Ελληνικό βέτο στην αύξηση των ενεργειακών φόρων στην ακτοπλοΐα
Μπροστά στον κίνδυνο να πάρουν νέα “φωτιά” τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, βρίσκονται οι καταναλωτές, αν περάσει ως έχει η πρόταση του Κανονισμού για τη φορολόγηση της Ενέργειας στην ναυτιλία.
Ο υπουργός Οικονομικών, στη σχετική διαβούλευση που έγινε στο ECOFIN διατύπωσε εκ νέου την αντίθεση της Ελλάδας στην επιβολή ειδικής φορολόγησης στους τομείς της αεροπλοΐας και της ναυσιπλοΐας, σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού έναντι τρίτων μεσογειακών χωρών και αντιπρότεινε την παράταση της υφιστάμενης υποχρεωτικής εξαίρεσης με ρήτρα επανεξέτασης, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την ύπαρξη εναλλακτικών καυσίμων σε επαρκή ποσότητα και προσιτές τιμές.
Η συζήτηση θα συνεχιστεί, ωστόσο ουδείς μπορεί να γνωρίζει πού θα καταλήξει, μιας και ο σχετικός Κανονισμός εντάσσεται στη δέσμη “Fit for 55”, η οποία ως μέρος της “πράσινης” μετάβασης, έχει στόχο να μειώσει τις καθαρές εκπομπές ρύπων κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 και να πετύχει κλιματική ουδετερότητα το 2050.
Τι προβλέπει ο νέος Κανονισμός
Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο κύριος στόχος της ναυτιλιακής πρωτοβουλίας FuelEU, ως βασικό μέρος της δέσμης μέτρων της ΕΕ «Fit for 55», είναι η αύξηση της ζήτησης και η συνεπής χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα της ναυτιλίας, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και αποφεύγοντας στρεβλώσεις στην εσωτερική αγορά.
Αν εφαρμοστεί ως έχει, τότε από την επόμενη κιόλας χρονιά, η ελληνική ναυτιλία θα πρέπει να μειώσει κατά 2% τις εκπομπές ρύπων, χρησιμοποιώντας άλλα- ακριβότερα κατά τεκμήριο- καύσιμα και αυτό σημαίνει ένα πράγμα: νέα αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Τι προβλέπει ο νέος Κανονισμός:
- μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι η ένταση των αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται από τον τομέα της ναυτιλίας θα μειωθεί σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, κατά 2% το 2025 έως και 80% έως το 2050
- ένα ειδικό καθεστώς κινήτρων για τη στήριξη της υιοθέτησης των λεγόμενων ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO) με υψηλό δυναμικό απεξάρτησης από τον άνθρακα
- εξαίρεση των ορυκτών καυσίμων από τη διαδικασία πιστοποίησης του κανονισμού
- υποχρέωση των επιβατηγών και εμπορικών πλοίων να χρησιμοποιούν από το 2030 την παροχή ενέργειας από την ξηρά για όλες τις ανάγκες ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ βρίσκονται αγκυροβολημένα στην προκυμαία σε μεγάλους λιμένες της ΕΕ, με σκοπό τον μετριασμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα λιμάνια, τα οποία συχνά βρίσκονται κοντά σε πυκνοκατοικημένες περιοχές
- έναν εθελοντικό μηχανισμό συγκέντρωσης, βάσει του οποίου τα πλοία θα μπορούν να συγκεντρώνουν το ισοζύγιο συμμόρφωσής τους με ένα ή περισσότερα άλλα πλοία, με την ομάδα - στο σύνολό της - να πρέπει να τηρεί κατά μέσο όρο τα όρια έντασης των αερίων θερμοκηπίου
- χρονικά περιορισμένες εξαιρέσεις για την ειδική μεταχείριση των εξόχως απόκεντρων περιοχών, των μικρών νησιών και των περιοχών που εξαρτώνται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό από τη συνδεσιμότητά τους
- τα έσοδα που προκύπτουν από την εφαρμογή του κανονισμού («κυρώσεις FuelEU») θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για έργα υποστήριξης της απαλλαγής του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές με ενισχυμένο μηχανισμό διαφάνειας
- παρακολούθηση της εφαρμογής του κανονισμού μέσω της διαδικασίας υποβολής εκθέσεων και αναθεώρησης της Επιτροπής
Τα σκληρά παζάρια με την Κομισιόν εντείνονται σε μια συγκυρία όπου έχουν αρχίσει να σχηματοποιούνται τα ευρήματα των πολύμηνων ελέγχων για το κατά πόσο είναι δικαιολογημένες ή όχι, οι “εκρηκτικές” αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Ήδη, η Επιτροπή Ανταγωνισμού “φωτογραφίζει” συνθήκες ολιγοπωλίου σε συγκεκριμένες γραμμές, με αποτέλεσμα οι τιμές των εισιτηρίων να διαμορφώνονται κατά το δοκούν, χωρίς να υπάρχει ανταγωνισμός για να πιεστούν.