Έσοδα - ρεκόρ τον Μάρτιο για τις αστικές συγκοινωνίες
Σε επίπεδα ρεκόρ ανήλθαν τα έσοδα στις αστικές συγκοινωνίες το Μάρτιο, καθώς για πρώτη φορά από τότε που εφαρμόστηκε το ηλεκτρονικό εισιτήριο οι εισπράξεις ξεπέρασαν τα 21 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα προηγούμενα τρία χρόνια δεν υπερέβαιναν, κατά μέσο όρο, τα 15 εκατομμύρια το μήνα.
Καταλυτικό ρόλο στην αύξηση των εσόδων κατά 40% έπαιξε η κατακόρυφη αύξηση στους ελέγχους κομίστρου, ενώ θετικά έχει λειτουργήσει και η μείωση του χρόνου που μένουν ανοιχτές οι πύλες των σταθμών από τα 8 στα 5 δευτερόλεπτα. Η εντατικοποίηση των ελέγχων εισιτηρίων αποτέλεσε μια από τις βασικές προτεραιότητες του Υπερταμείου, στο οποίο έχουν μεταφερθεί οι μετοχές του ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του εταιρειών, της ΣΤΑΣΥ και της ΟΣΥ.
Η αλλαγή του χρόνου απόκρισης των πυλών, την οποία αποκάλυψε το economistas, ξεκίνησε στις 22 Μαρτίου στους σταθμούς Σύνταγμα, Συγγρού Φιξ και Νεραντζιώτισσα και πλέον έχει εφαρμοστεί σε όλο το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία Hellas Smart Ticket (HST), που έχει αναλάβει την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, εξακολουθεί να εξετάζει εάν ο χρόνος των 5 δευτερολέπτων που μένουν πλέον ανοιχτές οι πύλες είναι ο βέλτιστος ή απαιτούνται περαιτέρω αλλαγές. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται εάν πρέπει να απενεργοποιηθούν οι αισθητήρες που βρίσκονται στην έξοδο των πυλών προκειμένου να γίνει ακόμα πιο αποτελεσματική η λειτουργία τους.
Η κάθε πύλη στα μέσα σταθερής τροχιάς έχει συνολικά 6 αισθητήρες σε 3 σημεία, στην είσοδο, στη μέση και στην έξοδο. Η HST, η οποία ιδρύθηκε από την LG CNS, θυγατρική του κορεατικού ομίλου LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, αναμένεται σύντομα να υποβάλει προτάσεις με τα συμπεράσματά της.
Ο περιορισμός της εισιτηριοδιαφυγής αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο), η οποία σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ αναζητά τρόπους για να γίνει αποτελεσματικότερο το σύστημα ελέγχων.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΑ θα δοκιμάσει την εφαρμογή διαφορετικών μέτρων τους επόμενους 2 μήνες. Μεταξύ αυτών που θα αξιολογηθούν, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι σε ποια σημεία οι έλεγχοι αποδίδουν περισσότερο και εάν είναι σκόπιμο οι ελεγκτές να φοράνε στολή προκειμένου να τους ξεχωρίζουν οι επιβάτες.
Ωστόσο, για να στεφθεί με επιτυχία η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να αντιληφθούν οι πολίτες πως η χρήση των μέσων μεταφοράς δίχως εισιτήριο αποτελεί αντικοινωνική συμπεριφορά.
Ενδεικτικό παράδειγμα της αντίληψης πολλών πολιτών που χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες είναι η κλειστή ομάδα στο facebook με τίτλο «ΠΡΟΣΟΧΗ ΕΛΕΓΚΤΕΣ». Σκοπός της ομάδας είναι να ειδοποιεί εγκαίρως τα μέλη της για τα σημεία στα οποία πραγματοποιούνται έλεγχοι εισιτηρίων. Η ομάδα αριθμεί περισσότερα από 46.500 μέλη, ενώ μόλις την τελευταία εβδομάδα προστέθηκαν σε αυτή περίπου 600 άτομα. Οι αναρτήσεις στην ομάδα είναι εκατοντάδες σε καθημερινή βάση δεδομένου πως μόνο τις τελευταίες 28 ημέρες έχουν γίνει 3.580 δημοσιεύσεις.
Σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού στα μέσα μαζικής μεταφοράς για το θέμα της εισιτηριοδιαφυγής. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο βασικός στόχος θα είναι η ευαισθητοποίηση των πολιτών προκειμένου να γίνει κατανοητό πως για κάθε πολίτη που δεν κόβει εισιτήριο, ουσιαστικά πληρώνει κάποιος άλλος.