Το κόλπο γκρόσο στην Εθνική Πινακοθήκη με την κλοπή του Πικάσο
Μετά από 9 χρόνια εξιχνιάστηκε χθες το μεγάλο μυστήριο με την κλοπή του Πικάσο, του Μοντριάν και ένα ακόμη έργο του Ιταλού Guglielmo Caccia, που εκλάπησαν πριν από 9 χρόνια από την Εθνική Πινακοθήκη.
Τη νύχτα της 9ης Ιανουαρίου 2012 δύο... φαντομάδες κατάφεραν να μπουν στην Εθνική Πινακοθήκη παραβιάζοντας την μπαλκονόπορτα και άρπαξαν τους τρεις πίνακες. Σε ότι αφορά στον Πικάσο προφανώς αγνοούσαν ότι δεν θα κατάφερναν ποτέ να τον πουλήσουν διότι απλά ανήκε στο ελληνικό Δημόσιο και επιπλέον είναι εξαιρετικά δύσκολο να βγει ένα τέτοιο έργο τέχνης από τα σύνορα.
Πάντως, όπως αποκάλυψε σήμερα ο ιδιωτικός ερευνητής Γιώργος Τσούκαλης, υπήρχε ενδιαφέρον από το εξωτερικό για τον Πικάσο και πριν πέντε χρόνια έγινε μια προσπάθεια -ατελέσφορη- για την αγορά του.
Σύμφωνα με τον κ. Τσούκαλη υπήρχε άνθρωπος στο εξωτερικό που ήθελε να πάρει τους πίνακες, ενώ όπως αποκάλυψε είχαν καταστρώσει και σχέδιο φυγάδευσης. Ωστόσο, αυτό δεν συνέβη γιατί είναι εξαιρετικά δύσκολο να βγουν αυτοί οι πίνακες από τη χώρα.
Ο κυριότερος λόγος που ο συγκεκριμένος Πικάσο ήταν εξαιρετικά δύσκολο να πωληθεί, ήταν η ιδιοκτησία του. Πρόκειται για κτήμα του Ελληνικού Δημοσίου και κανείς τυχόν ενδιαφερόμενος αγοραστής δεν θα έδινε έδινε εκατομμύρια για ένα έργο που ουσιαστικά δεν θα μπορούσε ούτε να το εκθέσει, ούτε να το μεταπωλήσει, ούτε να το δείξει και επιπλέον αν κάποτε εντοπιζόταν ο πίνακας, ο ίδιος θα τιμωρούνταν. Και το έργο του Πικάσο θα επιστρεφόταν φυσικά στην Ελλάδα.
Ο ιδιωτικός ερευνητής, σε ότι αφορά τον 49χρονο που συνελήφθη χθες, εντωμεταξύ, εκφράζει τις αμφιβολίες του ότι ήταν αυτός που έκανε τη ληστεία και εκτίμησε ότι ενδεχομένως να ήταν κάποιος ενδιάμεσος που είχε αναλάβει τη φύλαξη των έργων της Εθνικής Πινακοθήκης.
Υστερα από 9 χρόνια, πάντως, χθες, η αστυνομία, σε συνεργασία με την ΕΥΠ συνέλαβε τον 49χρονο ο οποίος ομολόγησε και αποκάλυψε ότι φυλούσε τα έργα -καλά συσκευασμένα για να είναι προστατευμένα- σε μια ρεματιά στην Κερατέα.
Οι έρευνες αυτά τα 9 χρόνια δεν είχαν σταματήσει ποτέ. Είχαν γίνει έλεγχοι σε δημοπρασίες, ανεπίσημες και μη, ιδιωτικές συλλογές και αλλού, αλλά δεν είχε εντοπιστεί κανένα στοιχείο από τον χαμένο Πικάσο. Το τελευταίο διάστημα οι έρευνες πύκνωσαν ξανά και όπως φαίνεται είχαν αποτέλεσμα. Χθες εντοπίστηκε και συνελήφθη στο Πόρτο Ράφτη ο 49χρονος. Και αφού εκεί του παρουσιάστηκαν ένα ένα όλα τα στοιχεία που τον ενοχοποιούσαν, ομολόγησε. Ισχυρίστηκε πως έδρασε μόνος του και πως προσπάθησε να πουλήσει τους πίνακες αλλά δεν τα κατάφερε, ενώ είπε ότι φυλούσε τους τρεις πίνακες μέχρι πρότινος σε μια αποθήκη στην Κερατέα αλλά το τελευταίο διάστημα τους μετέφερε στη ρεματιά.
Τα έργα τέχνης που είχαν κλαπεί θα επιστρέψουν στην Εθνική Πινακοθήκη. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για το «Γυναικείο Κεφάλι», λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 επί 40. Ο Πάμπλο Πικάσο τον δημιούργησε το 1939 και τον δώρισε ο ίδιος στον Ελληνικό λαό το 1949, ως τιμητική προσφορά για την αντίσταση κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής.
Ο πίνακας του Ολλανδού ζωγράφου Πιέτ Μοντριάν, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 επί 44. Φιλοτεχνίθηκε το 1905 και απικονίζει έναν ανεμόμυλο κατά μήκος ενός ποταμού. Το έργο αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και στη συνέχεια έγινε δωρεά στην Εθνική Πινακοθήκη.
Το τρίτο έργο που είχε κλαπεί είναι πάνω σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση.