ειδικά όσον αφορά στο φλέγον θέμα των «κόκκινων» δανείων, οι όποιες αστοχίες και καθυστερήσεις θα είναι ιδιαιτέρως επιβαρυντικές και, αν μη τι άλλο, θα δικαιώσουν τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες, που είχαν εκφράσει εξ αρχής επιφυλάξεις για το κατά πόσο μπορούν να τηρηθούν τα φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα, που προβλέπει το νέο πλαίσιο για την α’ κατοικία.
«Σύννεφα» μαζεύονται και στο δεύτερο μέτωπο, αυτό της ρύθμισης οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία. Αν και το νομοσχέδιο είναι έτοιμο και σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας θα έχει ψηφιστεί ως τη Μεγάλη Τρίτη, υπάρχουν αστερίσκοι, που δεν μπορούν να αγνοηθούν:
- Αν και το βασικό κίνητρο υπαγωγής στη νέα ρύθμιση είναι το «κούρεμα» της βασικής οφειλής, ο επανυπολογισμός των εισφορών, άρα και το «κούρεμα», θα γίνει με βάση τη νέα εισφορά επί του κατώτατου μισθού των 586 ευρώ. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι όσοι αποδεχθούν αυτόν τον επανυπολογισμό, θα έχουν δραστικά μειωμένες συντάξιμες αποδοχές, άρα και μειωμένες συντάξεις.
- Θα πρέπει να γίνουν απολύτως σαφείς οι όροι υπό τους οποίους θα γίνει υποχρεωτικά η μετάπτωση από τις τρέχουσες ρυθμίσεις, στη νέα ρύθμιση, καθώς χάνονται οι διευκολύνσεις των προηγούμενων ρυθμίσεων στο μέρος της οφειλής που απομένει.
- Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι αν δεν υπάρξει ανάλογη ρύθμιση για τα χρέη στην εφορία, οι διευκολύνσεις προς τα ταμεία θα είναι δώρον άδωρον. Με τη ρύθμιση του υπουργείου Εργασίας θεωρητικά μπορούν να ρυθμιστούν γύρω στα 35 δισ., αλλά αν δεν δοθεί ανάλογη λύση για τα 104 δις των χρεών προς τις εφορίες ή έστω των χρεών ύψους 70 δις ευρώ, που δημιουργήθηκαν στα χρόνια της κρίσης, οι ίδιοι άνθρωποι θα κινδυνεύουν με κατασχέσεις ή πλειστηριασμούς από το Δημόσιο.
Και κάπως έτσι φτάνουμε στο τρίτο και πιο δύσκολο μέτωπο, αυτό της ρύθμισης που προσπαθεί να περάσει το υπουργείο Οικονομικών. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι για να καμφθούν οι αντιστάσεις των Θεσμών, ο εισοδηματικός πήχης θα πέσει στις 10.000 ευρώ, στοιχείο που περιορίζει δραστικά την περίμετρο των 120 δόσεων.
Όσο, δε, για τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, το σύστημα που θα υπολογίζει τις δόσεις και το χρονικό ορίζοντα της ρύθμισης, με βάση αλγόριθμο (κλιμακούμενο ποσοστό με βάση το εισόδημα), χαρακτηρίζεται ως σύνθετο, ενώ αρνητική είναι η πρώτη αντίδραση των Θεσμών στο ενδεχόμενο να μην ισχύσουν περιουσιακά κριτήρια.