Ποιοι παράγοντες θα διαμορφώσουν τις τιμές πετρελαίου το 2025

NEWSROOM
Φωτογραφία: Shutterstock
Φωτογραφία: Shutterstock

Η προηγούμενη χρονιά για το πετρέλαιο χαρακτηρίστηκε από την απαισιοδοξία των εμπόρων για την κινεζική ζήτηση και την υποβάθμιση των κινδύνων διακοπής της προσφοράς.

Αυτό οδήγησε σε μια μάλλον σταθερή χρονιά στις τιμές — και η σταθερότητα θα μπορούσε να συνεχιστεί το 2025, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, σημειώνει το Oil Price.

Ο παράγοντας Κίνα 

Ο μεγαλύτερος λόγος για αυτήν την κάπως αφύσικη σταθερότητα στις τιμές του πετρελαίου ήταν η εστίαση στην Κίνα. Κάθε έκθεση σχετικά με τις τιμές του πετρελαίου πέρσι είχε προηγουμένως κινεζικά οικονομικά στοιχεία ή στοιχεία για τις εισαγωγές πετρελαίου. Αυτό πρόκειται να συνεχιστεί το 2025, εν μέσω ενός πλήθους αναφορών που προβλέπουν αύξηση της ζήτησης πετρελαίου για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο.

Οι ίδιοι οι κρατικοί πετρελαϊκοί κολοσσοί της Κίνας το αναφέρουν. Η CNPC δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι αναμένει αύξηση της ζήτησης να κορυφωθεί το 2025, μετακινώντας το έτος αιχμής από το 2030, που ήταν η πρόβλεψή της το 2023.

Η Sinopec ήταν η επόμενη, η οποία δημοσίευσε μια έκθεση στα τέλη του περασμένου έτους λέγοντας ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα επρόκειτο να φτάσει στο αποκορύφωμά της σε τρία χρόνια το 2027. Η κορύφωση θα σημειωθεί σε ημερήσιο επίπεδο ζήτησης περίπου 16 εκατομμυρίων βαρελιών ή συνολικά 800 εκατομμύρια μετρικά τόνους, είπε ο κινεζικός κρατικός πετρελαϊκός κολοσσός.

Πριν από ένα χρόνο, η Sinopec είδε την κινεζική ζήτηση πετρελαίου να κορυφώνεται σε περίπου 800 εκατομμύρια μετρικούς τόνους κάποια στιγμή μεταξύ 2026 και 2030. Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας φέτος φαίνεται να φτάνει τα 750 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σύμφωνα με τη Sinopec.

Έτσι, η εστίαση στην Κίνα και η απαισιοδοξία για τη ζήτησή της κράτησε χαμηλά τις τιμές πέρσι και είναι πιθανό να διατηρηθεί  και το 2025 .

«Η προσοχή εστιάζεται στην εξέλιξη των μακροοικονομικών δεδομένων και στις μελλοντικές αποφάσεις του ΟΠΕΚ+, οι οποίες θα καθορίσουν την κατεύθυνση της αγοράς τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο Quasar Elisundia στην WSJ. Στα μακροοικονομικά δεδομένα, η εστίαση θα παραμείνει στην Κίνα αλλά και στην Ινδία, η οποία διαμορφώνεται ως ο επόμενος κύριος παράγοντας ζήτησης παγκοσμίως. Πράγματι, η S&P Global Commodity Insights προέβλεψε πρόσφατα ότι ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στην Ινδία επρόκειτο να ξεπεράσει αυτόν της Κίνας φέτος.

«Η Ινδία θα είναι ο κύριος μοχλός, μαζί με τη Νοτιοανατολική Ασία και άλλα μέρη της Νότιας Ασίας, της μελλοντικής αύξησης της ζήτησης πετρελαίου της περιοχής», δήλωσε ο Kang Wu, επικεφαλής της παγκόσμιας μακροοικονομικής και έρευνας ζήτησης πετρελαίου της SPGCI.

Ωστόσο, ακόμη και αγορές με ασθενέστερη ανάπτυξη, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, συνεχίζουν να παρουσιάζουν αύξηση στη ζήτηση πετρελαίου, όπως υποδηλώνουν τα στοιχεία για τις εισαγωγές. Τα τελευταία διαθέσιμα, για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, έδειξαν μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου αλλά ανάκαμψη στο πετρέλαιο.

Ο παράγοντας προσφορά

Από την πλευρά της προσφοράς, η εστίαση, φυσικά, παραμένει στον ΟΠΕΚ+, ακόμη και όταν οι αναλυτές συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν πώς αναμένουν μεγάλη αύξηση της παραγωγής από μεγάλες χώρες εκτός ΟΠΕΚ, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γουιάνα, ο Καναδάς και η Βραζιλία. Αυτές οι προβλέψεις έχουν αρχίσει να μετριάζονται σε σχέση με τις ΗΠΑ, ωστόσο, καθώς η βιομηχανία δίνει επανειλημμένα σημάδια ότι δεν θα γίνουν γεωτρήσεις κατά βούληση μόνο και μόνο επειδή υπάρχει ένας πρόεδρος υπέρ του πετρελαίου στον Λευκό Οίκο.

 Στο τρέχον πλαίσιο, τα θεμελιώδη στοιχεία φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό σε ισορροπία. Πολλοί αναμένουν πλεόνασμα προσφοράς το 2025, αλλά αυτό βασίζεται σε υποθέσεις σχετικά με την υιοθέτηση των EV. Οι κυρώσεις Τραμπ στο Ιράν θα μπορούσαν να δώσουν κάποια ανοδική ώθηση για τις τιμές, αλλά η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αναμένεται να συγκρατήσει τις τιμές και φέτος.

ΣΧΕΤΙΚΑ