Φως στο τούνελ για ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας

Φωτογραφία: Eurokinissi

Μετά από μήνες στασιμότητας η οποία προκάλεσε την έντονη ανησυχία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις εκθέσεις ενισχυμένης εποπτείας, πρόοδος σημειώνεται στο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες για 35 έτη.

Ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, ο οποίος αποτελεί υποχρέωση της χώρας από το δεύτερο ακόμα μνημόνιο, είχε βυθιστεί σε τέλμα κυρίως λόγω των ενεργειών του υπουργού Υποδομών.

Ο Χρήστος Σπίρτζης επί σειρά μηνών δεν έδινε το πράσινο φως προκειμένου να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους οι νέοι σταθμοί διοδίων, ενώ με απόφασή του τον περασμένο Δεκέμβριο έδινε τη δυνατότητα να μεταφερθεί το σύνολο των εργαζομένων της εταιρείας σε άλλους φορείς του Δημοσίου.

Τον περασμένο Ιανουάριο ζήτησε με επείγουσα επιστολή από την Εγνατία Οδό να χρησιμοποιήσει τα ταμειακά της διαθέσιμα, ύψους 188 εκατομμυρίων ευρώ, για αναπτυξιακά έργα παρά το γεγονός πως δεν έχει γίνει ποτέ βαριά συντήρηση στον αυτοκινητόδρομο.

Τις τελευταίες εβδομάδες ωστόσο, ο υπουργός Υποδομών δείχνει πιο συναινετική διάθεση, δεδομένου πως αποφάσισε να εγκρίνει τον προϋπολογισμό της εταιρείας για το 2019, ο οποίος εκκρεμούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Είχε προηγηθεί την περασμένη εβδομάδα η έγκριση από τη Βουλή του νέου διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Θανάση Σχίζα.

Στο νέο προϋπολογισμό προβλέπεται πως ποσό της τάξεως των περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί για να αντιμετωπιστεί το επείγον ζήτημα των εργασιών συντήρησης του οδικού άξονα. Υπουργείο Υποδομών και ΤΑΙΠΕΔ συμφώνησαν επίσης σε ελάχιστο αριθμό εργαζομένων οι οποίοι θα παραμείνουν στην Εγνατία Οδό, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας.

Πρόοδος καταγράφεται και στη διαδικασία αδειοδότησης των 13 σηράγγων άνω των 500 μέτρων, από τις συνολικά 33 που λειτουργούν στον αυτοκινητόδρομο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπηρεσίες της εταιρείες έχουν πλέον στείλει αναλυτικούς φακέλους και για τις 13 μεγάλες σήραγγες στη Διοικητική Αρχή Σηράγγων του υπουργείου Υποδομών. Για να αδειοδοτηθούν οι σήραγγες πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια που έχουν τεθεί με ευρωπαϊκή οδηγία, τα οποία αφορούν σε συστήματα πυρασφάλειας, επικοινωνιών και αερισμού.

Μετά την επεξεργασία των φακέλων, η αρμόδια αρχή θα δώσει τις απαντήσεις της και τα στοιχεία θα μπορούν να αξιοποιηθούν από τους επτά υποψήφιους παραχωρησιούχους.

Το υπουργείο Υποδομών έκανε γνωστές στο ΤΑΙΠΕΔ τις τεχνικές προδιαγραφές για το νέο ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων, για το οποίο ο σχετικός διαγωνισμός ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ είναι σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει εκπονήσει το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας, ο ανάδοχος του διαγωνισμού θα πρέπει μετά τα πρώτα πέντε έτη από την έναρξη λειτουργίας της παραχώρησης να εγκαταστήσει ένα πλήρως αναλογικό σύστημα χρέωσης.

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως εντατικές είναι οι διαβουλεύσεις μεταξύ του υπουργείου Υποδομών, του ΤΑΙΠΕΔ και της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Move) προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος για την έγκριση των νέων χρεώσεων διοδίων της Εγνατίας Οδού.

ΣΧΕΤΙΚΑ